Berentsens Skrevet 4. november 2010 #1 Skrevet 4. november 2010 Lesbiske som ønsker seg barn opplever å bli møtt med leger som ikke vil henvise dem videre til kunstig befrukting. Leger sier til sine lesbiske pasienter at "jeg synes ikke at du bør få barn". Dette fører naturligvis til at lesbiske ikke våger å gå til legen fordi de er redd for å bli avvist. Burde det være slik at de legene som ikke vil at lesbiske skal få barn blir registrert, slik at lesbiske og andre kan velge å ikke gå til disse legene? Eller er dette bare noe som lesbiske må tåle?
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 4. november 2010 #2 Skrevet 4. november 2010 Min personlige mening er at leger bør holde seg profesjonelle og ikke la personlige meninger påvirke jobben i en slik setting. Som homofil kvinne eller mann møter man nok av fordommer ellers i samfunnet, helsevesenet burde være fritt for sånt. 1
Gjest wild bird Skrevet 4. november 2010 #3 Skrevet 4. november 2010 Leger skal forholde seg til alle pasientene sine på en profesjonell måte. En dyktig lege skal ikke la sine personlige meninger avgjøre hva slags behandling en pasient skal få, de må baseres på medisinsk kunnskap. Legen plikter å veilede pasienter og henvise videre, hvis det er nødvendig. Når det er sagt, så er det ingen menneskerett å få barn, enten man er lesbisk, homofil eller heterofil.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #4 Skrevet 4. november 2010 Leger er blitt hva prester var før i tiden, jeg mener leger har altfor mye makt og innflytelse over enkeltindividers liv og helse.
Gjest Spinell Skrevet 4. november 2010 #5 Skrevet 4. november 2010 Har ikke du startet omtrent akkurat samme tråd for kun etpar måneder siden? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=506258&hl=lesbiske&st=0 Jeg synes egentlig ikke leger skal få lov å reservere seg fra å gjøre oppgaver som pasientene har rettigheter til, det være seg behandling av barnløse lesbiske eller å henvise til/utføre aborter for den del. I og med at de faktisk har lov til dette, burde pasienter ha rett til å vite det slik at de kan velge en annen lege.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #6 Skrevet 4. november 2010 Dersom en muslimsk lege nekter å henvise kvinner til abort, så er det bare rett og rimelig og noe annet ville jo være rasistisk, ifølge folkets opinion. Men dersom norske leger nekter å sende lesbiske til kunstig befruktning, så er det helt urimelig? Personlig mener jeg at det er åpenbare grunner til at barn har det best med en mor og en far, og ikke to fedre eller to mødre. Og det skjønner jeg godt at leger også synes.
Gjest rr Skrevet 4. november 2010 #7 Skrevet 4. november 2010 Lesbiske som ønsker seg barn opplever å bli møtt med leger som ikke vil henvise dem videre til kunstig befrukting. Leger sier til sine lesbiske pasienter at "jeg synes ikke at du bør få barn". Dette fører naturligvis til at lesbiske ikke våger å gå til legen fordi de er redd for å bli avvist. Burde det være slik at de legene som ikke vil at lesbiske skal få barn blir registrert, slik at lesbiske og andre kan velge å ikke gå til disse legene? Eller er dette bare noe som lesbiske må tåle? Kanskje legene ikke ønsker å syssle bort de få ressursene en har i helsevesenet på disse som er fra naturens side helt i stand til å unnfange barn på egen hånd eller som kan like greit adpotere akkurat som mannlige homofile? Kanskje norske leger har begynt å se hvor dette kunstighet og unaturlige opplegget er på vei. I dag kjøper en mennesker i NIC og u-land for å bære frem konstruerte barn! Til og med organer handles på et marked for de som ønsker å gjøre det. Vi lever i en virkelighet som er så syk at jeg venter på den dagen da slaveriet skal gjenninnføres for å tekkes alle i vestens søken etter å oppfylle egne behov.
Gjest Spinell Skrevet 4. november 2010 #8 Skrevet 4. november 2010 (endret) Kanskje legene ikke ønsker å syssle bort de få ressursene en har i helsevesenet på disse som er fra naturens side helt i stand til å unnfange barn på egen hånd eller som kan like greit adpotere akkurat som mannlige homofile? Kanskje norske leger har begynt å se hvor dette kunstighet og unaturlige opplegget er på vei. I dag kjøper en mennesker i NIC og u-land for å bære frem konstruerte barn! Det er faktisk ikke opp til hver enkelt leges forgodtbefinnende å stake ut retningen for det norske helsevesenet. Dette er politikernes og helsemyndighetenes oppgave. Så lenge det er politisk vedtatt at lesbiske har rett til kunstig befruktning (jeg sier ikke at jeg er enig i dette), og så lenge det også er politisk vedtatt at leger kan reservere seg fra enkelte oppgaver, så mener jeg at pasientene i det minste må ha rett til å vite om fastlegen har reservert seg fra å gjøre oppgaver som pasienten har både rett til og mener å ha behov for. Endret 4. november 2010 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #9 Skrevet 4. november 2010 Leger har lov å reservere seg, så dette er en ikke-sak. Det er bare å bytte fastlege.
Berentsens Skrevet 4. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 4. november 2010 Leger har lov å reservere seg, så dette er en ikke-sak. Det er bare å bytte fastlege. Problemet er det at man ikke vet hvilke fastleger som har resevert seg. Da er det ikke bare å bytte fastlege. Kanskje har den fastlegen man bytter til også reservert seg.
Gjest rr Skrevet 4. november 2010 #11 Skrevet 4. november 2010 Problemet er det at man ikke vet hvilke fastleger som har resevert seg. Da er det ikke bare å bytte fastlege. Kanskje har den fastlegen man bytter til også reservert seg. Mener du da at alle leger skal være pliktige å liste opp sine verdier over forskjellige spørsmål, sin religion og sitt livssyn slik at pasientene skal kunne velge den som passer dem? Eller mener du at legenes livssyn, religion, etiske overbevisninger og verdier skal settes til side så lenge de er på jobb? I så fall: Hvile verdier og hva slags etikk skal de kunne bruke i sitt hvirke om ikke den de selv innhar? Skal en ansatte byråkrater eller andre som skal ha en spesiellrolle som etiske fortolkere og forvlatere av helsevesenet som legene skal levere inn sine saker til fordi at disse skal ta valgene for dem?
Berentsens Skrevet 4. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 4. november 2010 Mener du da at alle leger skal være pliktige å liste opp sine verdier over forskjellige spørsmål, sin religion og sitt livssyn slik at pasientene skal kunne velge den som passer dem? Det bør komme en ordning som gjør det lettere for pasientgrupper å velge leger som ikke utsetter dem for ubehagligheter. F.eks. slik som i denne saken, at leger som ikke vil henvise lesbiske videre til kunstig befrukting, blir registrert, slik at lesbiske og andre får vite om dette på forhånd. Da slipper legen å komme borti pasienter som legen ikke vil hjelpe, og pasienter slipper ubehaget ved å møte slike leger. Leger bør ikke være i en slik maktposisjon at de ikke klarer å skille mellom sin personlige overbevisning og sitt profesjonelle yrke.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #13 Skrevet 5. november 2010 Hvorfor lager du en ny tråd om dette? Som Spinell sier startet du en lignende tråd bare for en liten stund siden. Fikk du ikke svarene du ønsket deg?
Berentsens Skrevet 5. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 5. november 2010 Hvorfor lager du en ny tråd om dette? Som Spinell sier startet du en lignende tråd bare for en liten stund siden. Fikk du ikke svarene du ønsket deg? Jeg husker faktisk ikke at jeg startet en liknende tråd. Jeg startet denne fordi jeg leste en sak om det, som linken i åpningsinnlegget viser.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #15 Skrevet 5. november 2010 Sannheten er vel at lesbiske ikke diskrimineres av enkelte leger, men at legene ikke finner det etisk forsvarlig å sløse bort tid og ressurser på friske mennesker. Lesbiske par som ikke klarer å lage barn med hverandre er faktisk helt friske og normale. Tro det eller ei.
Berentsens Skrevet 5. november 2010 Forfatter #16 Skrevet 5. november 2010 Sannheten er vel at lesbiske ikke diskrimineres av enkelte leger, men at legene ikke finner det etisk forsvarlig å sløse bort tid og ressurser på friske mennesker. Lesbiske par som ikke klarer å lage barn med hverandre er faktisk helt friske og normale. Tro det eller ei. Men leger bør likevel klare å forholde seg til lovverket, og ikke la egne personlige meninger bestemme utgangen for pasientene deres. Er ikke leger profesjonelle nok, bør de finne seg en annen jobb.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #17 Skrevet 5. november 2010 Men leger bør likevel klare å forholde seg til lovverket, og ikke la egne personlige meninger bestemme utgangen for pasientene deres. Er ikke leger profesjonelle nok, bør de finne seg en annen jobb. Men de forholder seg jo til lovverket. De har full rett til å reserevere seg.
Berentsens Skrevet 5. november 2010 Forfatter #18 Skrevet 5. november 2010 Men de forholder seg jo til lovverket. De har full rett til å reserevere seg. Joda, men det er forskjell på å resevere seg, og det å la personlige meninger komme pasienten til kjenne. Det blir det samme som ved abort, en lege eller annet helsepersonell skal ikke la pasienten få høre om deres personlige mening om abort. Man skal gjøre jobben sin. Henvise videre, ikke si til pasienten at abort er fyfy, og drap av barn osv.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #19 Skrevet 5. november 2010 Jeg er enig med deg i at legen ikke bør legge fram sine personlige synspunkt forran passienten, annet enn at han/hun ikke praktiserer ass.bef. til lesbiske. Men dette var vel ikke utgangspunket for tråden du startet? Lesbiske Burde det være slik at de legene som ikke vil at lesbiske skal få barn blir registrert, slik at lesbiske og andre kan velge å ikke gå til disse legene? Eller er dette bare noe som lesbiske må tåle?
Berentsens Skrevet 5. november 2010 Forfatter #20 Skrevet 5. november 2010 Jeg er enig med deg i at legen ikke bør legge fram sine personlige synspunkt forran passienten, annet enn at han/hun ikke praktiserer ass.bef. til lesbiske. Men dette var vel ikke utgangspunket for tråden du startet? Dersom du leser hele innlegget, så ser du at det er en del av problemet. Av den grunn bør det komme en ordning, hvor leger som reserverer seg mot ulike pasientgruppe og prosedyrer blir registrert, slik at det blir lettere for disse pasientene å unngå disse legene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå