Gå til innhold

Gulv i heltre eik (olja)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har heltre eikegulv på stue og kjøkken?

Har lyst på olja heltregul i eik. Skal ha vannbåren varme under. Noen som har noen formeninger eller erfaringer med dette? Mye jobb med vedlikehold?

Skrevet

Foreldrene mine har det. Først i stue og på kjøkken, lagt i 1999. Det er oljet i 1999 og 2000 og oljet igjen for tre år siden eller noe. Da la de i tillegg samme type gulv i ganga, så det ser ut til at de er veldig fornøyde. Nå er det ikke barn i hus, eller hund, så slitasjen er liten.

De har ikke gulvvarme, men jeg vet ikke hva det har å si for selve tregulvet.

Skrevet

Takk for svar. Flere som har erfaringer?

Skrevet

Nei dessverre, men skulle gjerne hatt det. Hvis man har gulv i heltre eik så går jeg ut i fra at man kan slipe ned gulvet nærmest uendelig mange ganger (i hvert fall så mange som nødvendig). Dessuten så blir jo slike gulv bare vakrere ettersom det får liv, og oljing hvert 5.år eller noe kan jo umulig være særlig krevende vedlikehold. Jeg kan ikke se for meg noen andre ulemper med et heltre eikegulv enn prisen, som jeg inbiller meg at er uforholdsmessig høy i forhold til verdien av et vanlig norsk hus.

Skrevet

Nei dessverre, men skulle gjerne hatt det. Hvis man har gulv i heltre eik så går jeg ut i fra at man kan slipe ned gulvet nærmest uendelig mange ganger (i hvert fall så mange som nødvendig). Dessuten så blir jo slike gulv bare vakrere ettersom det får liv, og oljing hvert 5.år eller noe kan jo umulig være særlig krevende vedlikehold. Jeg kan ikke se for meg noen andre ulemper med et heltre eikegulv enn prisen, som jeg inbiller meg at er uforholdsmessig høy i forhold til verdien av et vanlig norsk hus.

Jeg er litt engstelig for oppsprekking av heltregul når man har vannbåren varme. Det er jo stor sannsynlighet for at det sprekker opp en del, men jeg håper det ikke blir alt for mye.

Oljinga er sikkert et mareritt når man må gjøre det, flytting av møbler og griseri, men det er kanskje verdt det.

Skrevet

Noen her som har heltre eikegulv på stue og kjøkken?

Har lyst på olja heltregul i eik. Skal ha vannbåren varme under. Noen som har noen formeninger eller erfaringer med dette? Mye jobb med vedlikehold?

Jeg kjenner noen som har det. Det er et deilig golv å gå på. Det er vakkert lunt og levende.

Minussider: Undervarmen gir mer vandring i materialene enn ellrs. Gulvet må ikke oljes ofte, men av og til må det gjøres, ellers får det grå felter der det slites mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...