Gå til innhold

Oslo(området)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser etter leilighet i Oslo og vil helst bo sentrumsnært. Men det er jo større leiligheter for rimeligere pris litt vekk fra sentrum. Vurderer også steder utenfor Oslo, men jeg vil helst komme meg til sentrum iløpet av 15-20 med kollektiv transport. Det er ikke et absolutt krav.

Hvordan er avstandene, og er det lett tilgjengelig buss, trikk eller togforbindelse til "utkantene"? Ser på nyhetene, spesielt på vinteren at det er mye forsinkelser og innstilte tog i Oslo. Derfor er jeg litt skeptisk til å bo for langt vekk...

Hvor kjapt er det mulig å komme seg med kollektivtransport til og fra disse stedene f.eks:

Smestad, Hauketo, Romsås, Kjelsås, Voksen, Alna, Sinsen?

Hva med Sandvika, Stabekk, Rykkinn, Lørenskog, Lillestrøm?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grorudalen er absolutt å anbefalle(stovner,grorud,høybråten,furuset) Tog tar 15 min fra ytterstepunkt som er Høybråten. Stovner må du ta t bane som er 25 min ca. Hvis toget er forsinket har man buss fra alle stedene(25 bussen het den ihvertfall en tid),

Skrevet

Jeg anbefaler området rundt Carl Berner/Sinsen/Rosenhoff! :) her er der flere leiligheter til salgs nå (i min gate i allefall)

Er en helt nydelig plass! Sambo hater bråk om natten av trafikk osv, så det var viktig for ham å finne et sted hvor det ikke var så mye bråk og det var viktig for meg å ikke være så alt for langt unna sentrum.

Der vi bor er det rolig, 2 min til dagligvare, 2 min til trikk og buss og 10 min til sentrum. Pluss at det er t-bane her. Er det noe enkelt du trenger fra f.eks Jysk, Elkjøp o.l. så er det her og!

Når man hører at denne plassen er kun 7-10 min unna sentrum så tenker man kanskje at det er mye bråk og drit, men det er det så absolutt ikke :klemmer:

Gata vår er så fin, en lang rett gate som er symetrisk med trær nedover og en utrolig utsikt over Oslo.

Det er bl.a leiligheter på 51+ kvm med balkong for omtrent 1,4 +/- mill.

Vet ikke om jeg kom helt ut fra sporet her nå, men er så fornøyd med området og vil gjerne dele den gleden med andre :) :)

Da vi kjøpte så ble det på 1,6 mill, så markedet er bra for å kjøpe her nå :)

Skrevet

Grorudalen er absolutt å anbefalle....

....dersom du vil bo i utlandet. Det fins jo knapt en eneste norsk person igjen der.

• Liker 1
Skrevet

Trafikanten hjelper deg med å finne reisetid for kollektivtransport til/fra de stedene du listet opp. Det avhenger selvsagt også hvor du skal reise til i andre enden - Oslo sentrum, eller andre deler av byen?

Selv så valgte jeg å bo sentralt (Torshov) og måtte nok ofre en del kvadratmeter sammenlignet med f.eks. Grorud.

3 minutter til trikk hvert 3-4 minutt til/fra sentrum, 5 minutter til t-bane, 5 matbutikker innen 5 minutter gange, m.m.

Skrevet (endret)

....dersom du vil bo i utlandet. Det fins jo knapt en eneste norsk person igjen der.

Det er bare tull.. Furuset er kanskje ganske ille , men er ikke så ille på romsås og høybråten.

Hvis man er så rasist at man ikke kan bo ett sted med utlendinger får man bo på landet!

Endret av mirandaa
Gjest Eurodice
Skrevet

Hvis man er så rasist at man ikke kan bo ett sted med utlendinger får man bo på landet!

Det bor utlendinger på landet også :fnise: .

Skrevet

Nydalen/Storo/Grefsen er kjempefint. Her er det seks busser i maks 10-12 gange, tre tbanelinjer, tre trikker, tog og flybussen. Du kommer til Majorstuen på ca 10 min, og Jernbanetorget på ca 15 min. Kjelsås er veldig fint, men der går det bare en trikkelinje. Tror du da må regne ca 25 min med trikken for å komme til sentrum.

Det jeg elsker med disse stedene, er at de ligger meget nærme Nordmarka og Akerselven. Samt ligger de nærme ringen, noe som gjør det lett tilgjengelig med bil. Det er rolig og flotte områder, mye villaer og eneboliger, samt også noen blokker. Har aldri følt meg utrygg der, uansett tid på døgnet. Statoil på Storo er døgnåpen, og Storosenteret har blitt kjempeflott og stort etter ombygningen.

Videre er det masse restauranter i Nydalen, samt på Storosenteret. Ikke noe fancy akkurat, men du har bl.a. en sushirestaurant, Peppes, Egon, McDonalds osv.

Eneste jeg kan klage på er Storokrysset, skaper en unødvendig kø i rushen, men slik er det nok de fleste steder.

Skrevet

Eh, Grefsen er jo i vinden som aldri før, og boligprisene stiiiger i det området. Samme gjelder til en viss grad Nydalen.

Skrevet

Det fins jo knapt en eneste norsk person igjen der.

Nå overdriver du.. Men hva mener du er ulempen med "utlendinger" der?

Jeg kjenner et par som bodde omgitt av utlendinger. De var mye våken om natta, snakket høyt og støyet. Paret forklarte dem at de ikke fikk sove pga dette, men ble ikke respektert. Det er det eneste negative jeg har hørt om utlendinger som naboer.

Selv har jeg vært plaget av bråk og høy musikk fra fester hos norske naboer på natta, så det er jo ikke noe "utlending"fenomen.

Skrevet

Det viktigste er at du bor nær t-banen om du skal bo i Groruddalen.

Trives som plommen i egget og har leilighet på 120 kvm til samme leie som en 30 kvm i sentrum! Koster 570 for månedskort, og litt mer med taxi hjem, thats it.

Vi er ikke mørkredde her oppe og er en nydelig blandig som gjør oss sammensatte, stolte og ressurssterke :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Støtter at Nydalen/Storo/Grefsen/Sandaker er kjempefine!

Relativt rolige strøk, men likevel sentrale. Alt av kollektivtransport innen 5 minutter gange - trikk, t-bane, tog, buss, flybuss og Ring 3 dersom en kjører bil. Storosenteret byr på det meste, og i tillegg er det er det 8-10 matbutikker, flere restauranter, kaffebarer, m.m. i området.

Leilighetsprisene er blant de høyeste i Oslo (og landet), men jeg mener alle fordelene oppveier for dette.

Stortrives! :klemmer:

Skrevet

Nydalen/Grefsen/Kjelsås er jo veldig dyrt, men ellers er mine favoritt områder også. :) Til Kjelsås går det tog.

Det som overasker meg er at hver gang noen spør om områder å bo i Oslo, så er det alltid noen som svarer Furuset/Grorud. Kødder de, eller er det virkelig noen som vurderer å flytte dit? Eller er det utlendinger som svarer..? Hva med barn da, hvilken skole skal de gå på, når foreldrene bor i Groruddalen? :roll:

Ola og Kari flytter fra innvandrerne.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bor i bydel Nordstrand og skal jeg til sentrum kan jeg velge mellom tog 11 minutter (fra Hauketo), buss 15 minutter eller trikk 20 minutter. Kjempegreit :) Alle som kommer hit på besøk sier at det er så deilig å komme til trær og frisk luft :ler:

Endret av Snop
Skrevet

Du sier ikke noe om livssituasjonen din. Skal du leve en "studenttilværelse" vil jeg anbefale deg å holde deg innenfor bygrensen. Kollektivprisene stiger kraftig når du skal ut av Oslo, og mange Oslo-boere har en slags sperre for å reise ut fordi det er "for langt". Opplevde flere ganger at det var lettere å få folk til å ta T-banen i 25 minutter enn toget i 15 minutter.

Ellers kan Bætum være veldig fint, men da anbefaler jeg deg å holde deg til toglinjen. Rykkinn er f.eks kronglete å komme til Og ikke la deg lure av kollektivkart. Det går ikke T-baner til Bærum lenger. Sandvika er veldig sentralt, og alt finnes i gangavstand her, men det er til gjengjeld ganske dyrt.

Inne i Oslo er Nydalen og Grefsen veldig fine, men igjen ikke helt billig. Grünerløkka har et godt uteliv og er gangavstand til det meste. Kan du finne noe på Kampen/Vålerenga/Jordal så er dette et veldig koselig område med god kollektiv og veldig barnevennlig (ihvertfall hvis du ikke bor for langt fra T-banen.

Jeg anbefaler å bo i nærheten av en T-bane. I rushen kan bussene fort bli sittende fast. Men pass på at det finnes busser også, for når T-banen først står så stopper det helt opp.

Skrevet

Kollektivprisene stiger kraftig når du skal ut av Oslo, og mange Oslo-boere har en slags sperre for å reise ut fordi det er "for langt".

Går det ikke an å kjøpe sånn månedskort som funker på buss, tog og trikk i hele Oslo og Akershus da?

Jeg har forresten hørt at det tar 25 minutter fra Bærums Verk til Oslo med ekspressbuss. Er det bare tull, er det tiden det tar frem til Oslogrensa og ikke sentrum eller?

Skrevet

Går det ikke an å kjøpe sånn månedskort som funker på buss, tog og trikk i hele Oslo og Akershus da?

Jeg har forresten hørt at det tar 25 minutter fra Bærums Verk til Oslo med ekspressbuss. Er det bare tull, er det tiden det tar frem til Oslogrensa og ikke sentrum eller?

Jeg bor i Ski, tar toget til jobb i Oslo og månedskort koster 1.250,-. Det funker også på buss/bane/trikk i Oslo. Fra Ski til Oslo S tar toget 20 min (det som bare stopper på 1 eller 2 stasjoner - Kolbotn, Holmlia elle Hauketo) mens lokaltoget som stopper på alle stasjoner tar 30-35 minutter.

Skrevet

Er du under 20 år kan du kjøpe ungdomskort for hele Akershus og Oslo til 400,-. Er du over koster månedskort for bare Oslo 570,-, og skal du til Akershus blir det 930,- til 1940,- kommende ann på hvor langt du skal. Disse billettene kan brukes på alle former for kollektiv, unntatt nattbussene.

Det kan stemme det, men ekspressbussene går kun i rushen. Jeg har ikke prøvd å ta bussen til/fra Bærums Verk, så har ikke noen mening om hvor mye forsinkelser det er på de.

Skrevet

Grorudalen er absolutt å anbefalle(stovner,grorud,høybråten,furuset) Tog tar 15 min fra ytterstepunkt som er Høybråten. Stovner må du ta t bane som er 25 min ca. Hvis toget er forsinket har man buss fra alle stedene(25 bussen het den ihvertfall en tid),

En må bo ved t-bane om en skal bo i groruddalen. Toget har kroniske problemer uansett hvor raskt det går. Når du virkelig trenger det på vinterstid er det alltid innstilt og det er ingen reisegaranti på toget.

Bussen bruker lang, lang tid! Det er snilefart og opp mot en halvtimes forsinkelser på flere av rutene, disse forsinkelsene er også kroniske. 25-bussen i rushen kan bruke 40 min på en rute den skal bruke 10 på.

Skrevet

Fra Lillestrøm til Oslo S bruker toget 12 minutter. Og boligprisene i Lillestrøm er nok betydelig lavere enn i Oslo sentrum :)

Bærum (Sandvika) er fint, men dyrt, og det tar kortere tid med toget fra Lillestrøm enn fra Sandvika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...