Gå til innhold

Hvor mye penger trenger en 18 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje er dette feil sted å poste, men jeg forsøker...

Jeg har en 18 år gammel datter. For tiden jobber jeg et annet sted og bor der det mest av tiden. Datteren min bor igjen i huset mitt/vårt - kostnadsfritt selvsagt.

Det betyr at jeg betaler alt av strøm, husleie, lån og andre slike utgifter. Hun får stipend på ca 1300 kr hver måned og barnebidraget fra faren sin på 1500 kroner - i tillegg forsøker jeg å fylle opp i fryseren med kjøttdeig, grønnsaksblandinger og slikt pluss hermetikk og sauseposer osv når jeg er hjemme. Hun har jobb vedsiden av skolen og tjener litt penger på det.

Spørsmålet er hvor mye jeg burde bidra med i tillegg av penger. Jeg har en ganske presset økonomi ettersom jeg betaler der jeg bor også - og må kjøpe mat til meg selv så klart - så jeg sliter med å kunne gi noe særlig mer enn jeg alt gjør. Jeg har konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke bidrar mer, men jeg vet ikke helt hvor mye jeg burde legge i...

Noen meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har da minst 3000 utbetalt i mnd, og ingen utgifter? Da synes jeg ikke hun skal få noe ekstra fra deg, ønsker hun mer får hun heller jobbe ekstra. Luksus kalles dette.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jo hun i utgangspunktet 2800 + det du fyller opp av mat, så jeg vil si at det kommer ann på hvor mye penger hun tjener selv. Det er jo mange i den alderen som bor på hybel og har mindre enn 2800 igjen etter at alle de faste utgiftene (da tenker jeg også på tv og internett) er betalt så hvis hun tjener over 1000 kr selv i måneden så burde hun klare seg fint med det.

Men hvordan er det med klær og sånt? Dekker hun alt der selv?

Skrevet

3000 er iallfall mye mer enn jeg hadde i måneden da jeg var 18 for 12 år siden... Hadde ikke noe fast og lite penger å bruke. -Fikk klær og sko osv hjemme, men ikke noe overflod/luksus.. Fikk litt lommepenger ved behov.

Skrevet

Hun burde klare seg helt fint på det hun har nå. Ønsker hun å bruke mer penger, kan hun jobbe mer.

Datteren min jobbet to helger i måneden da hun var 18 uten at det gikk ut over skolegangen,og fikk utbetalt ca 3000 kroner i måneden.

Skrevet (endret)

Jeg flyttet på hybel da jeg var 15 for å gå skole, og da fikk jeg 4000 i stipend hver måned. Jeg hadde husleie på 2500, og hadde da 1500 å leve for resten av måneden. Fikk som regel 1000 kr av mamma og pappa hver måned og, som jeg jobbet inn i helgene, ved å hjelpe dem i butikken deres. Altså jeg hadde 2500 å leve for hver måned, og klarte meg kjempebra.

Endret av Bond
Gjest kålhode
Skrevet

Det spørs jo helt hvordan livsstilen hennes er. Har hun bil og forsikringer f.eks?

går hun siste året på vgs eller første på høgskole? spørs jo helt hvor mye tid hun har til og jobbe.

Hun burde minst ha 4000 synes nå jeg. + det hun jobber. hvertfall hvis klær,sminke, sko osv skal dekkes av henne selv.

Skrevet (endret)

Nå har jo hun i utgangspunktet 2800 + det du fyller opp av mat, så jeg vil si at det kommer ann på hvor mye penger hun tjener selv. Det er jo mange i den alderen som bor på hybel og har mindre enn 2800 igjen etter at alle de faste utgiftene (da tenker jeg også på tv og internett) er betalt så hvis hun tjener over 1000 kr selv i måneden så burde hun klare seg fint med det.

Men hvordan er det med klær og sånt? Dekker hun alt der selv?

Jeg betaler telefon, tv og internett for henne og har hjulpet henne med endel til klær, men hun kjøper også mye selv.

Det varierer litt hvor mye hun tjener i måneden. I forrige måned var det 5000 kroner, denne blir det kanskje 1000 - det er variabelt.

Endret av Suzy
Skrevet

Jeg bodde også på hybel da jeg var atten, med 4000 i stipend og husleie på 3000 inkl strøm. Det gikk veldig fint. Din attenåring har alt lagt til rette for seg, får penger OG mat, og har ingen "ordentlige" utgifter - jeg synes IKKE du burde ha dårlig samvittighet. Hun har veldig mye mer å rutte med enn det som er vanlig.

Skrevet

Hun har da minst 3000 utbetalt i mnd, og ingen utgifter? Da synes jeg ikke hun skal få noe ekstra fra deg, ønsker hun mer får hun heller jobbe ekstra. Luksus kalles dette.

Helt enig.

3000 uten utgifter.. ikke gi henne mer. Hun trenger å lære om penger.

Dersom hun bruker mer enn 3000 og ikke har utgifter til mat eller noenting.. vel ;) Da bør hun få seg en lørdagsjobb.

Skrevet

Det spørs jo helt hvordan livsstilen hennes er. Har hun bil og forsikringer f.eks?

går hun siste året på vgs eller første på høgskole? spørs jo helt hvor mye tid hun har til og jobbe.

Hun burde minst ha 4000 synes nå jeg. + det hun jobber. hvertfall hvis klær,sminke, sko osv skal dekkes av henne selv.

Hun går siste året på videregående og hun har ikke bil og forsikringer - bilen min står igjen hjemme og hun får bruke den mot at hun fyller bensin på den.

Hun jobber to helger i måneden nå, men sier selv hun kunne tenke seg å jobbe mer uten at jeg har tenkt å presse henne til det. Det får hun avgjøre selv.

Skrevet (endret)

Helt enig.

3000 uten utgifter.. ikke gi henne mer. Hun trenger å lære om penger.

Dersom hun bruker mer enn 3000 og ikke har utgifter til mat eller noenting.. vel ;) Da bør hun få seg en lørdagsjobb.

Hun har jobb - og hun har ikke klagd. Det er jeg som spør og lurer ;)

Hun handler jo noe mat selv for de pengene - brød, pålegg og slikt må hun fikse selv og eventuelle andre ting enn de jeg putter i fryseren.

Endret av Suzy
Skrevet

Jeg synes du bare skal la henne klare seg mest mulig selv.

Skrevet

Jeg betaler telefon, tv og internett for henne og har hjulpet henne med endel til klær, men hun kjøper også mye selv av det også.

Det varierer litt hvor mye hun tjener i måneden. I forrige måned var det 5000 kroner, denne blir det kanskje 1000 - det er variabelt.

Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet da :) Hun klarer seg helt fint på det hun har, hun har faktisk mer enn de aller fleste på hennes alder som bor alene. Heldiggrisen har til og med fordelen av å kunne bo for seg selv uten å måtte flytte inn i en bitteliten hybel :lur:

Skrevet

2.800,- + det hun tjener selv til kos synes jeg høres relativt romslig ut.

Det spørs jo selvfølgelig om hun må dekke busskort feks.- og hvor dyrt det er, men ellers er det vel bare telefon og litt "ferskmat" som hun må kjøpe, og det burde hun fint klare for denne summen.

Dette er mer enn det min ene hadde igjen til "eget bruk" i fjor - og han klarte seg helt greit - selv om spesielle klesønsker etc. ble lagt inn i forbindelse med jul og bursdag.

Skrevet

Jeg synes du bare skal la henne klare seg mest mulig selv.

Takk for innspill :)

Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet da :) Hun klarer seg helt fint på det hun har, hun har faktisk mer enn de aller fleste på hennes alder som bor alene. Heldiggrisen har til og med fordelen av å kunne bo for seg selv uten å måtte flytte inn i en bitteliten hybel :lur:

Ja hun bor svært bra til 18 åring å være :ler:

Takk for innspill. Jeg har vært veldig i tvil om hvor mye jeg bør bidra med. Hun klager aldri og er absolutt ikke storforlangende når det gjelder penger, men jeg tenker jo på det likevel og vil ikke at hun skal ha det dårlig.

Skrevet

2.800,- + det hun tjener selv til kos synes jeg høres relativt romslig ut.

Det spørs jo selvfølgelig om hun må dekke busskort feks.- og hvor dyrt det er, men ellers er det vel bare telefon og litt "ferskmat" som hun må kjøpe, og det burde hun fint klare for denne summen.

Dette er mer enn det min ene hadde igjen til "eget bruk" i fjor - og han klarte seg helt greit - selv om spesielle klesønsker etc. ble lagt inn i forbindelse med jul og bursdag.

Busskort trenger hun ikke, for huset er så sentralt at hun kan sykle og gå til alt. Telefon betaler jeg, så det er ferskmaten som er utgiften egentlig.

Takk for svar :)

Gjest wild bird
Skrevet

En 18-åring kan være et pengesluk, det er min erfaring. Men så er ikke min 18-åring spesielt økonomisk, og jeg er ikke flink til å snøre igjen lommeboka når han spør etter penger.

Min bor gratis hos faren sin mens han går siste året på vdg. Han har litt stipend, får litt av faren sin og av meg. Likevel syns jeg alltid han er blakk. Og jeg vet at det er min skyld, som bare punger ut når han spør :sjenert:

Syns det høres veldig greit ut slik datteren din har det, Suzy :) Og så lenge hun jobber, ikke klager og maser om penger, ville jeg tolket det slik at hun er fornøyd selv også.

Skrevet

Vet du, det å lære henne å sette tæring etter næring er noe av det beste du kan gi henne med på veien inn i voksenlivet.

Det er alt for mange unge voksne der ute som har fått og fått av "snille" forldre, og når så problemene kommer, og det gjør de for de fleste, har de ingen værktøy for å klare seg gjennom krisen.

Du trenger ikke å bekymre deg for at du ikke bidrar nok, for det gjør du. Hun er i en kjempeheldig situasjon som kan bo hjemme alene med de betingelser hun har. De fleste andre unge som bor alene, har ikke så gode økonomiske vikår som datteren din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...