AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Jeg har fram til nå bodd i leilighet og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg i å få en oversikt over faste utgifter som kommer med å bo i eget hus framfor borettslagleilighet som vi gjør i dag. Typen som snakker om å bygge hus, så ser for oss rund 100m2 og altså nytt og bra isolert. Bor i Trondheim og tenkte kanskje det er andre her som bor i lignende situasjon som kan si hva de har i utgifter, da tenker jeg strøm, kom.avgifter, forsikring ++ Vet dette bare gir meg en ide, men takk for svar
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Jeg har fram til nå bodd i leilighet og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg i å få en oversikt over faste utgifter som kommer med å bo i eget hus framfor borettslagleilighet som vi gjør i dag. Typen som snakker om å bygge hus, så ser for oss rund 100m2 og altså nytt og bra isolert. Bor i Trondheim og tenkte kanskje det er andre her som bor i lignende situasjon som kan si hva de har i utgifter, da tenker jeg strøm, kom.avgifter, forsikring ++ Vet dette bare gir meg en ide, men takk for svar Strøm blir vel ikke mer til 100m2 hus enn til 100m2 leilighet,kanskje, kommunale avgifter varierer, tror vi betaler 6000,- x 2 per år. I enebolig står man som regel selv ansvarlig for alt vedlikehold, som maling og skifting av vinduer o.s.v, ofte brøyting også om det er privat vei. Vil dere absolutt bygge selv eller kan dere vurdere å kjøpe et hus som ligger til salgs?
Sweetpea25 Skrevet 4. november 2010 #4 Skrevet 4. november 2010 Nå er vel dette veldig forskjellig fra hus til hus og plass til plass. Dette er tallene som vi har fått for vårt hus (145 kvm) som vi snart flytter inn i. Per måned: Kommunale avgifter: 1 000 kr (ca. 12 000 i året). Forsikring (hus+ innbo): 600 kr (ca. 7 200 i året). Strøm: 1 500 kr (ca. 18 000 i året).
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #5 Skrevet 4. november 2010 For oss var det strømmen som var den store overraskelsen... Nå er huset vårt litt større, vinteren i fjor var veldig kald, og parafinovnen var ute av funksjon, men jeg visste rett og slett ikke at det var mulig å få strømregning på 12000 kroner for to måneder! Kommunale avgifter er på omtrent 10000 i året. Forsikring 13000. Boligskatten venter vi på i spenning Alt i alt (når parafinovnen fungerer) er det ikke dyrere enn å bo i leilighet med husleie på 3500, som var det vi hadde før. *kremt* Bortsett fra at vi nå har et betraktelig høyere huslån, da I tillegg kommer at hvis noe ryker, taket lekker, strømmen fusker, det blir sprekker i muren osv, er vi up shit creek. Nytter ikke ringe vaktmester og ta det på fellesgjelda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå