Ciara Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Har flere venninner med barn som begynte å sove natta gjennom når de var ca fire måneder. Her i huset har vi hatt litt motsatt utvikling - ganske tidlig etter fødsel begynte sønnen min å sove seks timer i strekk før han skulle ammes første gang. Men etterhvert som vi har lagt ham tidligere på kvelden har han også begynt å våkne tidligere, og de siste ukene sover han aldri mer enn 2-3 timer før han skal ha mat, og slik fortsetter det natten gjennom. Enkelte netter har han våknet hver time for å spise. Jeg synes det virker som at han har flyttet det meste av spisingen sin til natten framfor dagen. Om dagen vil han leke i babygymmen og være aktiv, og han blir lett distrahert av andre ting slik at han ikke har så mye ro på seg til å spise. Men om natten ligger han lenge og vel og koser seg Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, for jeg tror ikke dette er så mye å gjøre med, og det retter seg jo på sikt. Men hadde jo vært deilig med litt lengre søvnstrekk etterhvert...
SummerJoy Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 (endret) 7 mnd var min da hun sov hele natten igjennom uten mat. Mitt råd er å ta det litt som det kommer. Syns 4 mnd er altfor lite til å kreve at de skal sove hele natten, er jo først ved 6 mnd de ikke trenger mat på natta. Men hver time var litt drøyt ja. Når barnet blir litt eldre kan du prøve å gi vann istedenfor melk når han våkner og se om han mister interessen på den måten.. Endret 3. november 2010 av SummerJoy
mimi82 Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Da han var 2 uker kom han på eget rom (vegg i vegg med vårt rom, med begge dører åpne og babycall), da begynte han å sove fra ca midtnatt til en gang mellom 7 og 9 på morgenen, etterhvert fikk vi lagt han tidligere. Nå er han snart 15 mnd og sover fra halv syv på kvelden til vi vekker ham ti på syv om morgenen i ukedagene når han skal i barnehagen, hvis vi ikke vekker ham så våkner han som regel en gang mellom 8 og 9 om morgenen. Håper bare at nestemann får et like godt sovehjerte :-)
Marikke Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Vi har hatt en veldig lik utvikling. De første ukene kunne babyen sove fem-seks timer om natten, men rundt tre måneder begynte hun å ville ha mat oftere på natten. Hun har aldri sovet mye på dagen. Det hele ble mye bedre da vi endret sove- og spiserutinene: Spiserutiner: Lillegullet har begynt å la seg distrahere av den minste ting når vi ammer, så de siste ukene har jeg tatt henne med meg på soverommet for å amme. Der er det mørkt og kjølig og ikke noe spennende som skjer. Så vi får ammet i fred, og lillegullet spiser seg mett. Vi tar også en pause midt i måltidet, enten med litt bæring og raping eller et bleieskift, og så får hun en porsjon til. Det hele tar ca en halvtime. Om kvelden får hun mat mye oftere, fordi hun spiser seg opp til natten. Det er viktig at babyen får i seg nok mat om dagen, ellers vil hun ta det igjen om natten. Soving: Tidligere pleide vi å legge henne i vuggen i stuen når hun skulle sove på dagtid. Da sov hun maks en halvtime. Etter at vi begynte å legge henne i sengen, sover hun gjerne en time om gangen. Jeg kan signere på det som "alle" sier at søvn avler søvn, for etter at vi begynte med dette regimet har vi kunnet legge lillegullet mye tidligere på kvelden, og hun sover hele natten bortsett fra amming hver tredje/fjerde time. Hvis hun har fått i seg litt lite mat på kvelden, vil hun ha puppen oftere tidlig på natten, men da kan hun til gjengjeld finne på å sove i over fire timer på morgenkvisten. Håper det ordner seg med mating og soving!
helenaa Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 Vi sluttet med nattamming da hun var 10-11 mnd, og etter kort tid sov hun natten igjennom. Det var vanlig med amming hver time på natta hos oss også (fram til hun var ca 8 mnd, og jeg begynte på jobb). Antagelig skulle vi begynt med avvenningen tidligere. Det er selvsagt helt umulig å gjette hvor lenge dette kommer til å vare for deres del, men jeg har i alle fall opplevelsen av at vi hadde søvntrøbbel i litt større grad enn en del andre. Så vi får håpe du er heldigere!
flickan Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 Vår sov natten gjennom da vi sluttet med nattamming ved 7-8 mnd alder.
Ciara Skrevet 3. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 3. november 2010 Takk for svar! Marikke: Det har slått meg mange ganger at vi har veldig mye til felles. Juli-baby, igangsatt fødsel og like søvn- og spiserutiner. Moro Jeg skal begynne å gjøre som du har gjort, å mate ham på soverommet slik at han blir minst mulig distrahert.
JollyJolly Skrevet 3. november 2010 #8 Skrevet 3. november 2010 Babyen min er også fire mnd og det samme har skjedd her! Hun sov 6-7 timer om natten helt frem til for en uke siden, da begynte hun å våkne omtrent annenhver time om natten, veldig sulten. Jeg håper det er en slags økeperiode og at det vil gå over snart ... Begynte å gi henne litt grøt om kvelden men det gjorde det bare verre. Så nå er det fullamming igjen. Det er veldig slitsomt å få så lite søvn men det er vel forbigående, vi får passe på å hvile masse om dagen 1
Ciara Skrevet 3. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 3. november 2010 Jeg har et annet spørsmål om søvn også. Sønnen min sover bare mer og mer på dagtid. Da han var nyfødt sov han omtrent ikke om dagen, men nå har en omtrent konstant rød i øynene. Skjemaet ser ca slik ut: Står opp klokka åtte Han sover fra 9.30-10.30 Vi går tur fra 11.30-14.30 (med et matstopp og litt våkentid underveis, men han sover kanskje halvparten av tiden) Ny lur fra 16-17 Klokka 19.30 legges han Problemet vårt er perioden fra 17-19.30. Da er han konstant rød i øynene og gnir seg i øynene mange ganger. Vi kunne altså uten problemer lagt ham til å sove da, men har ikke turt fordi vi er redde for å ødelegge nattesøvnen. Hva ville dere gjort?
Hedda-78 Skrevet 3. november 2010 #10 Skrevet 3. november 2010 Tror det er ganske vanlig at babyene begnner å spise oftere om natta rundt 4 mnd alder. De fleste på min barselgruppe har det slik, og det sier også helsesøster at hun hører om stadig vekk. Det får mange mødre til å tro at de ikke har nok melk, og begynner med grøt for at babyene skal sove bedre om natta. Men det er en myte at de sover bedre når de får grøt, for de aller fleste har det liten eller ingen effekt Min baby er 5 mnd, og sov som en stein om natta da han var rundt 2 mnd gammel, 6-7 timer i strekk. Men nå spiser han ørti ganger om natta, men så snart sola står opp mister han helt interessen... jeg har også begynt å amme på soverommet hvis vi ikke er alene hjemme, ellers ligger han bare og vrir seg for å se på det som skjer. Sålangt har det ikke hjulpet, men jeg holder på håpet... Med eldstemann begynte vi nattavvening da han var ca 7 mnd, men det tok jo enda lenge før han faktisk sov hele natten, det var ørti smokkedytt osv selv om han sluttet å spise.
Umuriel Skrevet 4. november 2010 #11 Skrevet 4. november 2010 Jeg ammet 5-6 ganger hver natt i firemånedersalderen, og begynte da med grøt etter anbefaling fra helsesøster. Det hjalp i alle fall oss. Etter dette ammet jeg 2 ganger om natta frem til 7-8 mnd alder. Men han våknet en eller flere ganger hver natt helt til han var 15 mnd.
Marikke Skrevet 4. november 2010 #12 Skrevet 4. november 2010 Marikke: Det har slått meg mange ganger at vi har veldig mye til felles. Juli-baby, igangsatt fødsel og like søvn- og spiserutiner. Moro Ja, jeg har også lagt merke til det. Jeg har et annet spørsmål om søvn også. Sønnen min sover bare mer og mer på dagtid. Da han var nyfødt sov han omtrent ikke om dagen, men nå har en omtrent konstant rød i øynene. Skjemaet ser ca slik ut: Står opp klokka åtte Han sover fra 9.30-10.30 Vi går tur fra 11.30-14.30 (med et matstopp og litt våkentid underveis, men han sover kanskje halvparten av tiden) Ny lur fra 16-17 Klokka 19.30 legges han Problemet vårt er perioden fra 17-19.30. Da er han konstant rød i øynene og gnir seg i øynene mange ganger. Vi kunne altså uten problemer lagt ham til å sove da, men har ikke turt fordi vi er redde for å ødelegge nattesøvnen. Hva ville dere gjort? Jeg ville prøvd å legge ham når han blir trøtt. I verste fall går det ut over nattesøvnen mens du forsker på leggetider. Jeg tror ikke du klarer å ødelegge døgnrytmen utover det. Vi legger lillegullet når hun gjør tegn til å bli trøtt og grinete. Vi har lagt henne så tidlig som kl 18, men vi prøver å underholde henne og utsette leggingen til tidligst 18:30. Andre kvelder blir hun ikke trøtt før nærmere 20:00. Så her i huset er det høyst varierende leggetider, og det fungerer fint. Lykke til! Hold oss oppdatert på hvordan det går med legging og nattesøvn fremover!
Vibi Skrevet 4. november 2010 #13 Skrevet 4. november 2010 Vår gutt sov natta gjennom fra 10 ukers alder. Da sov han fra halv sju om kvelden til halv åtte om morgenen. I tillegg sov han mye om dagen. Vi lot han aldri sove etter klokka fire, og la han aldri seinere enn sju. han har også hatt eget rom helt siden vi kom hjem fra sykehuset. Tvers over gangen fra vårt, med babycall. I firemåneders alderen fikk han også mer behov for mat, så da ble det en amming midt på natta en periode. Så innførte vi etterhvert grøt, og han sov natta igjennom igjen. Jeg ville prøvd å ikke la henne sove etter klokka fire, og å heller legge henne en time tidligere. Det heter seg at små barn ikke skal legges etter klokka sju, for ikke å bli overtrøtte. Kan sikkert diskuteres, men jeg tror det er litt sant i det allikevel. Og når jenta di er fire måneder begynner hun vel å få litt styring på døgnrytmmer..
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #14 Skrevet 4. november 2010 Vår gutt sov natta gjennom fra 10 ukers alder. Da sov han fra halv sju om kvelden til halv åtte om morgenen. Tror den ungen din gikk i en slags komatilstand jeg. En 10 uker baby som sover 13 timer i strekk uten mat????
Caramba Skrevet 4. november 2010 #15 Skrevet 4. november 2010 Mine unger har ikke sovet natten gjennom før ved 10-11 mnders alder. Jeg har alltid måtte slite litt for å få dem til å sove natta gjennom. Jeg har vel inntrykk av at det er det som er mest vanlig blandt dem jeg kjenner. Noen få har hatt "soveunger" som sov natta gjennom tidlig, men de har vært i mindretall. Mine er nå 17 mnd og snart 4 år, og vi må fortsatt opp hvertfal 1 gang hver natt, samt tiiiiiidlig på morgenen for å gå litt smokker og legge dem ned... Vi er litt trøtte her i huset nå og håper de gir seg snart
Trampe Skrevet 4. november 2010 #16 Skrevet 4. november 2010 Min sønn sov ikke gjennom natten før han var rundt ti måneder og vi sluttet med nattamming. Skulle nok sluttet tidligere her også, men det var så lettvint Da våknet han tidligere enn med nattmåltid, naturlig nok fordi han var sulten. Han greide seg med to nattmåltid frem til han var ca fire måneder, da begynte han å kreve mat oftere. Vi begynte med grøt da, men det hjalp ikke i det hele tatt. Jeg ammet hver tredje time frem til han var ti mnd.
Lillie Skrevet 4. november 2010 #18 Skrevet 4. november 2010 Mine unger har ikke sovet natten gjennom før ved 10-11 mnders alder. Jeg har alltid måtte slite litt for å få dem til å sove natta gjennom. Jeg har vel inntrykk av at det er det som er mest vanlig blandt dem jeg kjenner. Noen få har hatt "soveunger" som sov natta gjennom tidlig, men de har vært i mindretall. Mine er nå 17 mnd og snart 4 år, og vi må fortsatt opp hvertfal 1 gang hver natt, samt tiiiiiidlig på morgenen for å gå litt smokker og legge dem ned... Vi er litt trøtte her i huset nå og håper de gir seg snart Nesten som jeg skulle sagt det selv. (Bare at snuppa ikke bruker smokk, ellers er det akkurat samme erfaring vi har her i huset. Var omtrent det samme med storebror).
Elsa Skrevet 5. november 2010 #19 Skrevet 5. november 2010 Allt det du skriver Ciara är en exakt beskrivelse på hur vi har det här hemma med vår 4.5 månaders man. Vi introducerade gröt för tre veckor sen (vid 18 tiden) men har väldigt svårt att avgöra om det har hjälpt eller inte, en del nätter vaknar han bara vid 2 & 5 för att sen, som inatt, vakna i stort sett var timme...
Rullgardina Skrevet 5. november 2010 #20 Skrevet 5. november 2010 Vi har det veldig likt. Da hun var 5 uker gammel ville hun legge seg kl. 22 og sov til 5, fikk litt pupp og kunne gjerne sove til 9 om morgenen. Nå (4 mnd på mandag) legger hun seg 20:30, våkner rundt 23-24, får pupp. Våkner igjen kl 03, får pupp. Våkner igjen 05.30 får pupp, og morgenen begynner kl. 07. Noen netter våkner hun annenhver time også...sukk... Hun sover egentlig veldig lite om dagen også. Snakket med helsesøster om det, og hun anbefalte å prøve med grøt hvis jeg ikke ønsket å amme så mange ganger i løpet av natten. I tillegg hadde hun lagt på seg veldig lite de siste 3 ukene, så melka mi holder nok ikke alene lenger. Når det gjelder soving på dagen prøver jeg å få henne til å sovne når hun virker trøtt uansett når det er. Hun legger seg faktisk 21:30 uansett når hun sov sist Men hun er ikke særlig lett til å få til å sove etter kl 16.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå