Gå til innhold

Spare eller betale raskere ned på lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er som følger:

Mannen og jeg har helt grei økonomi, bor i en leilighet som er verdt ganske mye (fordi vi haddde en del egenkapital), jeg har et lån på 800 000. Jeg ser at hadde vi bare hatt et par hundre tusen til ekstra, så hadde vi hatt sjans på rekkehus i neste omgang. Det motiverer meg til å ta noen grep for å være enda mer økonomisk. Men jeg har så dårlig peiling på dette. Hva vil lønne seg mest - å spare opp så mye som mulig, eller å betale ned på lånet jeg har raskere? På den ene siden tenker jeg at hvis jeg sparer så går ingenting bort til renter. På den annen siden, hvis jeg betaler raskere ned på lånet kanskje banken vil gi oss mer i lån i neste runde? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den ene siden tenker jeg at hvis jeg sparer så går ingenting bort til renter.

Hva i alle dager mener du her? Dersom du betaler ekstra inn på lånet ditt, går alt til avdrag. Du vil også betale mindre renter ved neste termininnbetaling, da lånet er blitt mindre. Så ingenting går bort til renter dersom du betaler inn på lånet, mens om du sparer må du betale renter på beløpet tilsvarende det du har på sparekontoen (+ resten av lånet), og førstnevnte hadde du sluppet om du heller betalte ned på lånet.

Man skal spare til man har en OK buffer, minst en månedslønn. Sparing uten om det bør, i alle fall når valget står mellom sparekonto og nedbetaling av lån, gå til nedbetaling av lån. Renten på lån er høyere enn renten på innskudd, så du får mer igjen for å betale raskere ned på lån.

Skrevet

Enig med bttb. Først bygge opp en buffer på 1-3 månedslønner, og så begynne å nedbetale lånet så for som mulig. Nå er renten veldig lav, og dere kan få mye igjen for å nedbetale ekstra på lånet nå. Dette vil også gi et signal til banken om at dere er sikre betalere, selv om noen banker er veldig firkantete og benytter seg kun av standardskjemaet sitt.

Skrevet

Ok, da gjør jeg det.

Har det noe å si om jeg sparer en stund og betaler ned større bolker, f.eks 20 000, eller om jeg betaler fast f.eks 3000 ekstra i måneden?

Gjest Spinell
Skrevet

Ta en prat med banken din og be om å få satt opp regnestykker over hvor mye du må betale i måneden (med dagens rente og med f.eks 8% rente) dersom du setter ned betalingstiden. Du kan forberede deg til samtalen ved å gjøre samme regneøvelse vha diverse lånekalkulatorer på nett. Deretter ber du om å få forkortet betalingstiden til det antall år som du synes passer din økonomi best.

Dette er ikke til hinder for å betale enda litt ekstra i ny og ne.

Skrevet

Ta en prat med banken din og be om å få satt opp regnestykker over hvor mye du må betale i måneden (med dagens rente og med f.eks 8% rente) dersom du setter ned betalingstiden. Du kan forberede deg til samtalen ved å gjøre samme regneøvelse vha diverse lånekalkulatorer på nett. Deretter ber du om å få forkortet betalingstiden til det antall år som du synes passer din økonomi best.

Dette er ikke til hinder for å betale enda litt ekstra i ny og ne.

God idé. Det eneste er at jeg er i en fase nå hvor jeg har mer mulighet til å legge av penger, og jeg vet ikke om det er slik om to år. Er det da lett å få justert opp betalingstiden igjen evt?

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe med nedbetalingstiden, som du selv sier - dette er noe dere har mulighet til å gjøre nå, men dere vet ikke noe om situasjonen om 2 år.

Spar til en buffer først, og så kan dere begynne å betale ned det dere kan på lånet- ikke vent til dere har spart opp f.eks 20 000 så dere kan ta store innbetalinger før dere gjør det.

Og hvis dere er usikre, så be om en time i banken til litt økonomisk rådgivning - det kan faktisk være smart å knytte litt kontakt der, i forhold til at dere på sikt ønsker et større lån ;)

Skrevet

Jag hade faktiskt sparat upp till en större buffer än 1-3 månadslöner innan det är aktuellt att betalar ner på lånet. Tänk på att det är ganska dyrt att sälja och köpa nytt. Du behöver som oftast en hel del kontanter till meglerarvode vid salg samt dokumentavgifter och andra omkostningar vid kjöp. Då kommer du fort upp i över 100.000kr och de pengarna får du inte ut förrän allt är klart med salget av leiligheten ni bor i.

Skrevet

La nedbetalingstiden være som den er, men betal inn litt ekstra slik at dere hele tiden ligger litt i forkant av det som påløper av renter. Det gjorde jeg med studielånet (ikke veldig stort) og fikk cashet det ut nesten 2 år før opprinnelig plan.

NÅ gjør jeg det samme med boliglånet, men har sørget for å spare så jeg har en grei buffer til bilreparasjoner og kaputte hvitevarer.

Skrevet

Hvis du har grei økonomisk sans og et lån innenfor 60% kan det hende fleksilån er noe for deg/dere. Vi har det og putter like gjerne det meste av penger til overs på lånet, så kan vi heller ta dem ut igjen dersom vi skulle trenge penger til vaskemaskin etc. Foreløpig ligger vi ca 15 år foran nedbetalingsplanen, så for oss har det funket fint ;)

Skrevet

Jag hade faktiskt sparat upp till en större buffer än 1-3 månadslöner innan det är aktuellt att betalar ner på lånet. Tänk på att det är ganska dyrt att sälja och köpa nytt. Du behöver som oftast en hel del kontanter till meglerarvode vid salg samt dokumentavgifter och andra omkostningar vid kjöp. Då kommer du fort upp i över 100.000kr och de pengarna får du inte ut förrän allt är klart med salget av leiligheten ni bor i.

Betaling av megler skjer vel ikke før man faktisk har fått oppgjøret fra salget?

Og dersom man selger før man kjøper trenger man ikke å holde penger til avgifter utenom, da det du har spart opp blir frigitt før du kjøper nytt. Om TS må godsnakke med banken for å få lån til rekkehus, så er vel ikke banken overivrig på å gi mer lån før nåværende hus er solgt?

Dersom man skulle spart opp til alle eventualiteter hadde man jo aldri fått betalt ned ekstra på noe som helst. De fleste banker er vel også fleksible angående refinansiering/man kan opprette fleksilån, dersom man er i en situasjon der man plutselig trenger mye mer kontanter enn 1-3 månedslønner. Tror ikke TS er i en slik situasjon, og holder på min anbefaling til TS om å betale mer ned når hun kan, om det er så er 1000 eller 3000 i slengen.

Skrevet

Tror i grund att detta är en smaksak. En del människor, som jag, gillar att ha buffrar for eventualiteter, andra, att ha så litet lån som möjligt.

Banken ser på allt i sitt sammanhäng och om du betalar ner extra på lånet eller sparar pengarna på konto tror jag inte spelar så stor roll i deras värdering inför nästa husköp. Däremot sparar du på rentekostnader genom att lånet minskar snabbare vid extra inbetalningar.

Om du köper rekkehuset FÖRE du säljer leiligheten så är det ingen garanti att banken låter dig ta med omkostningarna som kommer i tillägg in i det nya lånet/brofinansieringen. Man får räkna med omkostningar på minst 60.000 vid köp av ett rekkehus på 2.5 mill. (tinglysningsgebyr, dokumentavgift osv.) Bttb har däremot helt rätt i att meglerarvodet vid salg, betalas först efter transaktionen är genomförd så de kostnaderna behöver du inte ta med i kalkylen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...