Kyo<33 Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Jeg danser 5-6 timer i uken. Går på spinning timer 7-8 i uken. Frokost: Knekkebrød med makrell eller yolplait youghurt med litt naturell youghurt opp i og en knust knekkebrød Lunsj: spiser salat med cottage chess og kylling eller sånn laks i boks (som makrell i tomat) og hvis jeg orker så legger til en egg. prøver å ta md salat hverdag, men hvis jeg glemmer det så spiser jeg yoplait yoghurt 1-2 beger med knekkebrød i. Middag: 4 knekkebrød med pålegg, gul ost, makrell litt forskjellig og yohgurt igjen (faen det blir for mye yoghurt nå som jeg ser på dette:P)dette her er på man-tir og onsdager. Torsdager har jeg litt mer tid da lager jeg wok enten bare wok eller med laks/kylling. lørdager og søndager blir wok til middag. med litt gresk youghurt. Jeg er 159 cm og veier 63-64 noe der, begyne fra 80, med lavkarbo, men jeg orker ikke dette lavkarbo opplegge (vil leve normal) derfor spør jeg dere der ute me erfaring funker dette livstile og kan jeg greie å gå ned i vekt? Takk:)
wahaj Skrevet 4. november 2010 #2 Skrevet 4. november 2010 Med så mye trening og lite mat går du nok ned, ja.
Sykepl.student Skrevet 11. november 2010 #3 Skrevet 11. november 2010 Jeg danser 5-6 timer i uken. Går på spinning timer 7-8 i uken. Frokost: Knekkebrød med makrell eller yolplait youghurt med litt naturell youghurt opp i og en knust knekkebrød Lunsj: spiser salat med cottage chess og kylling eller sånn laks i boks (som makrell i tomat) og hvis jeg orker så legger til en egg. prøver å ta md salat hverdag, men hvis jeg glemmer det så spiser jeg yoplait yoghurt 1-2 beger med knekkebrød i. Middag: 4 knekkebrød med pålegg, gul ost, makrell litt forskjellig og yohgurt igjen (faen det blir for mye yoghurt nå som jeg ser på dette:P)dette her er på man-tir og onsdager. Torsdager har jeg litt mer tid da lager jeg wok enten bare wok eller med laks/kylling. lørdager og søndager blir wok til middag. med litt gresk youghurt. Jeg er 159 cm og veier 63-64 noe der, begyne fra 80, med lavkarbo, men jeg orker ikke dette lavkarbo opplegge (vil leve normal) derfor spør jeg dere der ute me erfaring funker dette livstile og kan jeg greie å gå ned i vekt? Takk:) whoa, det var mye kondisjonstrening! hva med å variere litt? bytte ut et par spinningtimer med styrketrening. ved å bygge muskler vil du få høyere hvileforbrenning, som kan føre til redusert fettprosent. ellers leser jeg bare knekkebrød, knekkebrød og atter knekkebrød. litt ensidig, kanskje? og altfor lite mat i forhold til treningsmengde! du vil mest sannsynlig ikke gå ned i vekt med dette opplegget, da kroppen vil gå i sparebluss. det vil si at når kroppen får for lite mat i forhold til behovet, vil den senke forbrenningen og spare på energien. det er jo motsatt av hva du egentlig ønsker å oppnå, ikke sant? jeg vil ikke anbefale deg å kutte ut karbohydrater (det kan faktisk være skadelig), men heller redusere mengden. gode karbohydratkilder er havregryn, evt grove knekkebrød, grønnsaker, frukt, potet, fullkornsris, fullkornspasta. man trenger karbohydrater, men det kommer an på mengden og typer karbohydrater (sukker, hvitt mel=ikke bra). kombiner det med proteinkilder som kylling/svin/fisk/skinke/linser/bønner/egg/kesam/cottage cheese. litt nøtter i moderate mengder er også bra. bruk fantasien! regner med du snart er drittlei knekkebrødet:-)
luckygal Skrevet 11. november 2010 #4 Skrevet 11. november 2010 Helt enig med Sykepl.student. Styrketrening og "gode, grove" karbohydrater. Styrketrening er undervurdert hva vektredukjson angår. Det er iallefall min erfaring. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #5 Skrevet 11. november 2010 Det er poengløst å trene styrke hvis du ikke er i kalorioverskudd. Du får ikke gjort begge deler samtidig.
luckygal Skrevet 11. november 2010 #6 Skrevet 11. november 2010 Jeg har ikke sagt at hun burde være i kcaloriunderskudd. Greit nok at hun har notert alt hun spiser, men en del av menden er fortsatt uvisst. Man må selvsagt ligge slik på kcaloriene at kroppen ikke benytter seg av musklene som energikilde. Men, nå inneholder jo gode og grove karbohydrater mer kcal. enn raske.. Så poenget mitt var mer av de gode karbohydratkildene kombinert med styrketrening. Dette har i alle fall funger for meg med hensyn til fettforbrenning og vektreduksjon.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #7 Skrevet 11. november 2010 Det er poengløst å trene styrke hvis du ikke er i kalorioverskudd. Du får ikke gjort begge deler samtidig. Poengløst? Er en morsom en du.. Sett deg mer inn i ting før du svarer.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #8 Skrevet 11. november 2010 Hvis man vil øke i muskelmasse OG gå ned i vekt samtidig (i.e. slanke seg, ved å være i kaloriunderskudd), blir det en UMULIG oppgave. Muskeløkning skjer IKKE uten kalorioverskudd. Organismen bygger ikke muskler uten kalorioverskudd.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #9 Skrevet 11. november 2010 Hvis man vil øke i muskelmasse OG gå ned i vekt samtidig (i.e. slanke seg, ved å være i kaloriunderskudd), blir det en UMULIG oppgave. Muskeløkning skjer IKKE uten kalorioverskudd. Organismen bygger ikke muskler uten kalorioverskudd. Nei, men det er ikke poengløst av den grunn. Styrketrening styrker ennå kroppen selv om musklene ikke blir større.
Kyo<33 Skrevet 12. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. november 2010 takk for alle svarene, men dere snakker et språk jeg ikke forstår helt (har ikke så mye peiling på sånt trenig og kalori ting. Men altså må jeg spise mer variert? Spinning timer har jeg kuttet ned til 4-5 timer i uken Dansing 5-6 t i ukenn Så går jeg også på sånne andre kondisjon timer på sats 2-3 ganger i uken. Jeg har prøvd å spise litt mer variert en knekkebrød og da har det blitt sånn: frokost 1 knekkebrød uten noe som helst (Ryvita knekkebrød)+1 eple noen ganger 2 kopp kaffe Lunsj: 2 knekkebrød med makrell og egg noen ganger, iblant tar jeg meg 2-3 klementiner, men jeg skal prøve¨å lage meg salat noen ganger i uken. Middag: wok grønsaker med kylling, masse krydder, lit soyasauce, noen ganger putter jeg inn kikerter, tileeg har jeg salat med agurk og paprika i. Toppen av alt har jeg ketchuå u/sukker, cottage chess og en skje med sån gresk yoghurt, drikker vann hele dag 4-5 flasker og 3-4 kopp kaffe. Ble litt lang (soory) men trenger litt hjelp til å gjøre ting riktig, vil helst ikke gjøre noe feil. Takk for all hjelpen:) setter pris på det:)
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #12 Skrevet 12. november 2010 Det du gjør er ikke riktig om du nylig har begynt med trening. Med denne mengden kardio blir du fort utbrent og kanskje mister motivasjon.
Leifr Skrevet 12. november 2010 #13 Skrevet 12. november 2010 Hvis man vil øke i muskelmasse OG gå ned i vekt samtidig (i.e. slanke seg, ved å være i kaloriunderskudd), blir det en UMULIG oppgave. Muskeløkning skjer IKKE uten kalorioverskudd. Organismen bygger ikke muskler uten kalorioverskudd. Vranglære. Det er fullstendig mulig å øke muskelmasse samtidig som man går ned i vekt, dersom man har betydelige fettreserver (og gjerne er noenlunde nybegynner når det gjelder seriøs styrketrening). Økningen vil gå langsommere etterhvert som fettreservene skrumper inn og etterhvert stoppe opp. Selv om man ikke ligger an til å øke muskelmassen, er det forøvrig veldig langt fra poengløst å trene styrke. Skal man ned i vekt, er det fordelaktig fordi man vil beholde relativt mer muskelmasse og dermed kvitte seg med relativt mer fett. Skal man holde stabil vekt, er det greit å vedlikeholde et visst nivå/trene de nevrologiske aspektene ved styrke, osv. Tror du styrkeløftere som skal ned en vektklasse før konkurranse lar være å trene styrke mens de kutter vekt?
luckygal Skrevet 12. november 2010 #14 Skrevet 12. november 2010 Spiser du bare et knekkerbrød uten pålegg og et eple til frokost? Jeg tenker at det er veldig lite. I allefall hvis du er aktiv. For min del fungerer det fint å spise havregrøt, grove brødskiver eller smoothie med frukt, nøtter og havregryn i feks. Ville ikke vært så redd for å få i deg karbohydrater så tidlig på dagen. Utover dagen spiser jeg mer proteiner og fett. Jeg er overhodet ingen ekspert - men jeg vil også tørre å være ening med Leifr - tror, hvis man har noen ekstra kilo, at det i begynnelsen ikke er noe problem å ligge litt under på kcaloriene. Så lenge man etterhvert - når man har trent en periode og fettprosenten går ned - øker inntaket i takt med treningen. Dette har iallefall fungert for min del. Jeg vil påstå at ingen trening er poengløst uansett. Uansett, lykke til
Gjest Applestore Skrevet 12. november 2010 #15 Skrevet 12. november 2010 Jeg er av det syn at men ikke alltid bør se på vekten, men evt klær som man har brukt en stund. For om man trener så får man jo muskler og vil automatisk gå opp i vekt.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #16 Skrevet 14. november 2010 Kvinner går så marginalt opp i muskelmasse at det ikke akkurat vil bidra til signifikant fettforbrenning.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #17 Skrevet 14. november 2010 Det finnes ingen grunn til å ikke trene styrke.. http://www.womenshealthmag.com/fitness/cardio-vs-strength-training-workouts
luckygal Skrevet 14. november 2010 #18 Skrevet 14. november 2010 (endret) Kvinner går så marginalt opp i muskelmasse at det ikke akkurat vil bidra til signifikant fettforbrenning. hva mener du med det? at det ikke er noe problem å bruke vekten som indikator på at man går ned, til tross for at 'muskler veier mer enn fett' osv? eller at styrketrening for kvinner ikke har noe særlig for seg? Det første kan jeg være tilbøyelig til å være enig i - i begynnelsen ialle fall. Er man ikke spesielt trent fra før så tar det nok en liten stund før man får så mye muskler at det veier så fryktelig mye. Men, at styrketrening ikke skal ha mer enn en "marginal" betydning for fettforbrenning på kvinner er jeg totalt uenig i. I så tilfelle er jeg et vandrende mirakel. Det er jo en vellkjent sak at mens man trener kondisjon øker forbrenningen der og da - mens med styrketrening forstetter kroppen og forbrenne (på et høyere nivå enn vanlig) også etter økten.. edit; mener overhodet ikke at kondisjonstrening ikke har noe for seg - men at styrketrening i et vektreduksjon-perspektiv er undervurdert. En kombinasjon er nok det beste. I tillegg er jeg av den oppfattning at folk også trener for å bli "faste og stamme" - ikke bare for å bli tynne. For meg er iallefall det en vel så viktig faktor som det å være slank. Endret 14. november 2010 av luckygal
Ethereal Skrevet 14. november 2010 #19 Skrevet 14. november 2010 Nå vet jeg ikke hvor fysisk aktiv du er når du ikke trener (om treningen er den eneste fysiske aktiviteten du får i løpet av en dag, eller ikke), men generelt tror jeg du burde spise mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå