AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Har noen spørsmål ang ung ufør som jeg håper noen smarte kvinner / menn her på forumet kan hjelpe meg med ! Jeg går for tiden på AAP men vurderer å søke ung ufør. (Er 23 år) Jeg har vært syk (ME) i ca to år, og har ikke blitt noe bedre etter å ha gått på diverse kurs og gått til kogniktiv terapi. Det var eneste hjelpen jeg kommer til å få ifra sykehuset, og nå står jeg uten noen hjelp fra noen og har på en måte gitt opp.. Så til spørsmålene: Må man ha vært syk så så lenge for å få ung ufør? Hvilke dokument må eventuelt sendes inn? Tar det lang tid før man får svar? Er ME en alvorlig nok sykdom for å få ung ufør? Kan si jeg ikke er rammet av den hardeste graden (må ikke ligge i et mørkt rom hele tiden), men det er for j*vlig alikevel.. Og om jeg skulle bli bedre på et tidspunkt, kommer jeg da ut av systemet til NAV da, og må søke alt på nytt igjen om det skulle skjære seg? Håper noen kan svare meg, orker ikke engang tanken på å dra ned på NAV eller ringe å prate med dem...
pingeline Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 Utdrag fra Nav sine sider: "Ung ufør er den som er født ufør, eller er blitt minst 50 prosent ufør før han eller hun fylte 26 år. Hvis du er ung ufør kan du få en garantert tilleggsytelse etter særlige regler. Du må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom. Dersom du har en slik sykdom før du fyller 26 år, men fortsatt er mer enn 50 prosent yrkesaktiv, kan du likevel få garantert minste tilleggsytelse dersom du søker om uførepensjon før du fyller 36 år. Formålet med særregelen er at unge uføre som har redusert mulighet til selv å tjene opp rettigheter med egen inntekt, skal sikres en garantert minste ytelse. Hvis du er ung ufør og uførepensjonist blir tilleggspensjonen beregnet etter et poengtall på 3,50."
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Ung ufør er ikke en egen ytelse, men en måte å regne ut hvor stor ytelsen skal være. Hvis man blir varig ufør før fylte 26, får man ekstra utbetalt fordi man ikke har hatt mulighet til å arbeide opp et grunnlag. Før kunne man søke om midlertidig ufør, og varig ufør. Nå er midlertidig ufør gått over til AAP. Man får sjelden varig ufør etter å ha vært syk i bare to år, eller når man er bare 23, eller fordi man har ME. Hvis man blir varig ufør, kan man sette trygden på pause i inntill 10 år mens man prøver seg ut i arbeidslivet. Hvis det ikke går, får man trygden tilbake.
Christina_ Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 (endret) Har noen spørsmål ang ung ufør som jeg håper noen smarte kvinner / menn her på forumet kan hjelpe meg med ! Jeg går for tiden på AAP men vurderer å søke ung ufør. (Er 23 år) Jeg har vært syk (ME) i ca to år , og har ikke blitt noe bedre etter å ha gått på diverse kurs og gått til kogniktiv terapi. Det var eneste hjelpen jeg kommer til å få ifra sykehuset, og nå står jeg uten noen hjelp fra noen og har på en måte gitt opp.. Så til spørsmålene: Må man ha vært syk så så lenge for å få ung ufør? Hvilke dokument må eventuelt sendes inn? Tar det lang tid før man får svar? Er ME en alvorlig nok sykdom for å få ung ufør? Kan si jeg ikke er rammet av den hardeste graden (må ikke ligge i et mørkt rom hele tiden), men det er for j*vlig alikevel.. Og om jeg skulle bli bedre på et tidspunkt, kommer jeg da ut av systemet til NAV da, og må søke alt på nytt igjen om det skulle skjære seg? Håper noen kan svare meg, orker ikke engang tanken på å dra ned på NAV eller ringe å prate med dem... Du kommer ikke til å få innvilget uføre på grunn av det jeg har uthevet her. For øvrig, er ung uføre er en måte og regne ut uførepensjonen på. Endret 3. november 2010 av Christina_
Snop Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 Dette er litt off topic, men jeg har selv hatt ME i 5 år og har som deg prøvd kurs og terapi. Det som reddet meg i fjor var når jeg tok kontakt med kostveileder og ble klar over hvordan kroppen min reagerer på diverse matvarer. Jeg er fortsatt ikke 100%, men jeg har gått fra å være 30% til 80% på grunn av dette (hadde jeg vært litt mer disiplinert så kanskje jeg hadde kommet meg opp til 100%), og har nå begynt å studere igjen! Livet mitt er tilnærmet normalt nå på grunn av dette. Ville bare skyte den inn her, fordi jeg føler sånn med deg! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå