Gjest sexysadie Skrevet 11. oktober 2003 #1 Skrevet 11. oktober 2003 Jeg har mottoet At jeg aldrig låner ut beløp som jeg ikke kan tåle å tape. Fordi man kan vanskelig begynne å snakke om penger uten å høres ut som en 6-åring. Dessuten dårlige erfaringer med folk som ikke er så greie til å betale penger tilbake. Nå har jeg nesten blitt uvenner med en venninne; som mener jeg ikke stoler på henne når jeg ikke låner henne penger til en sydentur. er d jeg som er streng her?
Rachel Skrevet 11. oktober 2003 #2 Skrevet 11. oktober 2003 Nei, for all del. Det er en grunn til at jeg har samme motto som deg, og dermed nesten ALDRI låner bort penger. (Med unntak av et familiemedlem som av og til sliter med å få melk og brød på bordet til ungene i uka før lønna kommer.)
Gjest mattahara Skrevet 11. oktober 2003 #3 Skrevet 11. oktober 2003 låne penger til syden tur :o :o Har du ikke mulighet til å bet turen selv for sparte penger har du ikke råd til å dra.... Hva med lommepenger?? makan assa... mattahara
Gjest Gjesta Skrevet 11. oktober 2003 #4 Skrevet 11. oktober 2003 hallo- hun kan jo ikke bli sur for at du ikke vil låne henne penger, Det er jo ditt valg.. Og nei, jeg hadde heller ikke lånt en venninne penger til sydentur..
Gjest Lea Skrevet 11. oktober 2003 #5 Skrevet 11. oktober 2003 Jeg låner ikke mye bort penger til venner eller bekjente. Selvsagt er det greit med småbeløp, men ikke større beløp. Er det snakk om en kopp kaffe eller noe sånt, så spanderer jeg selvsagt. Tror at jeg har en slags grense på 200 kroner. Kan gjerne spandere en middag eller en flaske vin på en venninne. Da er det ikke snakk om å låne. Å låne bort penger til en sydentur hadde ikke vært aktuelt. Men så låner jeg aldri penger selv heller. Hvis jeg trenger penger, så får enten sambo punge ut eller så ringer jeg foreldrene mine.. og de får slike telefoner bare når det er KRISE. Kan ikke huske sist jeg spurte dem om penger heller.
Gjest Cruella Skrevet 11. oktober 2003 #6 Skrevet 11. oktober 2003 De eneste gangene noen spør om å låne penger er hvis jeg er sammen med en venninne i en butikk, og hun har for lite penger eller har glemt lommeboka. Selvfølgelig låner jeg bort.
Gjest Malena Skrevet 11. oktober 2003 #7 Skrevet 11. oktober 2003 Jeg er helt enig med deg, hadde heller aldri lånt bort penger til en venninne for at hun skulle reise til Syden. Har forresten til gode å bli spurt om det ... Har heller aldri lånt penger av andre annet enn en 10-er til kantinen på jobben dersom jeg har glemt å ta ut penger. Hvis jeg har hatt behov for større summer, så har jeg enten lånt i banken eller så har jeg spurt mine foreldre ...
Joplaya Skrevet 11. oktober 2003 #8 Skrevet 11. oktober 2003 Har selv dårlig erfaring med å låne vekk penger til en spesiell venninne. I dag skylder hun meg 1000 fordi hun ikke ble med på en tur jeg la ut penger for. Skulle få pengene tilbake på reiseforsikring, men har fremdeles ikke sett de. Om hun har fått pengene vet jeg ikke. Er over 6 mnd siden nå. Vil hun låne penger til sydentur - fortelle henne hvor banken ligger.
RoadQueen Skrevet 11. oktober 2003 #9 Skrevet 11. oktober 2003 Låner vekk penger kun i krisetilfelle; dvs at folk ikke har kontanter der og da. Har måttet ty til det selv (glemt lommebok eller ødelagt bankkort) men da er det snakk om max 300 kroner. Da er jeg nøye med å gjøre opp for meg ved første anledning. Til en sydentur hadde jeg ikke lånt vekk penger
Gjest Qlio Skrevet 11. oktober 2003 #10 Skrevet 11. oktober 2003 Jeg låner bort penger om det er snakk om (livs)nødvendige ting, mat og medisiner. Om jeg har penger spanderer jeg småting om jeg vet at vennen min har dårlig med penger, som en tur på café eller en kino. Men nå har jeg hatt dårlig råd selv noen år, så det er lenge siden jeg har hatt penger til de store utskeielsene for vennene mine.
Lilly Skrevet 11. oktober 2003 #11 Skrevet 11. oktober 2003 Jeg kan godt låne bort penger til de nærmeste vennene mine, gjerne flere tusen når jeg har råd til det. Men da er det til viktige ting, eller akutte kriser. IKKE sydenturer. Det er heller ingen av vennene mine som hadde blitt sur om jeg hadde sagt nei.
Gjest GreenSky Skrevet 13. oktober 2003 #12 Skrevet 13. oktober 2003 Jeg er veeeeldig forsiktig med å låne penger til venner. Og jeg liker heller ikke å låne penger av venner, da går jeg heller i banken, selv om jeg må betale rente som svir. Men hvis en god venn av meg er i knipe, ville jeg nok lånt bort, ja...
Tusenfryd Skrevet 13. oktober 2003 #13 Skrevet 13. oktober 2003 Kan godt låne bort penger jeg - til en venn eller venninne jeg vet er blakk. Men da er det for å kjøpe mat - ikke sydentur! Unnskyld meg, man låner ikke av venner for å dra til syden. Og ja, jeg har lånt ut mange hundre kroner jeg - som jeg aldri har fått igjen - nettopp fordi jeg holder meg til samme regel - det du ikkekan tape må du heller ikke låne bort. Men det kan jo være at turen med en gjeng med venner skal betales nå og hun får penger neste måned og selve turen er til sommeren - hva vet jeg...? Likevel - jeg synes ikke du er streng - og hvis hun blir sur på deg for det, så viser det at du bedømmer henne riktig - mener jeg.
Ursula Skrevet 13. oktober 2003 #14 Skrevet 13. oktober 2003 Jeg har særdeles dårlig erfaring med å låne bort penger. Det var faktisk min daværende kjæreste som fortsatt ikke har betalt tilbake beløpet, 4 ÅR etter at han lånte penger av meg. Anmelde han gikk ikke, for vi hadde det ikke skriftlig. Jeg trodde jeg kunne stole på min egen kjæreste. Det kunne jeg altså ikke. Så det kan straffe seg å stole på folk.
Lula Skrevet 13. oktober 2003 #15 Skrevet 13. oktober 2003 Har ennå tilgode 4000.- fra en tidligere "kamerat"..... Det er vel snart 12-13 år siden jeg lånte ham disse pengene i forbindelse med en tur vi var på. Jeg var ung, og litt desperat (uten at jeg vil gå i detaljer om sakkurat det :-? ) så det endte med at jeg la ut disse pengene for vedkommende. Ca. 2 år etter dette mistet jeg kontakten med vedkommende helt. Har ikke sett ham, eller hørt noe fra ham siden det. Klarer meg fint uten de 4 tusen, men synes det er toppen av lavmål å snyte sine venner på den måten. Vel, når det er sagt: Låner selvsagt ut småbeløp dersom det trengs. Sånt jevner seg gjerne ut mellom venner likevel. Større beløp låner jeg ikke ut. Og at noen kan bli sur fordi man ikke vil låne dem penger til en Syden-tur er for meg både frekt og helt uforståelig. Har man ikke penger til å reise på tur selv, så får man bli hjemme!!!!
mellom Skrevet 13. oktober 2003 #16 Skrevet 13. oktober 2003 Ville ikke hatt problemer med å låne bort penger til en sydentur - hvis noen spør om å få låne penger så sier jeg enten ja, hvis jeg har mulighet, og nei hvis jeg ikke kan eller vil - ville aldri spurt om hva hva de skulle brukes til. Ville aldri lånt bort penger til noen jeg ikke stolte på.
Englepusen Skrevet 13. oktober 2003 #17 Skrevet 13. oktober 2003 Nå har jeg ikke så mange venner som ber om å låne penger, men jeg ville ikke lånt bort større beløp(over 1000). Du vet aldri om personen egentlig er til å stole på..Dessuten kan det jo være litt vanskelig å skulle "kreve" pengene tilbake fra en venn. Mannen min er desverre litt for snill på det området. Han har en bestekompis som han har kjent i ørten år som han har lånt en del penger til. Han har heldgivis betalt tilbake en del. Men en gang ødela han cd-rom`en på en bærbar pc vi har. Han skulle liksom rense laseren med lynol. Resultatet var at den har ikke fungert siden. Men har han tilbudt seg å erstatte den? Nope. Og mannen min har ikke bedt han om det heller..bare hintet forsiktig. Mannfolk asså!
VesleBråka Skrevet 13. oktober 2003 #18 Skrevet 13. oktober 2003 Man må jo ta på seg å gi ut litt oppdragende effekt også innimellom, synes folk som vil låne penger til sydentur trenger å bli fortalt at enten HAR man penger selv, ellers så blir man hjemme og sparer til tur! Jeg hadde aldri giddet å låne ut penger til et slikt formål. Jeg låner veldig sjelden ut større beløp, og kun hvis personen spør på en seriøs og ordentlig måte, sier NÅR det vil betales tilbake og ellers er til å stole på. Jeg har ikke samme mulighet til innkreving som banker har.. Jeg har selv lånt penger, f.eks var jeg med en venninne og så på kjoler til henne da vi skulle på ball samme kveld, fant en superfin en som var perfekt til meg, hadde ikke med bankkort, lånte av henne (under 1000) men sa at jeg forsto hvis hun sa nei, og jeg lovte å overføre pengene til hennes konto såsnart jeg var hjemme. Noe jeg også gjorde. Jeg er også opplært til at når man låner penger av andre, er det en æressak å betale tilbake, og det er låner som skal huske på det, ikke den som mottok tjenesten..
mellom Skrevet 13. oktober 2003 #19 Skrevet 13. oktober 2003 Jeg er også opplært til at når man låner penger av andre, er det en æressak å betale tilbake, og det er låner som skal huske på det, ikke den som mottok tjenesten Ja, jeg også - derfor gjør det meg ikke noe å låne bort penger - skjønner ikke helt det med å skulle oppdra noen. Det ser i alle fall ikke jeg på som min oppgave som venn. Ønsker, eller kanskje trenger, en venn å dra til utlandet før han eller hun har fått lønn, og jeg tilfeldigvis har penger å låne bort, så gjør jeg det med glede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå