Fritid Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Hvem har magiske og forholdsvis enkle oppskrifter på brød og rundstykkr. Er fokusert på at det skal være sunt men ikke FOR sunt heller. Noe som både mann og småbarn på to-tre år liker. Prøver ut litt forskjellig som jeg finner her og der. Kanskje kan vi også utveksle ulike baketips etter hvert. Som f.eks.: HVA KRYDRER DERE BRØD MED? Jeg bruker som regel, karve, anis, fennikel..
CocoPiaf Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 Her er min oppskrift fra min Mor for grovbrød som ikke er for grov, nok til 3 brød: - 1,5 l melk og vann (50/50) - 1/2 kg grovt sammalt hvete - 1/2 kg fint sammalt hvete - 3 dl havregryn - 2 dl havrekli (kan også bruke hvetekli om man vil) - 2,5 ts salt - 2,5 ts sukker - 1/2 dl margarin (smeltet) - 50 g gjær - Hvetemel til passe deig 180'c i 45+ min personlig synes jeg den er enkel og god å lage!
Fritid Skrevet 5. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. november 2010 Hvem har magiske og forholdsvis enkle oppskrifter på brød og rundstykkr. Er fokusert på at det skal være sunt men ikke FOR sunt heller. Noe som både mann og småbarn på to-tre år liker. Prøver ut litt forskjellig som jeg finner her og der. Kanskje kan vi også utveksle ulike baketips etter hvert. Som f.eks.: HVA KRYDRER DERE BRØD MED? Jeg bruker som regel, karve, anis, fennikel.. Å så kjekt å ha oppskrift fra Mor Den skal jeg prøve ! Jeg har funnet en som også er enkel å lage og som gir deilige, saftige brød. Oppskriften er hentet fra: God morgen God Morgen Norge, v/kokk Wenche. Ingredienser 50 g gjær 1 l "fingervarmt" vann 1,5 dl finrevet gulrot 2 ts salt 2 dl havregryn 2 dl solsikkekjerner 1 dl linfrø 7 dl grovt sammalt hvete 1 l hvetemel Fremgangsmåte Rør gjæren ut i litt av det "fingervarme" vannet i en bakebolle. Tilsett resten av vannet og ha i finrevet (skrellet) gulrot, salt, havregryn, solsikkefrø, linfrø og grovt sammalt hvete. Arbeid inn hvetemel til en smidig glatt deig. Dekk til bakebollen og la brødet heve ca 45 min. Ha deigen på et bakebord og kna den godt. Del deigen i to og form til glatte brød. Legg dem i smurte former. Dekk til og la etterheve ca 1 time. Stek på nederste rille i varm stekeovn 200 °C i 45-50 mi. Avkjøl på rist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå