Gå til innhold

Brødbakemaskin

Fanta Exotic

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hvordan brødbakemaskin fungerer... Er det sånn at man legge alle ingrediensene oppi maskinen om kvelden, og i løpet av natten baker, elter, hever og steker denne maskinen brødet, så det er ferdig til fastsatt tid om morgenen? .. I så fall er det nesten for godt til å være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hvordan brødbakemaskin fungerer... Er det sånn at man legge alle ingrediensene oppi maskinen om kvelden, og i løpet av natten baker, elter, hever og steker denne maskinen brødet, så det er ferdig til fastsatt tid om morgenen? .. I så fall er det nesten for godt til å være sant.

Det er slik det er. helt sant - veldig kjekt.

Vi har en slik. Deilig å våkne til nybakt brød

Brukte den veldig aktivt de første mnd. Nå gidder vi ikke mer (av en eller annen uforståelig grunn). Kjenner flere som har det slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe det til sambo til jul (blir jo en gave til meg også, hehe).. Vi begge elsker brød, og særlig nybakt! Hvilket merke har du? Er det å anbefale?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik det er. helt sant - veldig kjekt.

Vi har en slik. Deilig å våkne til nybakt brød

Brukte den veldig aktivt de første mnd. Nå gidder vi ikke mer (av en eller annen uforståelig grunn). Kjenner flere som har det slik

Tror det er veldig vanlig at den brukes veldig aktivt den første perioden - for det er kjempeenkelt (det finnes tom ferdige melblandinger med alt) - og deilig med nybakt brød, og så blir man bare lei - og bakemaskinen står og støver ned i et skap.

(Jeg kjenner flere som har maskin - meg inkludert - men ingen av oss bruker dem lenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor blir dere så lei av den? For min del syns jeg det høres magisk ut! Kjøper dere brød i butikken istedet, da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Jeg har hatt en Wilfa-maskin i mange år. Jeg har brukt den utrolig mye, og har vært veldig fornøyd med den, men vi har aldri brukt den om natten, fordi:

1. den piper 5 minutter før den er ferdig eltet, så jeg kan forlenge eltingen hvis jeg ønsker det.

2. Den piper 5 minutter før den er ferdig hevet, så jeg kan forlenge hevingen hvis jeg ønsker det.

3. Den piper 5 minutter før den er ferdigstekt, så jeg kan forlenge steketiden hvis jeg ønsker det.

Kort sagt, for oss med åpen kjøkkenløsning (og en soveromsdør på gløtt), bråker den alt for mye til å kunne bruke om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en slik som har stått ubrukt lenge. Aner ikke hvorfor vi sluttet å bruke den. Tror vi inbiller oss at det er litt styrete, men det er jo egentlig kjempeenkelt.

Men kanskje det har med plass å gjøre? Finn et sted hvor den kan stå framme hele tiden, så slipper du å pakke den opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tror jeg at det var eltekrokene ( = hull i brødet) og fasongen på brødet som gjorde at jeg ikke brukte den like mye etterhvert.. også blir ikke brødene lik i konsistensen som de jeg baker selv. Men godt med nybakt brød fra brødbakemaskin, det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange raske svar :) Jeg tror nok det blir en sånn til jul. Jeg har to dører som står lukket fra kjøkken til soverom, så tror (håper) det skal gå bra.. Om ikke annet kan jeg jo legge ett teppe over (eller kan jeg?) for å dempe lyden. Nybakt brød om morgenen tror jeg hadde gjort veldig mye med hverdagen min, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sluttet å bruke den - gikk dere over til vanlig hjemmebakt brød, eller butikkjøpt brød?

Har også veldig lyst på en sånn, at jeg kan slutte å kjøpe butikkbrød, men faren er jo stor for at jeg etterhvert vender tilbake til butikken likevel. Å bake brød helt på egenhånd kommer ikke til å skje så lenge jeg er student med tilgang til diverse skitne, rotete felleskjøkken.

Er det greit å bake skikkelige grovbrød i dem? Hvor grovt kan det bli før det blir et håpløst prosjekt? Regner med at rugbrød er litt vanskelig å få vellykket?

Jeg har forøvrig erfaring med brødbakemaskin fra da jeg bodde hjemme, og formen på brødet og hullet i midten gjorde meg ingenting... :)

Endret av Coarvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt brødbakemaskinen vår ganske jevnt siden vi kjøpt den for ca 1,5år siden. Synes ikke brødene blir fullt så gode som vanlige hjemmelagde, men før bagte jeg nesten aldri brød og nå som vi har maskinen blir det hver uke :enig: .

Synes det kan være vanskelig å få til veldig grove brød, men hjelper litt om man blander veske og det groveste melet først slik at det får stå å godgjøre seg litt.. (baker om natta). Ferdige brødblandiger er veldig kjapt og greit, men jeg prøver å lage min egene (billigere og ikke noe herdet fett etc som det oft er i de ferdige).

Et annet tips er å bruke litt Johansbrødkjærnemel (kjøper det på helsekost) for at brødet skal henge bedre sammen.

Vi får starte en tråd for oppskrifter til brødbakemaskin hvis du skaffer deg en sånn :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik som har stått i boden i mange år. ;)

Brukte den flittig en stund da jeg var student. Men pga. plassmangel blir det for styrete å dra den fram hele tiden, rett og slett mye enklere å kjøpe brød. Maskinen en venninne av meg hadde var også mye bedre, og derfor ble jeg bare irritert på min egen. ;) Hennes lagde kjempeluftige brød selv om hun hadde bare grovt mel og korn i. (Det var forøvrig en OBH Nordica med to eltekroker).

Nå spiser jeg ikke brød for tiden, men kan godt tenke meg at jeg begynner med brødmaskin igjen hvis vi blir flere i familien som spiser brød, vi har et stort kjøkken med plass til maskinen, og en maskin som er kjempegod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Wilfa-maskin i mange år. Jeg har brukt den utrolig mye, og har vært veldig fornøyd med den

Jeg også har en Wilfa maskin.

Den er jeg utrolig fornøyd med!

Men.. jeg har også hatt andre merker.. det var vel noe Braun og noe Philips tror jeg.

De klarte ikke å elte deigen slik den skulle, dessverre.

Det er det kun denne Wilfa maskinen som har klart.

Så jeg vil bare si til de som skal kjøpe en slik maskin, det er bare Wilfa som gjelder ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slår forresten til med brødoppskrift tilpasset en runde i Wilfa brødbakemaskin:

4 dl vann

1 ts sukker

1 ts salt

0.75 dl havregryn

0.75 dl kruskakli

2 dl sammalt hvete. grov

7 dl hvetemel

2-3 ts tørrgjær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var da forøvrig ikke fornøyd med min Wilfa. ;) Joda, den lagde kjempefine brød så lenge man hadde i mye hvetemel (som i oppskriften over), men jeg ville helst ikke ha hvetemel i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Wilfa jeg også, og er veldig godt fornøyd.

Anbefales varmt,- men brødet er også godt kaldt. ;)

Jeg bruker den i perioder. Godt å skifte litt.

Jeg har prøvd den om natten èn gang, og gjør det ikke igjen. Maskinen rugget såpass på seg at den ble stående å slå inn i lettveggen, og med naboer rundt meg går ikke det så bra.

Kanskje bedre å ha den stående på gulvet, så den har litt plass å rugge på?

Det jeg ennå holder på å utforske og som jeg ikke blir klok på er: hvorfor blir brødene så forskjellige? Jeg har det samme melet og ingredienser. Det oppbevares tørt og mørkt. Vannet er temperert. Gjæren er ganske nyåpnet. Riktige mengder. Alt skulle være greit men brødene blir ofte små/middels store og ganske kompakte.

Noen ganger dog, tror jeg ikke mine egne øyne, for da har de hevet til himmelske høyder og holder nesten på å åpne lokket der de står og steker...og blir superdigre! Da er jeg stolt som ei høne. :nigo:

Tror ikke at den jeg har kan ta de aller groveste deigene (og nå snakker vi skikkelig grovt her). Det er èn liten eltekrok som skal gjøre all denne jobben og den kan ikke klare de tunge deigene som det groveste melet lager.

Altså, uansett størrelse og fasthet: de smaker veeldig godt og kan varieres i det vide og brede! :)

Ts: ikke legg noe teppe over. Dampen må ut, og jeg tenker på brannfaren også...

Tips: ha den stående fremme på benken, så blir det enklere å sette den i gang når du får lyst på...sånn plutselig. :)

Endret av Margareth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har slitt ut en håndfull bakemaskiner. Men har stort sett kun brukt dem til elting, og så bikka brøedt opp i en form, og stekt det i steikeovnen.

Det er kun en maskin jeg egentlig har vært fornøyd med. Denne med doble elteklør. Den har jeg ikke klart å drepe ennå på to år. Den lager også litt større brød, om jeg skulle gå helt i søndagsmodus. Og elter deigen mye bedre enn alle andre jeg har hatt. Men, stekinga gjør maskinbrød og ovnsbrød litt annerledes. Ovnsbrød blir mer som kjøpebrød, maskinbrød blir mer som "hjemmebakt".

Jeg bruker relativt grov rugdeig, men med sammalt hvete, for å få bedre bakeegenskaper. Takker for tipset om johannesbrødkjernemel, det må prøves.

Om en baker på dagtid, er det bare å stappe neven nedi, og dra av elteklørne etter siste eltingen. Da blir i det minste hullene mindre.

Trådstarter: Det er ingen hokus pokus. Maskina er bare ei bolle med nonstickbelegg med en roterende elteklo (eller to) i bunnen. Du heller først i alt det flytende. Så heller du i mel, som blir liggende å flyte oppå vannet, og oppå der igjen tørrgjær og krydder. Deretter starter du den, eller forsinker starten noen timer, til en time eller to før du skal stå opp. Resten ordner den selv.

Edit: God morgen Margareth!:goodbye:

.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deretter starter du den, eller forsinker starten noen timer, til en time eller to før du skal stå opp. Resten ordner den selv.

Omnom nom... Og akkurat den siste biten der er magi i mine øyne :fnise: Det er i alle fall vakkert :rødme:

Men (dumt spørsmål) tar en brødbakemaskin bare grove deiger, eller kan den lage lettere typer også? Nå tenker jeg på mer flytende deiger med italienske navn og bolledeig f.eks... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnom nom... Og akkurat den siste biten der er magi i mine øyne :fnise: Det er i alle fall vakkert :rødme:

Men (dumt spørsmål) tar en brødbakemaskin bare grove deiger, eller kan den lage lettere typer også? Nå tenker jeg på mer flytende deiger med italienske navn og bolledeig f.eks... :)

Jupp, det er slike deiger den trives best med. Du skal være bra dyktig om du mislykkes med en loff i bakemaskin. De groveste deigene er mer for ekstremister som vil teste ut maskinens yttergrenser, hehe.

Tror min har et eget pastamodus også. De fleste maskinene jeg har hatt har hatt i hvertfall. :)

Bolledeig kan omskoleres til julebrød, hvis du ikke bare har den i eltemodus, men stiller den på programmet for søtbakst. :danse:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar igjen, folkens:) På nettbutikken til Elkjøp koster Wilfa 749,- Det erjo ikke så aller værst, det! Jeg støtter forresten forslaget om en tråd om brødbakemaskinoppskrifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...