Pez Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Det høres helt vanlig ut, at en kattunge trenger tid på å venne seg til nye omgivelser, men jeg har hatt denne katten i over en ukes tid nå og den nekter å la seg klappes eller røres, og er kjemperedd for meg enda og hveser mot meg når jeg prøver å nærme meg. Jeg bruker mye tid med den på å leke med den og slikt, men begynner å lure på om katten bare er slik eller om den kommer endre seg etterhvert. Det er en britisk blue short hair katt, og er 13 uker gammel. Har lest litt om rasen og har fått med meg at de kanskje liker å holde seg litt for seg selv og kanskje ikke er så glade i å bli plukket opp, men det må da gå an å kose med de? Så for meg en katt jeg kan kose med og en katt som liker å bli kost av barn ikke minst, og begynner nå å lure på om jeg har valgt feil katt :/ noen som har erfaring med denne katterasen?
Gjest Lille-pus Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 (endret) Det høres helt vanlig ut, at en kattunge trenger tid på å venne seg til nye omgivelser, men jeg har hatt denne katten i over en ukes tid nå og den nekter å la seg klappes eller røres, og er kjemperedd for meg enda og hveser mot meg når jeg prøver å nærme meg. Jeg bruker mye tid med den på å leke med den og slikt, men begynner å lure på om katten bare er slik eller om den kommer endre seg etterhvert. Det er en britisk blue short hair katt, og er 13 uker gammel. Har lest litt om rasen og har fått med meg at de kanskje liker å holde seg litt for seg selv og kanskje ikke er så glade i å bli plukket opp, men det må da gå an å kose med de? Så for meg en katt jeg kan kose med og en katt som liker å bli kost av barn ikke minst, og begynner nå å lure på om jeg har valgt feil katt :/ noen som har erfaring med denne katterasen? Har ikke spesiell erfaring med british blue, men med katter generelt. Har du kjennskap til miljøet hos oppdretteren ? Om kattungen har vokst opp i en "oppdrettsavdeling" adskilt fra oppdretters menneskelige familie eller om den har vokst opp inne i oppdretters hus med mennesker og andre dyr rundt seg på daglig basis ? Katter trenger sosialisering de også (akkurat som hunder gjør) men, det vi kan kalle "sosialiseringsvinduet", - altså den perioden hvor sosialisering er lettest og hvor katten er som mest mottagelig, - er åpent i en kortere periode enn hos en hund. Nærmere bestemt i perioden fra katten er 2-3 ukers gammel inntil katten er 6-7 ukers. I denne perioden skal kattungen hos en seriøs og ansvarlig oppdretter få oppleve flere kategorier av mennesker (unge, eldre, menn og kvinner) og dyr slik at katten skal bli sosial med disse senere i livet. Jeg sier ikke med dette at ikke katten din kommer fra en seriøs oppdretter, men det kan være verd å tenke igjennom hvilke typer mennesker og dy katten har blitt sosialisert med Edit: forøvrig synes jeg du gjør det helt riktig ved å leke og prøve å kose litt med den Endret 3. november 2010 av Lille-pus
Gjest Applecore Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Kan ikke egentlig anbefale noe annet enn at du prøver å nærme deg den forsiktig, sørger for at den har det trygt og rolig rundt seg og prater med den med mild stemme hele tiden når den er i nærheten, selv om du pusler med noe annet. Og så bør du spørre oppdretter hvordan hun har hatt det før hun kom til dere. Bengalkatten min var også ganske redd i begynnelsen. Hun er veldig sosial og kjælen nå, men hun har fortsatt øyeblikk da hun ikke vil koses med, og hun liker absolutt ikke når folk kommer bortpå hodet hennes med hånden med en gang (etter litt kosing går det greit). Hun knurrer når det kommer fremmede på døren og hun er fra seg av redsel om det skulle dukke opp en annen katt (eller et annet dyr) utenfor huset. Men hun tør stadig mer og mer opp, nå har vi hatt henne et år, og det er først de siste månedene at hun har likt å kose med fremmede. Hun har visst bodd hos en oppdretter som har hatt veldig mange katter i huset på én gang, så hun har vokst opp en en stor katteflokk med bare noen få mennesker rundt seg...
Shade Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Mennesker virker mye mindre truende når de ligger på gulvet, så du kan jo prøve å legge deg ned på gulvet og lese en bok og overse henne helt. Da blir det gjerne litt tryggere å undersøke deg 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 Vi har bare hatt huskatt, men han var født utendørs og kom ikke til folk før han var et par måneder (eller mer). Han var også sky i begynnelsen, men det gikk seg til. Tålmodighet, rolige bevegelser, korte økter med kos og så "frihet", pass på å ikke stenge den inne i en krok/holde den så den får klaustrofobi. Vi vente vår til å bli løftet ved å sette den ned så fort eller i mens den var rolig, men det er kanskje lurt å vente til den er tryggere generelt. Katter er alltids forskjellige, vår har aldri lagt seg på noens fang og er sky ovenfor fremmede, men har etter hvert blitt en avslappet kosekatt på sin måte Det viktigste er at de er trygge og at folk rundt dem klarer å lese signalene deres.
la Flaca Skrevet 4. november 2010 #6 Skrevet 4. november 2010 Ring oppdretter og spør. Det høres ikke ut som kattungen har fått tilstrekkelig sosialisering syns jeg, eller reagerer veldig kraftig på å miste kattefamilien sin. Hva fikk du vite om katten på forhånd? Besøkte du ikke kullet før du hentet den?
la Flaca Skrevet 4. november 2010 #7 Skrevet 4. november 2010 Ring oppdretter og spør. Det høres ikke ut som kattungen har fått tilstrekkelig sosialisering syns jeg, eller reagerer veldig kraftig på å miste kattefamilien sin. Hva fikk du vite om katten på forhånd? Besøkte du ikke kullet før du hentet den?
Gjest BabyBlue Skrevet 4. november 2010 #8 Skrevet 4. november 2010 Kanskje det ble for mye på en gang? Husker da jeg tok bengalkatten min hjem: han var livredd! Så jeg tok han inn på rommet mitt og la både leker, mat, vann og do der. Etter litt soving og mistenksom snusing falt han til ro og lot meg være i nærheten av han. Det tok en god stund før han tok sjansen på å forlate rommet mitt, men det at han tok det etter hans eget tempo gjorde han mye tryggere. Noen katter er mer sjenert av natur enn andre, så det gjelder bare å gjøre overgangen fra oppdretter til ny eier så myk som mulig : ) Introduser pusen til et mindre område av huset om gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå