Gjest Spinell Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Ikke bør en arrangere bryllup i ferien, for en må jo forstå at gjestene har andre planer når det er ferietid. Utenom ferien går det heller ikke an å gifte seg, for da må jo gjestene, gud forby, bruke ekstra fridager på reise. En bør i alle fall ikke gifte seg på en fredag, noe som er ganske vanlig hvis en skal gifte seg på tinghuset, for da er det over hodet ingen som vil komme. Men hvis man ikke mener noe med det skal man ikke gifte seg i kirken, heller. Ikke skal en gifte seg i hemmelighet, for da snyter en vennene sine for en real fest. Til utlandet er det også frekt å invitere bryllupsgjester. Å gifte seg et tettsted der det er kun ett hotell er slett ikke pent gjort: slike steder ligger nemlig usentralt og er dyre å reise til og oppholde seg på. (Hjelper ikke om brudeparet er aldri så knyttet til stedet ) Man skal gjøre akkurat som en vil denne dagen, men en må ikke gjøre altfor mye etter eget forgodtbefinnende, heller. F.eks ved å holde utendørsvielse på et litt usentralt sted. Det er nemlig frekt å invitere til noe slikt. Så; når og hvor bør en egentlig arrangere bryllup? Er det kun siste lørdag i juni, og innen en times kjøretur fra Oslo som er akseptabelt, mon tro? :klø: 9
Purple Basil Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 Nei, det kan man lure på Vi lever dessverre i en veldig egoistisk verden..
Barcelone Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 For et fantastisk bra innlegg! Må si at jeg er temmelig glad for at enkelte her inne ikke er i min vennekrets. Er helt utrolig hvaslags syn enkelte har på bryllup. Gleder meg ti å se svarene på dette!!!
Gjest wild bird Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 En må jo arrangere bryllupet sitt akkurat hvor og når en vil, men samtidig ha forståelse for at enkelte melder avbud hvis det slett ikke passer.
Anglofil Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 Fantastisk! Du glemte også at det er en skam hvis man har bongsystem eller ikke betaler for all alkohol (da mener jeg etter middagen) for gjestene. Og å ha et alkoholfritt bryllup er skikkelig fy-fy. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 TAKK for et fint innlegg! Du setter ord på det jeg tenker Og ja, det er jeg som har det innlegget om at vi skal gifte oss på en fredag.. :gjeiper:
Gjest Vampen Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 Du skal selvfølgelig arrangere bryllupet ditt hvor du vil og når du vil, så skal jeg se om jeg har mulighet/tid/lyst/ork til å komme. Stort sett dukker jeg opp,både med gave, pent antrekk og et smil, ihvertfall om det er mulig å reise frem og tilbake samme dag. Men, jeg har selvinnsikt nok til å innse at jeg er bryllupsgrinchen. Jeg syntes i grunn at bryllup er en ganske kjedelig affære. Det er ikke snakk om å ikke glede seg på andres vegne, eller egooplegg, jeg syntes bare bryllup er kjedelig og til tider klamt. Av den grunn drømmer jeg heller ikke om noe eget bryllup. MVH Bryllupsgrinchen, som håper det er lenge til neste invitasjon daler ned i posten. 1
Piper Skrevet 3. november 2010 #8 Skrevet 3. november 2010 Brudeparet bestemmer dette selv, men om de ikke ta hensyn til gjestene sine i det hele tatt, kan de heller ikke kalge på at gjestenene takker nei. For det innlegget ditt kan snues rundt, og handle om gjestene også. Hva som er og ikke er forventet av gjestene. Man skal finne ut hva kuvertprisen er pr person, for så mye skal man legge i gave. Man skal ikke gå med hvit, rød og ei heller svart kjole. Kjolen kan heller ikke ligne på brudens, så alle de kvinnelige gjestene må få se kjolen til bruden før de skaffer sin egen. Man skal ta med seg penger, for selv om man eventuelt har gitt gave som dekker kuvertprisen (og da er prisen gjerne 1000 kr), så kan man ikke regne med å få mat og drikke hele kveldn, for man skal da betale for drikken etter maten. Er man ikke kjempe god venn med brudeparet, kan man risikere at man bare blir bedt til kaffe. Da skal man helst gi en gave til ca 500 kr, men man får bare kake og kaffe for dette, for man skal helst betale sin egen drikke etter dette. Og man har ikek lov til å forandre mening underveis, for da blri brudeparet såret. Har man gitt beskjed om at man skal bli med utenlands et år i forveien, så er det forventet at man skal ha en meget god grunn for å ikke komme. Økonomien er ikke god nok, for det burde man tenkt på før. Brudeparet blir også lei seg om venner takker nei, fordi de ikke har økonomi til å komme. For man skal selvfølgelig prioritere bryllupet. Så om du leser det ut i fra gjestenes ståsted, er det pokkeren meg ikke enkelt å være gjest heller. Men heldigvis kan man fint takke nei til både det ene og andre bryllupet, om man ikke har økonomi, lyst eller hva nå enn årsaken skulle være. Man velger selv når og hvor man skal gifte seg, på lik linje som man velger selv om man ahr lyst til å delta i bryllupet. Jeg selv velger vekk bryllup som holdes på dyre steder, der jeg vet at de har alternativer, og derman må betale sin egen drikke på kvelden. Og jeg drikker ikke alkohol, så det har ikke noe med å få en gratis fyllafest. For min del handler det om å servere gjestene mat og drikke, når man inviterer til bryllup. Og prioriterer man dyre alternativer, blir det brudeparets eget valg, og heldigvis er det mitt valg å da kunne takke nei Verre er det ikke. 2
Gjest Spinell Skrevet 3. november 2010 #9 Skrevet 3. november 2010 (endret) Piper: jeg har ingen gifteplaner, så tråden er ikke hjertesukk fra en fornærmet brud som møter motstand i planleggingen. I lang tid har jeg imidlertid lest mye på bryllupsforumet, og ønsket å snu litt på den flisa du så gjerne vil snu tilbake allerede nå. Hensikten med å sammenfatte og spisse noen mer eller mindre velmente råd (og oppgulp) til kommende bruder i en tråd var å vise at ikke bare brudeparet kan være "vanskelige", men at en del gjester/venner også kan være relativt vanskelige å gjøre til lags, og at det finnes minst like mange meninger som bryllupsgjester. Det er så mange bridezillabeskyldninger å lese, men jammen finnes det mange "guestzillaer" også! For øvrig er jeg slett ikke uenig med deg i betraktningene rundt vanskelige brudepar Endret 3. november 2010 av Spinell
Gjest Blondie65 Skrevet 3. november 2010 #10 Skrevet 3. november 2010 Jeg synes disse skråblikk på bryllup trådene her på forumet er noen av de aller beste. Både fordi det finnes bridezilla'er, mumzilla'er, forlover fra helvete og gjestezilla's. Da jeg - for 100 år siden - vokste opp var det vanlig å se det som en ære å bli bedt i bryllup. Man takket kun nei dersom det var svært lang reisevei. Gave som stod i stil med kuvertprisen var et ukjent fenomen, og det samme var fargetema, brudepike og forloverkjoler i amerikansk stil. Så var det heller ikke helt vanlig at mor og far og svigermor og svigerfar var skilt og gift på nytt, og stesøsken var like sjelden kost. De som giftet seg stort og flott var unge - mens de som var voksne når de giftet seg (dvs. passert 30) hadde vært gift før og laget en stille affære, og sjelden som kritthvit brud. Ingen hadde hørt begrepet bridezilla - selv om jeg personlig traff en og hennes mor - jeez ... Og DOKURVER ... det visste i alle fall ingen hva var. Ei heller stoltrekk, gjestegaver eller heldekkende veggdekor. Siden nesten alle giftet seg i det samme lokalet med den samme gulnede furupanelen så var det ikke noe poeng i å overgå hverandre og det var veldig enkelt med dekor for alle visste hva som passet til lokalet. I noen tilfeller arvet vi tyll og servitører fra hverandre også. Og VI GIKK I ALLE sine bryllup - selv om vi var 4 venninner som giftet seg samme år. For tenk - slikt gjorde man når jeg var ung.
Piper Skrevet 3. november 2010 #11 Skrevet 3. november 2010 Piper: jeg har ingen gifteplaner, så tråden er ikke hjertesukk fra en fornærmet brud som møter motstand i planleggingen. I lang tid har jeg imidlertid lest mye på bryllupsforumet, og ønsket å snu litt på den flisa du så gjerne vil snu tilbake allerede nå. Hensikten med å sammenfatte og spisse noen mer eller mindre velmente råd (og oppgulp) til kommende bruder i en tråd var å vise at ikke bare brudeparet kan være "vanskelige", men at en del gjester/venner også kan være relativt vanskelige å gjøre til lags, og at det finnes minst like mange meninger som bryllupsgjester. Det er så mange bridezillabeskyldninger å lese, men jammen finnes det mange "guestzillaer" også! For øvrig er jeg slett ikke uenig med deg i betraktningene rundt vanskelige brudepar Jeg bare måtte snu det, for det er som du sier ikke enkelt åvære brudepar eller gjest i dag. Og jeg bare måtte ta med det meddrikke, siden en bare måtte nevne bonger, betale for drikke etter maten og ha et alkoholfritt bryllup
Anglofil Skrevet 3. november 2010 #12 Skrevet 3. november 2010 (endret) Jeg selv velger vekk bryllup som holdes på dyre steder, der jeg vet at de har alternativer, og derman må betale sin egen drikke på kvelden. Og jeg drikker ikke alkohol, så det har ikke noe med å få en gratis fyllafest. For min del handler det om å servere gjestene mat og drikke, når man inviterer til bryllup. Og prioriterer man dyre alternativer, blir det brudeparets eget valg, og heldigvis er det mitt valg å da kunne takke nei Verre er det ikke. Nei, det er faktisk ikke så enkelt. Vi valgte faktisk det billigste alternativet. Og jeg er helt enig i at man skal servere sine gjester, men jeg kan ikke fatte selv hva som er så galt om man må betalte hvis man drikker mer enn to drinker etter middag og kaffe avec. Vi beregner omkring fire drinker per gjester under middagen. Så kommer altså kaffe avec. I tillegg til dette får de to drinker. For meg virker det mer enn nok. Men hvis det ikke er nok for gjestene, så er de ikke nødt til å komme, jeg har ikke tenkt til å tvinge noen. Uansett, nå kan det hende vi velger fri bar, men i utgangspunktet så har jeg egentlig ikke spesielt lyst. Som brudepar prioriterer vi heller god mat og god drikke til maten, framfor at man skal drikke seg dritings etter festen, sånn satt helt på spissen. Og bare for å ha sagt det: det er neimen ikke lett å være brud eller brudgom i dag. For på en side møter vi massevis av folk som mener vi bør ha fri bar, samtidig som vi støter på like mange som mener at fri bar er bortkastet. Ergo: man får gjøre som man føler for, så får man heller bare respektere det valget. Mvh Yvonne Endret 3. november 2010 av Yvonne
Piper Skrevet 3. november 2010 #13 Skrevet 3. november 2010 Nei, det er faktisk ikke så enkelt. Vi valgte faktisk det billigste alternativet. Og jeg er helt enig i at man skal servere sine gjester, men jeg kan ikke fatte selv hva som er så galt om man må betalte hvis man drikker mer enn to drinker etter middag og kaffe avec. Vi beregner omkring fire drinker per gjester under middagen. Så kommer altså kaffe avec. I tillegg til dette får de to drinker. For meg virker det mer enn nok. Men hvis det ikke er nok for gjestene, så er de ikke nødt til å komme, jeg har ikke tenkt til å tvinge noen. Uansett, nå kan det hende vi velger fri bar, men i utgangspunktet så har jeg egentlig ikke spesielt lyst. Som brudepar prioriterer vi heller god mat og god drikke til maten, framfor at man skal drikke seg dritings etter festen, sånn satt helt på spissen. Og bare for å ha sagt det: det er neimen ikke lett å være brud eller brudgom i dag. For på en side møter vi massevis av folk som mener vi bør ha fri bar, samtidig som vi støter på like mange som mener at fri bar er bortkastet. Ergo: man får gjøre som man føler for, så får man heller bare respektere det valget. Mvh Yvonne Og jeg mener at man ikke har høye tankerom sine gjester,når man tror at de vil drikke seg dritings. Og jeg er nok ikke moderne av meg, forjeg mener nå at man serverer mat og drikke til gjester man inviterer, enten det er hjem til seg eller når det gjelder bryllup. Og sånn tenker alle de vi kjenner, for jeg har til gode å være i et bryllup der man må betale for drikker eller der man får utlevert bonger. Og da har vi vært i to bryllup det siste året, og kanskje 10 i løpet av de siste fem. Og lokalene har vært alt fra grendahuset til flotte hoteller.
Anglofil Skrevet 3. november 2010 #14 Skrevet 3. november 2010 (endret) Og jeg mener at man ikke har høye tankerom sine gjester,når man tror at de vil drikke seg dritings. Og jeg er nok ikke moderne av meg, forjeg mener nå at man serverer mat og drikke til gjester man inviterer, enten det er hjem til seg eller når det gjelder bryllup. Og sånn tenker alle de vi kjenner, for jeg har til gode å være i et bryllup der man må betale for drikker eller der man får utlevert bonger. Og da har vi vært i to bryllup det siste året, og kanskje 10 i løpet av de siste fem. Og lokalene har vært alt fra grendahuset til flotte hoteller. Du må gjerne mene det du mener det her, men jeg kjenner strengt tatt mine gjester bedre enn deg. Faktum er den at noen dem har en tendens til å drikke for mye. Uansett, det har lite med saken å gjøre i sin helhet, for oss er det mest pengene det går på. Uansett, du kommenterer følgende: forjeg mener nå at man serverer mat og drikke til gjester man inviterer, enten det er hjem til seg eller når det gjelder bryllup Men hvor i all verden skriver jeg at våre gjester ikke får dette? De får en fireretters meny + det de måtte ønske å drikke til maten, det være seg én drink, eller fem om de måtte det. I tillegg kommer altså kaffe avec. I tillegg til dette blir det altså to drinker under selve festen. De fleste er med andre ord antagelig såpass mette på kake, kaffe, middag og drikke at jeg tviler på at det hadde blitt et stort problem. Og det er mye mulig du aldri har opplevd å måtte betale i et bryllup, jeg har opplevd det motsatte. Mvh Yvonne Endret 3. november 2010 av Yvonne
Gjest Vampen Skrevet 3. november 2010 #15 Skrevet 3. november 2010 Hoho, kjenner at denne debatten bare fyrer oppunder følelsen av at jeg virkelig ELSKER bryllup..
Gjest Spinell Skrevet 3. november 2010 #16 Skrevet 3. november 2010 He he, det skal ikke være enkelt verken å være gjest eller vertskap. Som Blondie65 sier: før var det en ære å bli invitert i bryllup. Nå er det visst en ære for brudeparet at gjestene gidder å møte opp uten å surmule. En ting vi ikke har vært innom ennå er minefeltet bordplassering! På absolutt alle områder skal skikk og bruk følges, men denne regelen gjelder visst ikke ved bordplassering. Skikk og bruk tilsier at gifte par skal splittes, men akkurat denne skikken er det visst ikke så farlig med. Skikk og bruk er til for å brytes, må vite Det finnes nemlig ikke den person som ikke har sosial angst, og som derfor har krav på å få sitte sammen med sin kjære, som selvsagt er den eneste personen hun kjenner i hele selskapet.
Tabris Skrevet 3. november 2010 #17 Skrevet 3. november 2010 Jeg er helt enig med TS. Og jeg er også enig med kritikken mot bridezillas. Generelt sett har jeg det inntrykket at folk - enten de er brudepar eller gjester - er mer egoistiske i dag enn før. Man er seg selv nok, og jeg blir noen ganger overrasket over manglende evne til å gi en milimeter eller forsøke å sette seg inn den andres situasjon og vise forståelse. Hvis ting ikke er på milimeteren slik man selv ønsker det - enten som gjest eller brud - så blir man krass, sur, negativ og nekter å gå/invitere. Jeg forstår ikke en slik holdning. Mulig jeg har blitt oppdratt litt gammeldags, men da er jeg i såfall veldig glad for akkurat det.
Gjest Vampen Skrevet 3. november 2010 #18 Skrevet 3. november 2010 He he, det skal ikke være enkelt verken å være gjest eller vertskap. Som Blondie65 sier: før var det en ære å bli invitert i bryllup. Nå er det visst en ære for brudeparet at gjestene gidder å møte opp uten å surmule. En ting vi ikke har vært innom ennå er minefeltet bordplassering! På absolutt alle områder skal skikk og bruk følges, men denne regelen gjelder visst ikke ved bordplassering. Skikk og bruk tilsier at gifte par skal splittes, men akkurat denne skikken er det visst ikke så farlig med. Skikk og bruk er til for å brytes, må vite Det finnes nemlig ikke den person som ikke har sosial angst, og som derfor har krav på å få sitte sammen med sin kjære, som selvsagt er den eneste personen hun kjenner i hele selskapet. Håhå, splitting av par, don`t even get me started! Jeg tror egentlig jeg er en ganske grei gjest, sånn til tross for at jeg ikke akkurat elsker bryllup. Jeg holder meg til ønskelista, snakker ikke dritt om brudens kjole, spiser maten min, kler meg etter alle kleskoder jeg har klart å finne, driker meg ikke engang brisen og det er akkurat det samme for min del hvordan de har valgt å gjøre det ang drikke. Men splitting av par! Fysjom! Det gjør at jeg har seriøst lyst til å snu i døra og dra hjem igjen. Hva er egentlig greia med det?
Gjest Blondie65 Skrevet 3. november 2010 #19 Skrevet 3. november 2010 På absolutt alle områder skal skikk og bruk følges, men denne regelen gjelder visst ikke ved bordplassering. Skikk og bruk tilsier at gifte par skal splittes, men akkurat denne skikken er det visst ikke så farlig med. Skikk og bruk er til for å brytes, må vite Det finnes nemlig ikke den person som ikke har sosial angst, og som derfor har krav på å få sitte sammen med sin kjære, som selvsagt er den eneste personen hun kjenner i hele selskapet. ... noe som går utover single innadvendte Gudrun - den eneste andre hun kjenner er brudens søster Anne som er gift med Pål. Derfor må Pål og Anne splittes slik at Anne kan sitte med Pål. Dette medfører at Anne får en dårlig kveld siden Pål blir sittende ved siden av Unni - bygdas femme fatale (og dessverre for bruden og Anne søster til kusinen til brudgommen og derfor selvskrevet i bryllupet). Anne blir sittende og bekjempe sin sjalusi hele kvelden. Siden verken bruden eller brudens mor ønsker slike scener i århundrets begivenhet finner de det best å ikke invitere Gudrun eller Unni ...
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #20 Skrevet 4. november 2010 *Man skal finne ut hva kuvertprisen er pr person, for så mye skal man legge i gave. Tull! Alle gjestene kan helt fritt velge selv hva de skal/vil/orker å kjøpe til brudeparet ifra gavelisten! *Man skal ikke gå med hvit, rød og ei heller svart kjole. Kjolen kan heller ikke ligne på brudens, så alle de kvinnelige gjestene må få se kjolen til bruden før de skaffer sin egen. HVOR dette kommer ifra? I mitt bryllup var gjester (damer) i både røde, svarte og lyse kjoler! *Man skal ta med seg penger, for selv om man eventuelt har gitt gave som dekker kuvertprisen (og da er prisen gjerne 1000 kr), så kan man ikke regne med å få mat og drikke hele kveldn, for man skal da betale for drikken etter maten. Påstår du at det er ALLTID og på ALLE bryllup er slik? Jeg har opplevd akkuratt det motsatte (der brudeparet betalte fri bar, og så på gjestene sine som klemte drikkene inni seg! Hvorfor? Fordi det var gratis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå