Gå til innhold

trene 4 dager i uken; hvilke dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å komme i form og har ikke trent noe på 6 år. Har funnet et nybegynner program på nettet og der presiserer han at det er viktig å ikke trene mer enn 4 dager i uka og at programet er lagt opp slik at en har en dags pause. Kan jeg da trene mandag, onsdag, fredag, søndag hver uke eller blir det mandag, onsdag, fredag, søndag en uke også tirsdag, torsdag, lørdag neste uke? I første tilfelle så blir det jo ingen viledag mellom søndag og mandag, mens i det andre tilfellet blir det bare 3 dager i uken den ene uka. Litt usiker her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå spørs det litt hva slags program det er, men. Han sier IKKE MER enn fire dager, dvs. at fire dager er maks, og om du trener mindre gjør ikke det noe. Så da kan du trene annenhver dag, så går det opp, men det blir bare tre dager annenhver uke.

Skrevet

Tror nok annenhver dag er lurt der ja. Et lite tips når man har kommet i bedre form og holder på lengre er å prøve å holde seg unna løping på asfalt. Det er veldig belastende og kan føre til skader, særlig i hofter. Et mykere underlag er å foretrekke!

Skrevet

jeg ble anbefalt å starte med 3 dager, men det ble 4.

mandager bare spinning

onsdager egentrening med vekter/apprater

fredager spinnig + sirkelstyrk

søndager spinning+ sirkelstyrke

de mener at en skal ikke ha mer en 3 dager i uka med styrke, men at en kan delta med kondis flere dager.

så tirsdager å torsdager blir nok å spinnig. betre for meg en å gå dagens 30 minutter

lykke te

Skrevet

Jeg har tenkt å komme i form og har ikke trent noe på 6 år. Har funnet et nybegynner program på nettet og der presiserer han at det er viktig å ikke trene mer enn 4 dager i uka og at programet er lagt opp slik at en har en dags pause. Kan jeg da trene mandag, onsdag, fredag, søndag hver uke eller blir det mandag, onsdag, fredag, søndag en uke også tirsdag, torsdag, lørdag neste uke? I første tilfelle så blir det jo ingen viledag mellom søndag og mandag, mens i det andre tilfellet blir det bare 3 dager i uken den ene uka. Litt usiker her...

Det avhenger av hvor hardt du trener. I sykkelsesongen (konkurransesesongen vel å merke, sykle til jobben kan og bør man gjøre hele året) sykler jeg gjerne treningsturer på tirsdag og torsdag, så tar jeg en middels lang sykkeltur på lørdag og en virkelig lang tur på søndag.

Når du ikke har trent på seks år så vil du nok bli veldig støl de første to-tre gangene. Du må nok la det gå flere dager før det gir seg, men når du ikke blir så veldig støl lenger kan du fint trene to dager på rad, dvs. søndag og påfølgende mandag som du skisserer her, så lenge økten på søndag ikke er så hard at du kjenner det virkelig på mandagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...