MellonCollie Skrevet 4. november 2010 #1 Skrevet 4. november 2010 Tispa vår har nettopp hatt løpetid, og i helga når den begynte å gå over ble det erstattet med litt gul utflod. Tok henne med til dyrlege på tirsdag, og han mistenkte begynnende livmorbetennelse. Han ville forsøke pencilin først, men regnet med at det kom til å gå mot operasjon. I går kveld ble hun dårlig og hun har kastet opp i natt, så ringte dyrlegen igjen i dag tidlig og han anbefalte oss da å få henne operert så snart vi kunne, siden det gikk "feil vei". Så nå har vi hastetime til operasjon kl 12.00 Jeg kan ingenting om dette. Kan operasjonen bli "mislykket" på noen måte, eller går dette stort sett bra? Og hva med dagene i etterkant? Regner med hun ikke skal være noe særlig alene de første dagene, eller hvordan fungerer dette? Hun er rundt 7 år, vanlig levetid på rasen er 10-12 år. Så hun er jo ikke veldig ung, men alltid vært frisk og rask. Får sikkert mer info hos legen om et par timer, men klarer ikke konse så mye frem til det merker jeg... håper noen har noen erfaringer her?
Gjest Bustyvel Skrevet 4. november 2010 #2 Skrevet 4. november 2010 (endret) Hunden må holdes helt i ro de nermeste dagene (altså bare utenfor døren og tisse de første 3-4 dagene. Gi bikkja litt hejrnetrim om den blir rastløs) og bør ikke være aleine. Må få krage evt body pga stingene. Det er selvfølgelig en risiko ved operasjoner, som alle andre operasjoner, men det går mest sansynlig knirkefritt. Er ikke en sjelden operasjon, og er ikke så mye som kan gå galt med en god vetrinær. Hunden vil få narkose og vil være uvel i etterkant, og groggy/søvnig/kvalm. Jeg ville ikke latt hunden være aleine hjemme de første 1-3 dagene, og ville ikke latt hun være aleine en hel arbeidsdag før stingene er tatt. Men en snartur på butikken går greit dagen etter operasjonen. Så må du i jobb, få noen til å passe henne. Dyr som har vært i narkose blir også veldig fort kalde, så om det er en korthåret hund, ville jeg lagt et lite pledd over. Har langhåret hund, og han ble kald etter sist operasjon og trengte et pledd. God bedring til voffsen og lykke til Endret 4. november 2010 av Bustyvel
MellonCollie Skrevet 4. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2010 Tusen takk for svar! Feriedag ordnes da til i morgen (man har ikke syk-hund-dager her, rare greier ), og så har vi heldigvis helgen med henne. Da vet jeg litt mer, og godt å høre at det stort sett går bra.. teppetips er smart, i tillegg elsker hun å ligge foran ovnen når jeg fyrer, så vi får ha konstant fyr på ovnen
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #4 Skrevet 4. november 2010 Det går nok helst bra med hunden din måtte operere mi for flere år siden, gikk helt bra, men hun hadde vondt i 3-4 dager etterpå. Ta godt vare på hunden når den kommer hjem, hold den varm og god. Og hvis du ikke får det, så spør om å få en "body" til å ha på hunden, så den ikke kommer til stingene på magen, og om nødvendig en skjerm også, om du ikke ser hunden hele tiden. Jeg holdte hunden i ro i to uker, etter anbefaling fra veterinæren, og enda litt til før hun fikk løpe. Hun holdt seg greit i ro så lenge, hun var ikke i form etter operasjonen. Lykke til med hunden din
Titti72 Skrevet 4. november 2010 #5 Skrevet 4. november 2010 Husk å få med resept på smertestillende til henne. De har vondt når de våkner opp, og i dagene etterpå.
Oliven Skrevet 4. november 2010 #6 Skrevet 4. november 2010 Da er nok hunden ferdig operert. Vi har sterilisert vår tispe og det gikk kjempegreit. Litt groggy første natta, men så gikk det seg til . Er det betennelse for du det mest sannsynlig dekt av forsikringen om du har det.
MellonCollie Skrevet 4. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 4. november 2010 Mannen var inne med hunden kl 12.00 - de tok ultralyd + litt blodprøver etc først, og bar henne inn til operasjon rundt kl 13.00. Da fikk mannen beskjed om at han kunne reise. Han har pratet med de en gang i etterkant for litt forsikringsopplysninger, og de skulle selvsagt ringe med en gang hun kom ut - og fortsatt har vi ikke hørt noe Så dette tar tid...
MellonCollie Skrevet 4. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 4. november 2010 Endelig har de ringt! Tror ting hadde tatt litt lenger tid enn antatt (vet ikke hvorfor enda), men det så ut til at operasjonen var vellykket og hun hadde våknet fra narkosen. Har time hos legen i morgen, så får mer info da + få hentet henne ikke minst Takk for alle svar og erfaringer, det har vært en dag med mye venting og usikkerhet...
Troyamin Skrevet 4. november 2010 #10 Skrevet 4. november 2010 Så godt at det gikk bra Regner med du får mer info i morgen. Vil uansett minne på hvor viktig det er å sjekke såret -OFTE! Min hund fikk nemlig betennelse i såret. Eller dvs ho fikk en reaksjon på innerstingene som skulle forsvinne av seg selv. Det ble en masse ekstra smerte og antibiotika, men ho ble frisk. Mener ikke å svartmale, bare opplyse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå