Gå til innhold

Brødbakemaskin

Fanta Exotic

Anbefalte innlegg

Jeg har levd på brødbakemaskinbrød i over fem år, og har slitt ut to maskiner. Har hatt en Kenwood, en Wilfa, og nå har jeg en Tefal. De fungerer fint til mitt bruk allesammen. Det tar fem minutter å putte oppi ingrediensene og stille inn timeren, og så vips, nybakt brød om morgenen.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Å, dette hadde vært perfekt for meg som virkelig sliter med matlysten (ikke at det ser sånn ut når man ser meg :fnise: ), og det ender opp med at jeg går til butikken og kjøper nystekt brød eller rundstykker for å klare å spise frokost.

Men disse eltekrokene..hva når brødet skal stekes? Blir ikke da eltekrokene inni brødet liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse eltekrokene..hva når brødet skal stekes? Blir ikke da eltekrokene inni brødet liksom?

Jo, det er akkurat det de blir. ;) De er som regel ikke så store da, men man får jo hull nederst i brødet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ok, så det blir ikke hull gjennom hele brødet?

Er jo litt kjedelig å spise nybakt brød med syltetøy, på en skive med et hull i midten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det blir ikke hull gjennom hele brødet?

Er jo litt kjedelig å spise nybakt brød med syltetøy, på en skive med et hull i midten :fnise:

Det blir ikke hull gjennom hele nei, og heller ikke gjennom alle skivene, bare kanskje 3 av dem på midten (avhengig av hva slags type maskin man har). Det går helt fint med syltetøy i hvert fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sambo har en brødbakemaskin som nå er så brukt ihjel at vi er på jakt etter ny. Anbefales altså, å stå opp til nybakt brød er sånn ca. det beste i verden! Bare pass på å spise opp det gamle brødet kvelden før. Har opplevd et par ganger at sambo har bakt, også er det mer gammelt brød igjen som må spises opp først, og når man da kan begynne på det nye brødet er det ikke nytt lenger. Nedtur! :ler:

edit: eltekroken på vpr er ikke stor - den stikker kanskje 3-4 cm inn i brødet, og er ganske smal. Så det blir ikke store hullet, men den kan være litt vanskelig å pirke ut noen ganger. Men igjen: sambos maskin er et gammelt vrak.

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...siden dette er en meget positiv tråd, starter jeg herved bakemaskinenes velforening, og sier et rungende JA! til ferskt morgenbrød - hver dag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt litt for den Kamikatze bruker, jeg. Den så så kul ut. Ser også at den får mange anbefalninger andre steder, så jeg har begynt å spre propaganda til sambo.

Men blir det ikke mye hull i brødet med to eltekroker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo har en brødbakemaskin som nå er så brukt ihjel at vi er på jakt etter ny. Anbefales altså, å stå opp til nybakt brød er sånn ca. det beste i verden! Bare pass på å spise opp det gamle brødet kvelden før. Har opplevd et par ganger at sambo har bakt, også er det mer gammelt brød igjen som må spises opp først, og når man da kan begynne på det nye brødet er det ikke nytt lenger. Nedtur! :ler:

Hvis vi ikke spiser/lager matpakke av alle skivene går de i frysen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

genialt! Hvorfor i svarte har jeg ikke tenkt på dét!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skjære brødet i to, fryse halvparten og spise den andre halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler også brødet i to og fyser halvparten.

Når det gjelder eltekrokene, så lager de liksom et smalt hakk inn i noen av brødskivene. Men brødskivene er uansett så store at jeg pleier å dele dem i to, og da er det bare å dele dem der hullet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange raske svar :) Jeg tror nok det blir en sånn til jul. Jeg har to dører som står lukket fra kjøkken til soverom, så tror (håper) det skal gå bra.. Om ikke annet kan jeg jo legge ett teppe over (eller kan jeg?) for å dempe lyden. Nybakt brød om morgenen tror jeg hadde gjort veldig mye med hverdagen min, hehe.

Du må ikke finne på å legge teppe over maskina. Den blir litt varm, og har nok noen "lufteventiler" som ikke skal tildekkes.

Vi bruker stort sett vår om dagen, og ikke om natta da vi ikke er så store frokostspisere noen av oss... Korteste program (som funker) tar 2 timer og 45 min. Prøvde en hurtigsak på en times tid en gang, men brødet ble ikke stekt skikkelig. Vi har ikke kjøpt noe brød siden vi tok i bruk maskina. Den er genial. Brødene blir både bedre og billigere. Kan dessuten putte i det man måtte ønske av f.eks solsikkefrø, krydder, soltørka tomat osv. Jeg har fått dilla på olivenbrød :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Det er kun en maskin jeg egentlig har vært fornøyd med. Denne med doble elteklør. Den har jeg ikke klart å drepe ennå på to år. Den lager også litt større brød, om jeg skulle gå helt i søndagsmodus. Og elter deigen mye bedre enn alle andre jeg har hatt. Men, stekinga gjør maskinbrød og ovnsbrød litt annerledes. Ovnsbrød blir mer som kjøpebrød, maskinbrød blir mer som "hjemmebakt".

Det er samme maskinen som jeg har, og jeg har brukt den både til brød, syltetøy, sjokoladekake og kjøttpudding...

Og jeg må understreke det FruBeist sier, du må ikke legge teppe over maskinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh... nå fikk jeg enda mer lyst på brødbakemaskin! Jeg får ønske meg en til neste jul da, trenger dessverre ikke hjembakt brød på en goood stund etter nyttår. Men vil jo helst ha en _nå_ da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje jeg skal kjøpe noen brødformer i tillegg til bakemaskinen vår? Det er så lenge siden jeg har brukt den at jeg hadde glemt de store klumpete brødene med hull under. Tror rett og slett at det er fasongen på brødene som blir litt "feil".

Men hvor lang tid tar det å steke et brød? Kan man elte og heve deigen ferdig og så bare stå opp litt tidlig og hive formene i ovnen og likevel få frokost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mel og gjær er jo veldig billig, så det er mye billigere enn butikkbrød uansett:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg brukte min ganske lenge, til jeg fikk et mislykket brød som jeg kastet og hvor eltekroken da fulgte med i søpla :gjeiper:

Men jeg likte den kjempegodt! Endte nok med å kjøpe sånne ferdigposer med brødingredienser, så så veldig mye billigere blir det jo ikke. Men veldig godt. Eneste problemet er at den er stor og at man må ha kjøkken med god plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...