Gå til innhold

Vitamintilskudd - noen hensikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe for seg å ta vitamintilskudd? Jeg skal ned i vekt, og er dermed bevisst på hva jeg spiser. Jeg forsøker å spise variert og sunt, men jeg kan jo ikke garantere at jeg får i meg nok av de ulike vitaminer og mineraler. Men har det noen hensikt å ta vitamintabletter? Er det noen som vet noe her?

Videoannonse
Annonse
Gjest goodtwin
Skrevet

Hvis man spiser sunt og variert så skal man ikke trenge å ta vitamintilskudd, med unntak av tran. Tran anbefales i alle måneder som inneholder R (pga da får vi mindre D-vitamin fra sola), og hele året om man spiser mindre fisk.

De fettløselige vitaminene (A, D, E og K) kan også lagres i kroppen over lang tid, så de har du antageligvis et stort lager av allerede. Disse får du nok av hvis du tar tran (bortsett fra K-vitamin, men det kan kroppen lage selv, så det er ikke så stress)

B og C vitamin må tilføres jevnlig for å ikke å mangel, men spiser man sunt og variert av både vegetabilske og animalske produkter dekker dette behovet. Det er heller ikke noe vits å proppe seg innpå med masse C-vitaminer. Kroppen tar opp det den trenger, og resten kommer ut igjen.

(Jeg driver å forbereder meg til eksamen i ernæring hvor dette med vitaminer er et stort tema =) På forelesningene har vi også fått høre at vi i Norge har verdens dyreste urin, da vi er kjempeflinke til å dytte i oss dyre kosttilskudd som vi egentlig ikke trenger, og som bare kommer ut igjen)

Skrevet

Takk for svar. Da skal jeg prøve meg på tran og variert kosthold. :)

Skrevet

Tja.. Kosttilskudd er et tilskudd. Det skal ikke erstatte kosthold. Dersom du spiser sunt så er ikke behovet like stort. Likevel kan det være greit å ta tilskudd for å være helt sikker på at en får i seg nok av viktige mineraler og vitaminer. Mange vitaminer er vannløselige og skylles ut med urinen. Derimot må en passe på å ikke få i seg for mange fettløselige vitaminer o.l. da disse kan "Lagres" i kroppen og skape problemer.

Det du kan gjøre er å spise "vanlig" slik du pleier, og gå å ta en prøve hos legen el no. og se innholdet av mineraler og vitaminer i kroppen. De du mangeler kan du jo event spise mer av eller ta tilskudd.

Jeg spiser selv sunt, men tar tran og slike vitaminbjørner hver dag.

Skrevet (endret)

Har det noe for seg å ta vitamintilskudd? Jeg skal ned i vekt, og er dermed bevisst på hva jeg spiser. Jeg forsøker å spise variert og sunt, men jeg kan jo ikke garantere at jeg får i meg nok av de ulike vitaminer og mineraler. Men har det noen hensikt å ta vitamintabletter? Er det noen som vet noe her?

Nå er det et kjent fenomen innen ernæring at de som tar mest tilskudd er de som trenger det aller minst. Når en tenker på at barn daglig blir blinde pga vit A-mangel, og at osteomalacia er et problem hos asiatiske voksne (grunnet vit D-mangel, kalles rickettsia hos barn), så er ikke den gjengse nordamnn i livsfare. Det finnes likevel områder hvor tilskudd har sin rett ,også i vår rike del av verden.

Ser at noen har nevnt tran, som jo er bra. Tran blir derimot overflødig, og kan være noe risikofyllt ift Vit A- og vit D-doser, hvis fisk utgjør en stor del av kostholdet ditt. Spiser du fisk, da spesielt fet fisk, mer enn tre ganger i uka, så er tran bortkastet. Fordi vit A og vit D er fettløselige, så er det en potensiell fare for toksiske nivå over tid. Hvis du spiser mye grønnsaker med friske farger (paparika, rødbete, gulrot, brokkoli osv), og er mye ute i sola hele året (hvor hud eksponeres til UV-stråler) så er du dekket for A og D.

Jenter er i særstilling når det gjelder jern, spesielt treverdig jern Fe3+, fordi vi i en god del tiår mister blod hver måned. Det er skremmende vanlig med anemi hos tenårngsjenter og vegetarianere, så her kan du vurdere tilskudd. Husk uansett at du alltid drikker en fruktjuice rikt på vit C ved inntak av rødt kjøtt (inkludert alt av vilt, som er rikt på jern men lavt i mettet fett). Inntak av vit C sammen med rødt kjøtt kan forbedre opptak av jern med opptil 40 %.

Jenter ligger også ofte for lavt i kalsiumverdier, noe som igjen drastisk påvirker vår evne til å utnytte vit D i kosten. Ligger v for lavt i kalisum, så vil ikke vit D i mat utnyttes, og over tid så vil benmineraltettheten i knoklene krype nedover. Dette kombinert med lite eksponering til sol og lite vektbærende fysisk aktivitet er en oppskrift på osteoporose (early onset osteoporosis). Vit D er i tillegg funnet til å være beskyttende overfor en rekke autoimmune sykdommer og kreft, så det lønner seg å ha inntak litt overfor det anbefalte daglige inntak (RDA = 5 mikrogram). Studier viser at vi bør opp i minst 7 mikrogram per dag av vit D for best effekt.

Har du et balansert kosthold, med masse f&g, bær, kostfiber, fisk/nøtter/oljer og nok protein, så hadde jeg kun vurdert en enkel multivitaminpille. Da er du sikra det meste, og svelg pillen med litt juice (vit C) eller melk (kalsium). Spiser du lite fisk og/eller plantebaserte fettsyrer, så hadde jeg vurdert omge 3-tilskudd av noe slag.

Endret av bergans
Skrevet

Takk for gode svar. Hm, komplisert dette. Det er nettopp derfor jeg tenkte å kanskje ta en multivitamin pr. dag, nettopp fordi det er vanskelig å vite omhvisatte jeg får i meg nok. Jeg har også hørt at det skal ganske mye til før man får for mye av de fettløselige vitaminene.

Skrevet (endret)

har en nettside jeg pleier å referere til når folk spør om sånt.

informationisbeautiful.net har laget en helt superfantastisk interaktiv illustrasjon over effektiviteten av ulike kosttilskudd. Alt er basert på forskning, og nye studier legges til ukentlig. Anbefalningene tar utgangspunkt i en sunn, voksen person med normalt kosthold.

Illustrasjonen er her.

Den ser fryktelig rotete ut til å begynne med, så her er et par forklaringer:

- hver type tilskudd har hver sin boble. Størrelsen på boblen viser hvor mange google-søk det er på tilskuddet, hvor høyt boblen er i tabellen viser graden av vitenskaplig bevis. (se aksen til venstre, legg særlig merke til "worth-it-line", alt under den antas å ikke ha nok bevis for ev ev. effekt til at det er verdt å bruke penger på)

- illustrasjonen er innstilt på "all conditions" når du først åpner den. Hvis du stiller cursoren over en boble, får du se hva tilskuddet hjelper mot. Hvos du trykker på boblen kommer du til hovedstudien som rangeringen er basert på.

- trykker du på "Show me"-taben øverst til høyre, kan du selv velge hvilke sykdommer/tilstander effektiviteten av tilskuddene skal rangeres etter. Velger du "general health", som jeg regner med er det du er interessert i, så er det et par bobler over worth-it-linja (husk at størrelsen bare viser hvor mange som søker på dem, ikke hvor effektive de er), men det er ikke alle som er like relevante. Klikk på studien, så kan du se hva det er relatert til, og bestemme om det er noe som er relevant for deg eller ikke :)

Endret av Pingting
Skrevet

Hm, bittelitt forvirrende, ja. Men utfra den så betyr det at det kan være lurt at jeg tar vitamin D tilskudd, resten er ikke verd det?

Skrevet

Stemmer! (jeg trodde først det var alle de små boblene uten navn også, men det er det jo ikke - så jeg har gått tilbake og redigert innlegget mitt litt).

Samtidig så er dette selvfølgelig ikke et fasitsvar. Jeg ville definitivt også hørt på gode, velbegrunnede råd som det bergans kommer med.

bergans: jeg trodde det ble frarådet å ta jerntilskudd med mindre men vet helt sikkert at man trenger det (altså via blodprøver)? Eller har jeg misforstått noe da?

Skrevet

Jeg sluttet helt å ha influensa og forkjølelser etter at jeg begynte med vitamintilskudd, har vært syk en gang på 3 år. folk kan si akkurat hva de vil om dyr urin etc, men fakta er at grønnsaker og frukt har minsket næringsinnholdet sitt betraktelig de siste tiårene etter det industrielle jordbruket begynte. i norden har man også svært selenfattig jord. grunnen til at alle tror de får i seg nok er at de ikke tester det noen gang,og da aldri konsentrasjon i cellene, men kun serumkonsentrasjoner. og det skal ganske mye til før mangelfull ernæring gir konkrete utslag. hvis alle i norge hadde testet seg ville mange fått påvist mangler og lave verdier, er jeg helt sikker på.

jeg begynte selv fordi jeg på eget initiativ oppsøkte en lege som påviste hovedmangler av magnesium, b12 og kalsium(kroppen var nesten tømt for disse), og en del andre mindre mangler. jeg spiste da sunt og hadde gjort det i flere år.

spis økologisk og bytt på forskjellige typer tilskudd, så får du i deg variert næring...

Skrevet

spis økologisk

Har ikke nok kunnskap og tid akkurat nå til å kommentere det andre du sier, men jeg vil likevel kommentere akkurat dette utsagnet. Selv om det sikkert er tonnevis av grunner til å anbefale økologisk jordbruk, så er ernæring ikke en av dem. En stor metastudie (en som sammenligner resultatene fra flere mindre studier som velges ut fra et sett med kvalitetskriterier) publisert i 2009 viste at det jevnt over ikke er høyere næringsverdi i økologiske grønnsaker.

Skrevet

det er to leire innen ernæring, den skeptiske tilhengeren av skolemedisin, og så er det den som fokuserer på økologisk/urter etc. derfor vil du også finne mange seriøse studier som påviser økt næringsstoff i økologiske produkter.det er to "verdener" på hver sin motpol, og så er det mye interessant som skjer imellom. mange seriøse ernæringsfysiologer og forskere er såkalt alternative, uten at det betyr at de er inkompetente.

men det aller viktigste med å spise økologisk er at en unngår den kjemiske cocktailen av sprøytestoffer(gift), som innenfor eøs kun testes en og en for grenseverdier og ikke påberegnes akkumulerende effekt, altså ren matematikk: effektene økes betraktelig til ekstremt når de virker sammen og når en organisme utsettes for alle samtidig.

Skrevet

Har ikke nok kunnskap og tid akkurat nå til å kommentere det andre du sier, men jeg vil likevel kommentere akkurat dette utsagnet. Selv om det sikkert er tonnevis av grunner til å anbefale økologisk jordbruk, så er ernæring ikke en av dem. En stor metastudie (en som sammenligner resultatene fra flere mindre studier som velges ut fra et sett med kvalitetskriterier) publisert i 2009 viste at det jevnt over ikke er høyere næringsverdi i økologiske grønnsaker.

Denne studien ble jeg selv ganske overrasket over å lese, da jeg virkelig hadde forventet mer signifikante resultater, som talte til fordel for de økologiske alternativene. Studien viser jo også at det har ikke så mye med hvilken overbevisning man personlig har om hva som er best, når biotilgjengeligheten og næringsverdiene er så like. Det er større fare for akkumulering av tungmetaller og karsinogener ved store inntak av fisk og sjømat. Det er i tillegg svært lite miljøvennlig å spise oppdrettsfisk, da det tar fem kilo ansjos for hver kilo laks. Å spise sjømat som har skrapt havbunnen er hller ikek noe hverken mage, hjerne eller miljø higer etter. da er det et mye bedre, men akk så mye dyrere, alternativ å kjøpe håndfisket/håndplukket sjømat og drive stangfiske på si.

Tabris; ta en liten EU-sjekk på kostholdet ditt, og er du i tvil så ta en helt standard multivit som dekker grunnleggende mineralbehov. Spiser du lite fisk/inntar lite av omega 3-rike varer, så kan du vurdere tran/vegetariansk omega-tilskudd. Ved bruk av tran, så vær obs på å velge en tran uten vit A og vit d hvis du tar en multivit som dekker deg for disse lell.

Pingting; ja, du har helt rett i at man ikke skal stappe innpå en jernvarehandel, men for jenter som har veldig sterk og/eller lang menstruasjon, er vegetarianere eller kun spiser lyst kjøtt/fisk, så er det bare kurant å sørge for at RDA (recommended daily allowance) i hvertfall blir møtt.

Skrevet

Pingting; ja, du har helt rett i at man ikke skal stappe innpå en jernvarehandel

:fnise:

OK, da vet jeg det! :)

Skrevet

:fnise:

OK, da vet jeg det! :)

Må helgardere meg :gjeiper: aner jo ikke hvem som hadde tatt det bokstavelig hvis jeg hadde påstått at skruepasta og spikersuppe er det sunneste du kan spise ;)

• 11 måneder senere...
Skrevet

Kanskje ikke høyere næringsverdi, men fritt for kjemikaler og gift. Det er hovedsakelig DET vi som foretrekker økologiske grønnsaker er opptatt av.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har hatt et samarbeid med en ernæringsfysiolog i forbindelse med slanking, og hun mente at det var en god ide å ta kosttilskudd når man slanker seg. Jeg tok en haug med blodprøver, og hun anbefalte meg forskjellige tilskudd som var tilpasset det. Blant annet tok jeg fiskeolje/tran, da jeg spiste veldig lite fett i en periode.

Poenget mitt er at det kan være lurt å sjekke sin egen status på div vitaminer og mineraler før man setter i gang med en rekke kosttilskudd. MEN en multivitamin daglig skader nok ikke.

Tilskudd av D-vitamin er jeg veldig for! Igjen, det kan være lurt å sjekke egen status en sjelden gang i blant.

Skrevet

Tilskudd av omega og vitamin D er uhyre viktig uansett om man skal slanke seg eller ikke. Jeg tar store doser vitamin D, i det mørke landet vi bor i så trenger vi det så absolutt. Dette er svært viktig for å forebygge sykdom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...