Gjest seinfeld Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 jeg er student og blir skikkelig nervøs når jeg må presentere noe, selv den miste lille ting. begynner å stamme, skjelver og føler at jeg rødmer. vet ikke hvorfor det er sånn, men føler egentlig bare at det blir værre og værre.. den værste skrekken er at det skal synes, for da blir jeg veldg flau! jeg synes det er ekstra flaut fordi jeg ikke er en person som virker særlig nervøs for ting, er rolig og selvsikker i de aller fleste sammenhenger, så dette passer bare ikke inn i personligheten min synes jeg! må bare lære meg og kontrollere det, men det er ikke så lett akkurat. noen som har det på samme måte? hva kan jeg gjøre?
Skins Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Vet akkurat hvordan du har det. Jeg blir også skjelven og rødmer når jeg skal ha presentasjoner, og jeg hopper vanligvis over dem. Da vi skulle framføre særemne, spurte jeg læreren min om det var noen mulighet for å framføre bare for dem (synes det er lettere når det er færre folk), men det fikk jeg ikke. Kanskje du er litt heldigere med dine lærere? Bare forklar hvordan situasjonen din er.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Jeg husker jeg ble utrolig nervøs, og rødmet mye. Jeg tok på meg ekstra concealer og foundation de dagene jeg skulle fremføre, for da syntes det mindre, og det hjalp faktisk også mentalt, for da tenkte du mindre "ånei, hva hvis jeg rødmer?", og mer "det syns jo ikke uansett". Jeg pleide også å late som jeg var kjempesikker og ikke nervøs i det hele tatt, tok på meg en liten act. Funket litt det også. I tillegg hjelper det å tenke at de aller fleste i rommet er nervøse, og tenker egentlig ikke over hvordan du ter deg i det hele tatt.
Green Lady Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Bli kjent med stoffet du skal formidle. Øv deg til du blir blå i ansiktet og enda mer. Prat, prat, prat. Da er du forberedt, så da kan det ikke gå galt. Ikke ha for mye tekst på huskelappen din, det beste er punkter. Da er det mye lettere å se mot publikum og fortelle. Lesing er ikke er bra! Ellers så er det bare øving,øving og atter øving.Når du har hatt din presentasjon nr 20 er det plutselig ikke så skummelt mer Av og til må en ut av sin egen komfortsone. Jeg var kjempenervøs for å presentere på ungdomsskolen, men med mange prosjekter, og like mange, om ikke fler på vgs, ble en bare vant med det. Når har jeg hatt fem presentasjoner de siste fire årene, så merker jeg er litt "utrent" og blir litt nervøs. Men det er bare å hoppe i det. Belønn deg selv når du er ferdig. Og det er jo ikke lenge du prater!
Gjest Spinell Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 Jeg lærte en gang at en skal tenke på at tilhørerene også er vanlige mennesker som f.eks går på do, pusser nesen og skifter sokker... Atter et annet triks skal være å tenke seg tilhørerene nakne. Kanskje kan disse triksene virke mot sin hensikt, men for meg har det vært veldig greit å huske at det ikke er noen overperfekte maskiner som sitter der
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 Jeg skjønner hvordan du har det, jeg hater nemlig fremføringer selv.. Jeg pleier å skrive opp helt ordrett hva det jeg skal si og bare lese rett av arket, da slipper jeg å bli helt satt ut.. Jeg får nesten sånn ut-av-deg-selv opplevelse, hvor jeg svever i toppen av et hjørne i klasserommet og ser ned på meg selv som står og fremfører. Men husk ingen bryr seg egentlig om hva du sier, det er bare deg selv og evt din lærer:)
Green Lady Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 Et annet tips jeg kom på nå, er å trekke pusten,og slippe luften ut mens du senker skulderne. Slapp av og pust gjennom hele fremføring
ondebanan Skrevet 3. november 2010 #8 Skrevet 3. november 2010 Jeg har det på akkurat samme måte som deg, men jeg har funnet ut at det hjelper å øve seg på å bagatellisere fremføringen i hodet sitt. Dvs. tenke på det som noe som er litt jobbigt, men som man bare må gjennom. Som å gå opp en lang trapp f.eks. Det hjelper også når man står der å tenke på at om 10 minutter er jeg faktisk ferdig med dette, og er superletta.
Havbris Skrevet 3. november 2010 #9 Skrevet 3. november 2010 Et annet tips: Hvis det er en i gruppen som du skal fremføre for, som du kjenner deg trygg på, så forsøk å feste blikket der, få blikkontakt og fortsett derfra. Det kan være en trygghet at en av tilhørerne er en du kan støtte deg på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå