Gå til innhold

Brødbakemaskin

Fremhevede innlegg

Gjest Rosemor
Skrevet

Hvor mye koster et hjemmebakt brød sånn ca i ingredienser? :) Noen som vet?

Det spørs hva du bruker i brødet... 4-6 kr koster brødene jeg vanligvis bakte (baker glutenfritt nå, det er dyrere. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mel og gjær er jo veldig billig, så det er mye billigere enn butikkbrød uansett:)

For ikke å snakke om at de smaker mye bedre :jepp:

En 2-kilos pose hvetemel koster rundt 15 kr, og jeg bruker 500 gram mel til et brød, fordelt på kanskje 50 gram havregryn, 150 gram grovmel, og resten hvetemel. Så skal det en klype salt i, litt olje og en halv pose tørrgjær. En pakke tørrgjær med 5 poser i holder da til 10 brød, og pakken koster rundt 12 kr. Blir ikke mange kronene pr. brød. Et butikkbrød koster vel 25-30 kr! Mye å spare om man spiser mye brød.

Skrevet
Men blir det ikke mye hull i brødet med to eltekroker?
Egentlig/egentlig ikke... Den dobbeltkrokede lager nesten dobbelt så store brød som de vanlige småtassenes. Men hvis ikke du lar den gå på timer, piper den når den er ferdigeltet. Da kan du fjerne elteklørne før steking, og få to blyanttykke hull, som stikker tre-fire cm opp fra bunnen.

Men hvor lang tid tar det å steke et brød? Kan man elte og heve deigen ferdig og så bare stå opp litt tidlig og hive formene i ovnen og likevel få frokost?
Selvsagt. Men det blir jo ikke sååå gammelt, om det ligger noen timer i brødboksen heller.

I stekeovn bruker jeg alt fra et drøyt kvarter til litt over halvtimen i sånne nille-nonstick-former. Det beror på temperaturen og konsistensen du ønsker, samt tykkelsen på skorpa. I maskina tar vel stekinga en liten time.

Når jeg baker selv, så holder grovbrødet seg ferskt i nesten ei uke.

Det går også å drøye deigen med ulikt. Gammelt brød/boller, grøtrester, grønnsaker, banan og rosiner bl.a. Brødet blir bare bedre, mer variert, og billigere.

Skrevet (endret)

Jeg brukte min ganske lenge, til jeg fikk et mislykket brød som jeg kastet og hvor eltekroken da fulgte med i søpla :gjeiper:

Det gjorde jeg en gang også, men var en smal sak å bestille nye eltekroker. Fikk dem i posten etter kort tid. :)

Synes problemet med brødet fra brødbakemaskinen er at det blir så kompakt dagen etter. Tror det er derfor ikke vi bruker den så ofte...

Endret av Lemona

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...