Gå til innhold

steke oksestek med steketermometer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo!

Skal til å lage oksestek til middag i dag, men dette er jeg ny på. for det første; steketermometeret skal være i hele tiden, eller skal jeg sette det i bare når jeg vil sjekke gradene inni?

Og så en ting til da; hvor mange grader skal den være inni når den er godt stekt (uten å bli tørr)? Har en her som ikke klarer å spise rosa kjøtt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal stå i hele tiden.

Kjernetemperatur på 70 garder eller mer er fint hvis den skal være gjennomstekt. Ikke stek på for høy temperatur (da blir den tørr, helst 100 grader, men 150 går det også) og ta den ut litt før den oppnår ønsket temperatur. Den skal hvile, og da vil kjernetemperaturen stige enda litt til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal stå i hele tiden.

Kjernetemperatur på 70 garder eller mer er fint hvis den skal være gjennomstekt. Ikke stek på for høy temperatur (da blir den tørr, helst 100 grader, men 150 går det også) og ta den ut litt før den oppnår ønsket temperatur. Den skal hvile, og da vil kjernetemperaturen stige enda litt til.

Enig ^^ Jeg tar vann i en langpanne og heller over litt av denne skyen som dannes.Nammmmiiis!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt stekt = tørt. Det er umulig å få til begge deler. Hvis steken går over 70 grader begynner det virkelig å bli krise. 56-63 er det jeg foretrekker.

Hvis det er en person som absolutt ikke vil spise litt rosa kjøtt så anbefaler jeg at du skjærer av endene (på en rund stek) til vedkommende. Hvis steken er mindre på endene vil de være mer gjennomstekt.

Her skriver jeg litt info som kan være nyttig:

http://matentusiasten.blogg.no/1282750025_biffmiddag_p_en_manda.html

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Når steken holder 65 grader er snittflaten rosa. Ved 70 er den grå. Det er lett å få tørr stek hvis den ikke skal ha snev av rosa i midten, så på det området er jeg enig med Matentusiasten over her i at du gir endene til den som vil ha steken best stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med litt støtte, Spinell :)

Uansett, hvis du først har bestemt deg for å lage en godt stekt stek sørg for å ha den skikkelig romtemperert før du begynner å tilberede den. Stek den deretter på så lav varme som mulig, gjerne 70-100 grader. Slik får du en stek som jevnt over er 70 grader, og ikke 120 grader rundt og 70 grader i kjernen. Da har du spart på mye verdifull væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Termometeret skal stå i hele tiden. Pass på at enden er i midten og ikke i ytterkanten av steken. Ta den ut når den er 65 grader og la den hvile, kjernetemperaturen vil øke noen grader under hvilingen. Og server ytterkantene til han som ikke vil ha rosa kjøtt som foreslått over :)

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...