Gå til innhold

Er katter laktoseintolerante?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å ha lest en plass at katter er laktoseintolerante, er det noen som vet om dette er sant? Bruker å gi katten min melk/fløte, men har ikke lagt merke til at hun blir "dårlig" av det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har i alle fall lært at katten helst skal få vann.

Gjest Blubberella
Skrevet

Det finnes noen katter som tåler kumelk (jeg har selv hatt en katt som fikk melk av og til hele livet sitt uten å bli dårlig). Det anbefales likevel at man gir vann istedet for å risikere å utsette katten for ubehag og dårlig mage, siden de fleste katter tåler melk dårlig.

Skrevet

Gamlekatten vår tålte ikke melk. Ikke engang den kattemelka man får kjøpt på butikken. Han kasta opp han. Katten har det nok best med å få vann, og ikke melk/fløte.

Gjest Sommertid
Skrevet

Dette har jeg ikke tengt på. Katta mi elsker ost og bruker å få en osteskive en gang daglig. Kanskj ejeg skal kutte det ut å se om hun slutter å fise så masse :fnise:

Skrevet

Jeg har og hørt at katter ikke tåler melk. Dette har jo egentlig kommet frem i den senere tid, og jeg husker før i gamledager var det vel ganske vanlig å gi katten melk eller fløte :P Stakkars puse-magene da :P Jeg bruker å gi katten min den kattemelka man får kjøpt i butikken. Den går hvertfall fint for henne å drikke. Vet egentlig ikke hva som er spesiellt med den da :P

Gjest Raindrops
Skrevet

Noen katter kan tåle det godt hvis magen deres er vant til det, hvis de har fått det gjevnlig fra de var små. Men en voksen katt som ikke er vant vil ikke klare å fordøye det, og det kan samle seg opp som giftstoffer i kroppen, i tillegg til at den blir dårlig.

Det er iallefall det jeg har hørt.

Skrevet

Dette har jeg ikke tengt på. Katta mi elsker ost og bruker å få en osteskive en gang daglig. Kanskj ejeg skal kutte det ut å se om hun slutter å fise så masse :fnise:

Det kan være verdt et forsøk i alle fall, hehe! Pusene våre elsker yoghurt, og får av og til sleike lokket når vi spiser. Men har ikke lagt merke til noe mer fjerting av den grunn. Skal prøve å huske på å være obs på ekstra odør neste gang :fnise:

Skrevet

Jeg har hørt at man skal bruke enten vikingmelk, fløte eller kumelk. Aldri sånn melk vi drikker. Kattene får som regel diaré. Egentlig er det ingen grunn til å gi en katt melk. De drikker vann ute i naturen, og det er dette er de bygget for å drikke.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere gir kattene deres melk i utgangspunktet?

Skrevet

Jeg har hørt at man skal bruke enten vikingmelk, fløte eller kumelk. Aldri sånn melk vi drikker.

Hva i alle dager tror du melka vi drikker er?

Skrevet

..og fløte kommer jo og fra kua.

Skrevet

Den melken vi drikker er behandlet. Den kommer ikke rett fra spennen til kuen.

Men uansett, dette er bare noe er har hørt, så jeg vet ikke om det er riktig. Så det beste er faktisk bare å gi katten vann. De trenger ikke melk.

Skrevet

Ene katten vår kaster opp/får diare om han får i seg noe med melk i, alt fra melk/fløte til skinkeost.

Men noen av de andre kattene våre tåler det.

Katter kan ha allergi akkurat som oss mennesker.

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg har hørt at man skal bruke enten vikingmelk, fløte eller kumelk. Aldri sånn melk vi drikker. Kattene får som regel diaré. Egentlig er det ingen grunn til å gi en katt melk. De drikker vann ute i naturen, og det er dette er de bygget for å drikke.

Da har du hørt feil. Om melka er pasteurisert og homogenisert ("behandlet" som du sier) eller ikke har lite å si for kattene. Det er faktisk laktosen som gir problemer for kattene, og de melketypene du nevner har alle høyt innhold av laktose (melkesukker). Kattemelk er laktoseredusert melk og kan derfor funke for noen katter, men ikke alle.

Min nåværende katt tåler ikke melk og får ikke laktoseredusert melk heller. Hun får kun vann og klager ikke :) Hun ble kjempedårlig i magen ifjor vinter og jeg skjønte ikke hva det var hun hadde fått i seg, helt til jeg leste innholdsdeklarasjonen på kattegodisen "Temptations" som hun hadde fått. Den var nemlig laktose i...

Skrevet

(ku)Melk er for kalver. Selv så mener jeg jeg å huske at kattene brukte å si mjau.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

De aller fleste katter er laktoseintolerante.

Rømme og yoghurt pleier alikevel å gå greit for mange katter, dog ikke i store mengder, en liten teskje dersom dette er noe katten liker vedlig godt :)

En av mine (men bare den ene) er veldig glad i yoghurt og får en liten skje innimellom. Melk derimot tåler han ikke, selv om han gjerne vil ha det også ;)

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...