Gå til innhold

7-åring som ENDA tisser seg ut.... Gir snart opp, jeg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden fyller snart syv, og ennå er det flere dager han har tisset på seg i løpet av dagen, enn at han er helt tørr. Jeg blir snart gærn, for nå syns jeg vi har prøvd alt..... Han kan kjenne at han vil på do, og han kan ha dager som er tørre. Vi har prøvd med belønning, og negative sanksjoner. vi har forsøkt å forklare viktigheten av at han sier ifra hvis det kommer en våt flekk i trusa, slik at han får skifte før alle klærne blir våt og det lukter - det er som å prate til en vegg.

Det er sjelden det er "full tømming" i trusa, ofte bare en våt flekk - og det kan se ut til at det er et resultat av at han har holdt seg fort lenge. Noen som har erfaring/gode råd? Jeg vurderer legesjekk, men når han har "tørre" dager innimellom - går det rett og slett an at han bare ikke bryr seg nevneverdig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært hos lege? (regner med det)

Skrevet

Vet ikke om dette kan stemme, men min datter hadde det ofte SÅ morsomt når hun lekte at hun glemte helt å gå på do. Så, når hun endelig fikk somlet seg mot doen, var det ofte så krise at den minste lille forsinkelse betydde våt flekk i trusa.

Jeg passet godt på hjemme, og sa også fra på barnehagen (dette var siste året før skole, så hun var noe yngre enn din gutt, men du kan vel også snakke med lærer), og spurte jevnlig om hun hadde husket å gå på do, eventuelt at "nå går du på do, du klarer sikkert å tisse litt".

Etter hvert var det ikke nødvendig lengre, hun begynte å ta seg tid til dobesøkene :)

Uansett, negative reaksjoner hjelper ikke, og enkelte bruker lang tid. Det er ikke så unormalt som det føles som. :)

Skrevet

Jeg var sånn til jeg var 11 år. Jeg oppfattet ikke alltid signalene om at jeg måtte på do, noen gang bare kom det. Vet ikke, kanskje det er det som er med han?

Skrevet

Her er noen tips:

* Faste do tider. Etter mat er det lurt å gå på do.

* Finnes en klokke som du kan stille inn på flere alarmer om dagen, da ringer den når det er do tid.

* Pass på at han sitter godt på do, gjerne med en skammel/krakk under beina. Og at han tar seg god tid når han går på do. Han bør ikke presse med magen, men vente til det kommer av seg selv.

Gjest Cupcakes
Skrevet

nevøen min slet med dette. de var hos leger, spsielaister osv. uten at det hjalp. men når de begynte med klokke på armen med alarm på hjalp det veldig, da stilte de den inn på flere tider som den pep på og da var det ikke noe valg enn å gå på do enten han kjente om han måtte eller ikke. grunnen til at han som regel ikke rakk å gå på do var at han ikke ville slutte med det han holdt på med/ ikke ta seg tid til do besøk. Etter hvert hjalp dette veldig og han syntes det var mye bedre å være med venner og sånn hjem fra skolen. eneste problemet som varte en god stund var tissing på seg om natten. de bestilte til slutt en spseial alarm ting som begynte å ule når det kom noe vått i boxern. tok ikke lange tiden før han ble flink til å gå på do om natta også. nå er han helt tørr hele dagen etter mange år med masing, prøving av det ene og det andre. han er 9.

Skrevet

Min eldste tisset om natten til han var seks og vi fant en løsning. Nå når det hele er overstått og han har fått et lillesøsken som var tørr både dag og natt i løpet av noen få dager som toåring, sjønner jeg ordentlig hvor lite hele tissinga hadde med min eldstemann å gjøre. Han var rett og slett ikke fysisk i stand til å gjøre noe med dette selv. Noe utenfor han selv måtte "trigge" signalene slik at kroppen hans skjønte hvordan dette fungerte.

Aldri straff barnet ditt for å ha tisset på seg. Han mener det ikke og han er ikke lat.

Løsningen for oss ble en trådløs alarm til kr 1000.- kjøpt på nett fra Australia. Vi var veldig nøye med å følge instruksjonene og jeg lå på madrass på rommet hans i en uke for å hjelpe han å komme seg opp og på do når alarmen gikk. Det tok to og en halv uke, så var det gjort. Han hadde noen uhell de første par-tre månedene, men ikke nå lenger.

Jeg anbefaler at du følger de rådene du har fått om bruk av faste tissetider, klokker og alarm. Jeg sa ofte "prøv å klem ut en dråpe i alle fall" hvis poden "ikke ville tisse" rett før vi skulle ut på en lengre kjøretur o.l.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...