Gå til innhold

Råveganer/Fruktoianer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lest en del om råveganere/fruktoianere i det siste (har blandt annet en venn som holder på med dette). Hva er deres mening om et slik levesett og kosthold?

Kom blandt annet over utsangn som:

"Frukt passerer fordøyelsessystemet hurtig og bruker så og si ingen energi på å fordøyes. Spiser du bare frukt så får du 95% mer energi som du kan bruke på andre ting enn å fordøye mat (!)"

"Når det gjelder protein og olje, og alle andre næringsstoffer vi trenger, så dekker frukt det fullstendig. Du trenger ingen tilskudd. Det eneste måtte i såfall være D vitamin i mørketiden. Men solen snur jo i januar så da får du nok D vit hvis du er ute i 15 min hver dag. Frukt inneholder faktisk litt olje, akkurat den lille lengden vi trenger. Vi trenger maks 1 ss olje pr dag. Alt utover 1 ss er overbelastende for kroppen."

"Når det gjelder B12 så er det verdiløst å ta noe tilskudd av det, selv spirulina er bortkasta da det til og med kan forhindre kroppen i å produsere riktig type B12. Spirulina inneholder feil type B12."

"vi kan spise, og vi avletter fordøyelsessysemet med ca 95% ved å spise slik. Dermed får vi energi og overskudd som vi kan bruke på andre ting enn å fordøye mat. Mel og korn er heller ikke sunt, og bør begrenses mest mulig.

Man er ikke sunn som veganer dersom man spiser masse mel og sukker og fett, dette skaper økt candidatilvekst. Fruktsukker alene skaper ikke candida, men spiser man det i kombinasjon med høyt fettinntak er det ikke bra."

"Jeg kjenner til flere tilfeller hvor folk har blitt kvitt såkalte "uhelbredelige" sykdommer på råkost. Feks diabetes, psoriases, crohns sykdom, M.E, M.S, bare for å nevne noe."

"Men hvis du feks bare vil prøve en fruktkur og spise kun frukt og bær i 14 dager så vil du nok komme til å oppleve å få enormt med energi og et helt nytt syn på ernæring og mat."

Det her var kun et par av tingene jeg har sett/lest, men vi begynner derfra.

Personlig er jeg meget, meget skeptisk til både mye som blir sagt og syns det virker veldig fanatisk. Hva mener du? Hva tror du om slike utsagn?

~~ PTP

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for vegansk kosthold men mer grønnsaksbasert i så måte. Frukt dekker ikke alle kroppens behov tror jeg personlig, uten at jeg kan bevise det på noen som helst måte. Frukt inneholder jo mye fruktsukker,som regnes av mange som nesten ensbetydende med raffinert sukker i forhold til hva kroppens kjemi angår. I tillegg har jeg lest i det siste at fruktsukker og raffinert sukker kan gjøre at folk med kreftsykdommer får raskere progresjon av kreften hvis de spiser mye av det.

Skrevet

"Jeg kjenner til flere tilfeller hvor folk har blitt kvitt såkalte "uhelbredelige" sykdommer på råkost. Feks diabetes, psoriases, crohns sykdom, M.E, M.S, bare for å nevne noe."

"Men hvis du feks bare vil prøve en fruktkur og spise kun frukt og bær i 14 dager så vil du nok komme til å oppleve å få enormt med energi og et helt nytt syn på ernæring og mat."

Jeg skal ta disse to utsagnene, og det første bare delvis.

1. Man kan ikke spise seg frisk fra kroniske sykdommer som diabetes og Crohns. Det er en fysisk umulighet. Man kan spise seg delvis symptomfri, men ikke frisk. Og en diett bestående av bare frukt kan være direkte farlig for en diabetiker.

2. Du vil også oppleve å få jevnlig vondt i magen, være oppblåst nesten konstant, løs avføring og sikkert ha sure oppstøt/halsbrann.

Skrevet

Har ikke tid til å gå inn på alle enkeltutsagnene nå, men generelt har jeg inntrykk av at argumentene for den type livsstil er fullstendig på jordet. Det er ikke relevant mtp hvordan både fordøyelsessystemet og kroppen generelt fungerer, og overser glatt all den kunnskap vi har om hvordan vi faktisk fungerer.

kan hende de har remlet over ett og annet godt poeng her og der, men jevnt over klarer jeg ikke ta det seriøst i det hele tatt.

Skrevet

Zzyzx:

1. Man kan ikke spise seg frisk fra kroniske sykdommer som diabetes og Crohns. Det er en fysisk umulighet. Man kan spise seg delvis symptomfri, men ikke frisk. Og en diett bestående av bare frukt kan være direkte farlig for en diabetiker. - Ja, du har et godt poeng. Særlig med tanke på det siste du sa om diabetikere. Takk for at du sa det!

2. Du vil også oppleve å få jevnlig vondt i magen, være oppblåst nesten konstant, løs avføring og sikkert ha sure oppstøt/halsbrann. - Det tror jeg på, ja. Ei jeg vet om som har anorexia spiste kun frukt en periode, og klagde over å ha fått akkurat disse tingene du nevner her.

Pingting: Jeg sitter med akkurat samme inntrykket.

Skrevet

Kan jo kopiere inn disse fra debunking-tråden, jeg synes hvertfall de hadde mange gode poeng! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...