Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en skikkelig gøy boks!

Jeg likte særlig tanken om at den skulle kunne plasseres i en politibil.

Tenk deg en sivil bil som cruiser rundt på veiene og tar rede på om årsavgift er betalt, om møtende trafikk har vært involvert i noe kriminelt eller om bilen er etterlyst eller meldt stjålet, dekkenes mønsterdybde, dokumenterer at føreren evt ikke bruker bilbelte, etc, etc. Alt i sanntid. Det spiller ingen rolle hvor mange millioner en enhet koster. Den kommer til å finansiere seg selv på null tid.

Skrevet

Det var en skikkelig gøy boks!

Jeg likte særlig tanken om at den skulle kunne plasseres i en politibil.

Tenk deg en sivil bil som cruiser rundt på veiene og tar rede på om årsavgift er betalt, om møtende trafikk har vært involvert i noe kriminelt eller om bilen er etterlyst eller meldt stjålet, dekkenes mønsterdybde, dokumenterer at føreren evt ikke bruker bilbelte, etc, etc. Alt i sanntid. Det spiller ingen rolle hvor mange millioner en enhet koster. Den kommer til å finansiere seg selv på null tid.

Teknikken har jeg også sansen for.

Men vil den egentlig finansiere seg selv.. ? De pengene går jo inn i statens store lomme!

Skrevet

Teknikken har jeg også sansen for.

Men vil den egentlig finansiere seg selv.. ? De pengene går jo inn i statens store lomme!

Som også finansierer innkjøpet. Hvordan staten velger å budsjettere blir en annen skål, men jeg skulle tro at en slik avansert boks har potensiale til å hente inn atskillige bøtekroner, siden den tar rede på ikke bare om man kjører for fort, men også om man gjør det med sikkerhetsbelte, på lovlige dekk, og om kjøretøyet er etterlyst for noe kriminelt, evt at avgifter ikke er betalt. Dette utstyret kommer til å finnes i alle politibiler om noen ganske få år hvis det kan lages som en passe stor pakke.

Skrevet

Mange trenger å bli beskyttet mot seg selv i trafikken (og andre trenger å beskyttes fra dem), så man kan velge å se på det som påtrengende overvåking, eller som et ekstra ledd i trafikksikkerheten. Jeg stemmer for det siste.

Skrevet

Jeg vil ikke bli overvåket overalt hvor jeg kjører hen, hvorfor skal staten vite om mine kjørerutiner, når jeg drar hit og dit og med hvem? Nå om dagen blir man overvåket overalt så fort man går ut døra, rart ikke flere synes det er et problem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...