AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Jeg har en hobby der jeg produserer ting. Vil ikke gå inn på hva, men la oss nå si at jeg strikker lester. Hvordan er regelverket i forhold til å selge disse lestene? Det er jo ikke noe jeg akkurat kommer til å tjene meg rik på, men jeg ser en mulighet til å få dekket materialutgifter og samtidig kanskje tjene en liten slant ekstra lommepenger. Som sagt, det er ikke snakk om store penger. Må jeg melde dette inn til skatteetaten? Hva om jeg er arbeidsledig, må jeg føre det opp som jobb? Hva om jeg er i svangerskapspermisjon? Har jeg lov til å selge tingene mine da?
Gjest strykebrett Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Du har lov å tjene litt på hobbyvirksomhet uten å skatte av det. Da er regelen at det klart må bære preg av å være hobby. Er du for eksempel snekker, så kan du ikke komme å si at hobbyen din er å bygge ting liksom. Dersom du for eksempel setter opp strikkemaskiner, lager en proff nettbutikk og begynner å direkteimportere garn til lestene du strikker vil det ikke kune kalles en hobby lenger. Du skjønner hva jeg mener Det er ikke satt noen klar grense for hvor mye du kan tjene (som jeg veit om), men en ca-regel er 50 000, som er grensen for fritak for MVA.
flickan Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Det er riktig som strykebrett sier, det finnes ingen klare regler for når hobbyinntekter er skattepliktig. Det gjøres en skjønnsmessig vurdering av skatteetaten i hvert enkelt tilfelle, noe som kan lede til at like tilfeller skattes ulikt. Det kan være vanskelig å sette konkrete grenser for hva som er lov. Eneste stedet det finnes er for bærplukking (4000 i året) Hovedregelen er at dersom hobbyen er av et visst omfang og over tid er egnet til å gi overskudd så er den skattepliktig. Denne bestemmelsen er jo mildt sagt vag og veldig forvirrende. Det stemmer imidlertid ikke at det finnes ca-grense på 50 000, som sagt slår det inn ved 4000 allerede ved bærplukking La oss si at du strikker lester på jevnlig basis og har et overskudd på 10 000 kr hvert år i flere år, da kan det hende det blir vurdert som næring og ikke hobby. Men tar du på deg et enkelt (eller noen få) strikkeoppdrag og tjener 10 000 et år, er det mest sannsynlig ikke skattepliktig. Dersom du over flere år samler frimerker og til slutt selger den for millioner, er den ikke skattepliktig. Kjøper og selger du frimerker på jevnlig basis, og tjener litt her og litt der kan imidlertid være skattepliktig. Hvis du lager møbler og selger mange møbler ett år og får et rikelig overskudd, men går med kraftig underskudd neste år kan det skjønnsmessig vurderes opp mot hverandre og bli skattefritt. Det beste er å ta kontakt med skatteetaten der du bor og høre hvordan praksis de har, så slipper du ubehagelige overraskelser.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #4 Skrevet 4. november 2010 Ei venninne av meg spurte skatteetaten om noe slikt som dette, og hun fikk beskjed om at hun måtte skatte fra første krone, men med fratrekk for utgifter. Hun ble rådet å opprette enmannsforetak eller noe sånt, men hun syntes det ble litt voldsomt pga en enkel liten hobby. Der er jeg enig med henne.
lilleGrethe Skrevet 10. november 2010 #5 Skrevet 10. november 2010 Husk at å gå med overskudd vil si at du har større inntekter enn utgifter. Jeg lager litt smykker, og hvert smykke selger jeg selvfølgelig dyrere enn de kostnadene jeg hadde til å lage akkurat det smykket (jeg vet hva materialene koster). Men totalt sett i løpet av et år, har jeg større utgifter til smykkelaging enn jeg har inntekter. Jeg har et stort lager av perler, og en del verktøy o.l. som koster en del penger. Og hvert år kjøper jeg inn nye perler. Dessuten har jeg laget noen smykker jeg ikke får solgt. Så hvis jeg skulle startet en bedrift basert på det jeg lager, ville jeg ikke gått med noe særlig overskudd. Så det kommer nok an på både formålet og hvor egnet hobbyen er til å tjene penger. Jeg lager smykker fordi jeg synes det er gøy, og så er det flott at jeg kan selge noen smykker for å tjene inn en del av de pengene jeg bruker på hobbyen min. Hvis formålet med hobbyen er å tjene penger, og du mer eller mindre er en slags fabrikk, som selger jevnlig i løpet av året, så er det mer sannsynlig at du blir regnet som næring, og bør sette opp enkeltpersonsforetak. Dette er imidlertid ikke så vanskelig, du kan registrere et ENK gratis via altinn. Jeg vil foreslå at du gjør noen beregninger over en periode (f.eks. 3mnd) over hva du har av utgifter/kostnader og inntekter knyttet til hobbyen din, og se om du tjener mer enn du bruker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå