Gjest Lottelise Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Har fått et kraftig munnsårutbrudd i munnviken... er nok et herpessår, for jeg har hatt sår på samme sted tidligere (men det er flere år siden sist). Var litt for treig med å komme meg til apoteket, for da hadde jeg allerede hatt såret noen dager, og de hadde derfor ingenting å anbefale å bruke på det (måtte starte behandling med en gang det var antydning til utbrudd, for at det skulle hjelpe, sa hun). Jeg har nå hatt såret i ca en uke, og det har hvertfall IKKE blitt bedre. Det får liksom aldri fred til å gro, siden det er i munnviken. Det betyr at det sprekker opp hver gang jeg gaper opp; når jeg spiser, ler høyt, gestikulerer tydelig.... Når det sprekker både væsker det, og blør litt. Har stor gulbrun skorpe på, som er på utsiden av munnen. Sprekker opp innerst ved munnviken/under skorpen når det sprekker. Noen som har gode tips?? Jeg har prøvd med både munnsårplaster (får de ikke til å henge der, siden det er i munnviken. Henger noen timer/en natt, og så løsner de...), vademecum og tannkrem. Har også renset det med pyricept.
Jane F. Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Jeg bruker en salve som heter bruilidin, krembasert. Den fungerer bra for meg. Spesielt i munnviken. Eneste negative er at den smaker gangske stygt men er ikke så ille når man blir vandt til den. Du kjøper den på apoteket og er vel egentlig en vanlig sår-salve. Jeg har på ganske my salve i munnviken om kvelden når jeg legger meg og passer på å ha salven tilgjengelig hele tiden ellers i døgnet.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Jeg bruker en salve som heter bruilidin, krembasert. Den fungerer bra for meg. Spesielt i munnviken. Eneste negative er at den smaker gangske stygt men er ikke så ille når man blir vandt til den. Du kjøper den på apoteket og er vel egentlig en vanlig sår-salve. Jeg har på ganske my salve i munnviken om kvelden når jeg legger meg og passer på å ha salven tilgjengelig hele tiden ellers i døgnet. Takk for tipset! Jeg har faktisk en slik salve liggende. Ser den har gått ut på dato, men prøver den likevel. Da starter jeg med å smøre godt på i kveld:)
Cleopatrah Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Hvordan gikk det med munnsåret da? hjalp denne salven? Fikk en sårsalve på apoteket nylig, men såret er fremdeles like aggressivt >
Suzy Skrevet 25. januar 2011 #5 Skrevet 25. januar 2011 (endret) Har det først blitt utbrudd er det ikke så mye du kan gjøre... Ett tips er å få tak i noe som heter myrratinktur på apoteket. Det tørker ut såret. Stikk hull på blemmene (om du har det) og ta tinkturen på en vattpinne og smør over - det svir som h... - smør Brulidin eller en annen sårsalve oppå. Rens med Klorheksidin med jevne mellomrom og smør på mer tinktur og mer sårsalve, da vil det etterhvert gro. Jeg bruker forøvrig sånne plaster i munnviken også. Ikke noe problem det. Du kan jo be legen din om resept på en salve mot herpes (Vectavir eller noe sånt), men alle hjelper best om du begynner behandlingen i det øyeblikket du kjenner noe. Endret 25. januar 2011 av Suzy 1
krem Skrevet 25. januar 2011 #6 Skrevet 25. januar 2011 Jeg har også fått slike munnsår og har brukt vectavir mot dem. Det er en salve som er beregnet på herpes-munnsår. Den skal i alle fall redusere sykdomsforløpet med et døgn, og det er alltid noe :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Jeg bruker tannkrem på både munnsår og kviser. Ser ut til å fungere, det
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Jeg bruker en salve som heter bruilidin, Jepp, dette er bra. Et annet tips er å sove med et tykt lag med sinksalve. Smaker æsj og du ser ut som en klovn, men funker bra for meg. Og....ikke drikk sterke ting eks. juice, spesielt appelsin. Og for all del IKKE SLIKK PÅ DET i løpet av dagen!
Gjest karoline Skrevet 26. mars 2012 #9 Skrevet 26. mars 2012 Bruker Antix, som fås kjøpt på apoteket og den funker bra. Er 169kr for 2 gram, men det tørker ut føler jeg, og er mye bedre med den jeg, er for herpes da. Og jeg har en flaske med sånn desinfeksjonsmiddel hvor jeg tar bittelitt på, SVIR som H....., men fynker bra. Gjelder på kviser også!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 Jeg bruker håndssprit for å få munnsåret til å tørke ut. Munnsårsalve er ikke veldig effektivt, det som må til er uttørking av såret slik at det gror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå