Trebarnsmor Skrevet 11. oktober 2003 #1 Skrevet 11. oktober 2003 Skal jeg kjøpe *Router *Hub *Switch ......som jeg kan få to maskiner på nettet SAMTIDIG!(bredbånd) Og hvorfor må jeg skaffe meg det?
Gjest Lea Skrevet 11. oktober 2003 #2 Skrevet 11. oktober 2003 Du skal ha en (bredbånds-)router. Denne konfigureres og begge PC-ene kobles til routeren. Husk at du må ha nettverkskort i begge PC-ene også.
Trebarnsmor Skrevet 11. oktober 2003 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2003 ja men kan jeg ikke bruke hub? (ps:det er jo så mye billigere. )
Gjest Lea Skrevet 11. oktober 2003 #4 Skrevet 11. oktober 2003 Bredbåndsroutere er ikke så dyre da.... og det er en slik du skal ha for at det skal fungere. Konvolutter er også billige, men de duger for det meste til å putte brev og sånt oppi. :blunke:
Gjest Lea Skrevet 11. oktober 2003 #5 Skrevet 11. oktober 2003 Dette er klippet fra Din Side Data. Det forklarer litt om forskjellene... Kabler, hub, switch eller ruter? For de som er helt ferske i faget, kan det være vanskelig å finne ut hva som er den riktige type boks, når du skal koble sammen flere PCer. Hvis du bare skal koble sammen to PCer trenger du en spesialkabel, som er en ”vridd” nettverkskabel. Det betyr at den er koblet slik at ledningsparene går fra sendpinnene til mottakspinnene i de respektive kontaktene. På en vanlig nettverkskabel går ledningene direkte fra samme pinne på kontaktene i begge ender. Disse kablene er beregnet på all annen kobling mellom forskjellige enheter i et nettverk. Enkel og billig 10Base-T HUB Skal du koble sammen tre PCer eller flere trenger du en HUB. Ordet betyr nav, og koblingen innebærer at det samme nettverkssignalet spres til flere maskiner uten noen form for behandling. Hvis du skal en mer effektiv kobling mellom PCene, som kobler om etter som hvordan trafikken går, trenger du en SVITSJ. Denne har aktive komponenter, som sørger for at data som går mellom to maskiner i nettverket ikke sendes på andre porter enn de som kommuniserer med hverandre. Trafikken vil dermed fordeles, og effektiviteten blir høyere. Skal du ha en intelligent forbindelse mellom maskiner i forskjellige nettverk, trenger du en RUTER. Denne inneholder enda flere aktive komponenter og kan styre trafikken mellom flere maskiner i hvert sitt nettverkssegment. En viktig egenskap er NAT – Network Address Translation – som gjør at utsiden bare ser én adresse mot et annet nettverk. Et typisk eksempel er å dele Internett-tilgang mellom flere PCer, når du bare får én IP-adresse fra tilknytningsleverandøren. For å dele ADSL-tilgangen i nettverket vårt trenger vi altså en ruter, siden Telenor bare gir oss en IP-adresse.
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2003 #6 Skrevet 11. oktober 2003 Jeg lurer... Da vi kjøpte PC nr to kobla vi dem i nettverk med kryssa/vridd kabel, og deler dermed scanner, skriver, harddisker mm. Begge PC'ene hadde modem, men vi valgte å koble begge på oppringt linje samtidig via en av dem. Det tok evigheter å laste, men skitt au. Vi var på fra begge maskinene. Like etter nyttår fikk vi ADSL (Telenor) og kobla nettverket vårt (altså to PC'er med kryssa kabel) til splitteren via nettverkskabel fra den ene. Det går som hakka møkk det. Da jeg skulle hjelpe naboen å sette opp sitt nye nettverk tidlig i høst trodde jeg at jeg kunne bruke samme metode, men det kunne jeg ikke. Nettverksoppsettet gikk greit, men nettilkoblinga skar seg. Begge maskinene kunne koble på nett uten problemer, men ikke samtidig. Der må det altså switch, hub eller router til. Telenor anbefalte forresten switch. Ikke spør meg hvorfor, men det gjorde de. Hvorfor gikk det an da og ikke nå? :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2003 #7 Skrevet 11. oktober 2003 Revetispa: du glemte å kjøre internet connection sharing..? Trebarnsmor: Kommer helt an på leverandør. Har du tele*or (personlig liker jeg å bytte * med h) må du etter all sansynligvis ha en router som støtter PPPoE (mulig jeg stokket om litt på bokstavene). Ikke for å reklamere eller noe men: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=148247
Trebarnsmor Skrevet 11. oktober 2003 Forfatter #8 Skrevet 11. oktober 2003 Gjest: Jeg har Nextgentel som er helt flott (utenom kundeservice som man må vente i 30 min. for å få snakket med grr)
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2003 #9 Skrevet 11. oktober 2003 da trenger du ikke router siden boksen fra ngt er nouter. hub eller switch går egentlig ut på ett, men hubber begynner å bli dyre siden de ikke produseres lenger. En switch er litt mer avansert, men dette har lite å si for deg. Ta det du finner som er billigst. Planlegger du å utvide nettverket derimot, er switch det klare valget.
Trebarnsmor Skrevet 11. oktober 2003 Forfatter #10 Skrevet 11. oktober 2003 Gjest: Jeg HAR kjøpt en hub i dag.......(kveld) Men jeg får det ikke helt til.....hehe HINT Kan du hjelpe meg?
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2003 #11 Skrevet 11. oktober 2003 Hvilken boks har du fra ngt da? Standard oppsett er å koble den grønne kablen fra ngt-boks til en av portene på hub, og andre kabler derfra til maskiner. OBS, disse skal ikke være krysset! Hvis du kobler begge maskinene til hubben, får disse kontakt med hverandre som ved bruk av kabel direkte mot hverandre?
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2003 #12 Skrevet 12. oktober 2003 Jeg lurer... Da vi kjøpte PC nr to kobla vi dem i nettverk med kryssa/vridd kabel, og deler dermed scanner, skriver, harddisker mm. Begge PC'ene hadde modem, men vi valgte å koble begge på oppringt linje samtidig via en av dem. Det tok evigheter å laste, men skitt au. Vi var på fra begge maskinene. Like etter nyttår fikk vi ADSL (Telenor) og kobla nettverket vårt (altså to PC'er med kryssa kabel) til splitteren via nettverkskabel fra den ene. Det går som hakka møkk det. Da jeg skulle hjelpe naboen å sette opp sitt nye nettverk tidlig i høst trodde jeg at jeg kunne bruke samme metode, men det kunne jeg ikke. Nettverksoppsettet gikk greit, men nettilkoblinga skar seg. Begge maskinene kunne koble på nett uten problemer, men ikke samtidig. Der må det altså switch, hub eller router til. Telenor anbefalte forresten switch. Ikke spør meg hvorfor, men det gjorde de. Hvorfor gikk det an da og ikke nå? :klø: Retter opp det jeg sa tidligere (er litt mer våken nå ). Grunnen til at kun en maskin kan koble seg opp av gangen er at tele*or krever at man ringer opp og kobler seg på. Når en maskin har gjort dette så vil ikke telenoir vite av noen andre fra dette telefonnr - samme som med analog telefon, er linja i bruk så kan man ikke plukke opp en annen telefon og ringe et annet sted. Måten man ordner dette på er å butte en router som støtter oppringing (PPPoE) mellom modemet og datamaskinene. Når de vil på nett sørger routern for å ringe opp, og lar alle maskiner bak bruke denne linja. Se videre på linken jeg postet fra hrdware.no Trebarnsmor: fikk du til noe, eller forsvant nettet ditt helt?
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2003 #13 Skrevet 12. oktober 2003 Retter opp det jeg sa tidligere (er litt mer våken nå ). Grunnen til at kun en maskin kan koble seg opp av gangen er at tele*or krever at man ringer opp og kobler seg på. Når en maskin har gjort dette så vil ikke tele*or vite av noen andre fra dette telefonnr - samme som med analog telefon, er linja i bruk så kan man ikke plukke opp en annen telefon og ringe et annet sted. Måten man ordner dette på er å bruke en router som støtter oppringing (PPPoE) mellom modemet og datamaskinene. Når de vil på nett sørger routern for å ringe opp, og lar alle maskiner bak bruke denne linja. Se videre på linken jeg postet fra hrdware.no Trebarnsmor: fikk du til noe, eller forsvant nettet ditt helt?
Trebarnsmor Skrevet 12. oktober 2003 Forfatter #14 Skrevet 12. oktober 2003 Gjest: Jeg gav opp og tenkte å fortsette i dag.Den dumme maskinen fant ikke netverkskortet en gang.Jeg er så blank på dette området og jeg måtte bare sette en stopper i går kveld eller så hadde jeg ikke klart å stoppe i det hele tatt. Jeg er bare sånn. Jeg satte inn nettverkskortet altså......men da jeg startet maskinen så kom det ikke noe beskjed om at den fant en ny programvare eller noe. Jeg klarte ikke engang å innstallere driveren for den ville ikke.Jeg må sjekke litt i kveld. Jeg er på ikveld og prøver. Jeg har Netopia som ADSL-modem.
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2003 #15 Skrevet 12. oktober 2003 Gjest: Jeg gav opp og tenkte å fortsette i dag.Den dumme maskinen fant ikke netverkskortet en gang.Jeg er så blank på dette området og jeg måtte bare sette en stopper i går kveld eller så hadde jeg ikke klart å stoppe i det hele tatt. Jeg er bare sånn. Jeg satte inn nettverkskortet altså......men da jeg startet maskinen så kom det ikke noe beskjed om at den fant en ny programvare eller noe. Jeg klarte ikke engang å innstallere driveren for den ville ikke.Jeg må sjekke litt i kveld. Jeg er på ikveld og prøver. Jeg har Netopia som ADSL-modem. Tror jeg må anbefale deg å inviter en venn på besøk jeg. En som kan det. Sånne ting er så himla mye enklere å løse når man er der... Synd du ikke bor i Oslo, da kunne jeg vært mer behjelpelig Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå