AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Nå som jeg har begynt å trene igjen har jeg holdt på med "intervaller" på tredemølle, jeg varmer opp i 3 min og løper i 2 min, går i 3 min, løper i 2 min., og slik holder jeg på til det er gått en halvtime. Når jeg går er det rask gange, level 6 på tredemølle om dere kan forestille dere hvordan det er, og når jeg løper er det på level 9. Holder som regel fint ut den halvtimen, og planlegger å ta kortere pauser eller løpe lenger etterhvert som jeg får bedre kondisjon. Men, igår skulle jeg bare varme opp før en styrketime, og småjogget da i rundt 5-7 min. på level 7,5, og det gikk kjempefint, kunne sikkert holdt på i 20 min. Så det jeg lurer på er: For å få mest ut av treningen, dvs. forbrenning- og kondisjonsmessig, hva burde jeg gjøre: Fortsette med "intervallene" og gjøre de lengre/kortere, eller løpe med lavere fart og øke tiden jeg løper etterhvert? Håper dette ble forståelig!
Frk. Belle Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 Jeg har stor tro på intervalltrening for å få bedre kondis så ville fortsatt slik du gjør event variert intervallene litt (selv trives jeg godt med 4min hard løping, 3min gange/rolig jogg og gjør dette 4 ganger. Såkalt 4x4.). Nå har jeg også lest i DN at å varme opp og så løpe ett intervall av 4 minutter også er veldig effektivt. Det kan være en idee å brurke pulsmåleren på tredemølla når du kjører intervaller for å passe på at du kommer skikkelig opp i puls (85-95% av max) i intervallen og ned i pausen (70-75% av max). Tror du vil oppleve at dette også er det som forbrenner flest kaloier der og da (i tilegg til at du kjapt kommer i bedre form og klarer mer). Men du kan jo ta en kikk på kcal-måleren på tredemølla? Fortsatt lykke til med treninga!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Leste en artikke i NYTimes om at en kan komme like fort i form hvis en bare presser seg max over kort tid som om man bruker timesvis på mølla. Tror også det hjelper bra for evt slanking fordi en øker forbrenninga, prøvde noe lignende en stund med å trene max i 20 min og fungerte bra for meg. Må vel likevel tas med en klype salt og bør vel ikke ta seg helt ut i begynnelsen hvis en ikke er vant til å trene så hardt, spesielt hvis en ikke er noen ungdom lengre. Link til artikkel: Can You Get Fit in Six Minutes a Week? Er jo ikke helt riktig at det bare er 6 minutter i uka da, de har ikke tatt med pausene mellom intervallene i beregningen.
Supraspinatus Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 (endret) Nå som jeg har begynt å trene igjen har jeg holdt på med "intervaller" på tredemølle, jeg varmer opp i 3 min og løper i 2 min, går i 3 min, løper i 2 min., og slik holder jeg på til det er gått en halvtime. Når jeg går er det rask gange, level 6 på tredemølle om dere kan forestille dere hvordan det er, og når jeg løper er det på level 9. Holder som regel fint ut den halvtimen, og planlegger å ta kortere pauser eller løpe lenger etterhvert som jeg får bedre kondisjon. Men, igår skulle jeg bare varme opp før en styrketime, og småjogget da i rundt 5-7 min. på level 7,5, og det gikk kjempefint, kunne sikkert holdt på i 20 min. Så det jeg lurer på er: For å få mest ut av treningen, dvs. forbrenning- og kondisjonsmessig, hva burde jeg gjøre: Fortsette med "intervallene" og gjøre de lengre/kortere, eller løpe med lavere fart og øke tiden jeg løper etterhvert? Håper dette ble forståelig! Du har altfor lav intensitet i intervallene dine. Tredemølle er ikke så bra til intervalltrening fordi maskinen har en fast hastighet. Mål intensitet med pulssoner. 4 min aktivitet, 2min pause. 80-90% intensitet. 4 intervaller. Du skal ligge i det nivået rett før du blir sur (altså stivner pga melkesyre). Om du velger å løpe lengre perioder i ett strekk med litt lavere intensitet er også og. Nøkkelen er å variere. Trene litt forskjellige ting. Forbrenningsmessig er det viktigste at du bruker mer energi totalt hele dagen enn du bruker. Hvilken treningsform du bruker spiller egentlig ingen rolle. Jo høyere intensitet jo kortere arbeidsperiode for å oppnå samme energiforbruk. Endret 3. november 2010 av Supraspinatus
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 Jeg er 23, så regner ca. 200 som makspuls. Ligger på makspuls når jeg løper, og synker fort ned til 75% når jeg jogger. Vet at intervallene blir litt "feil", men klarer ikke å ha høyere intensitet lenger enn rundt 2 min. om gangen, planlegger selvsagt å korte ned på pausene etterhvert... Så da er det kanskje bedre å løpe med lavere intensitet i et strekk til jeg får god nok kondis til å drive mer effektiv intervalltrening?
Supraspinatus Skrevet 4. november 2010 #6 Skrevet 4. november 2010 Jeg er 23, så regner ca. 200 som makspuls. Ligger på makspuls når jeg løper, og synker fort ned til 75% når jeg jogger. Vet at intervallene blir litt "feil", men klarer ikke å ha høyere intensitet lenger enn rundt 2 min. om gangen, planlegger selvsagt å korte ned på pausene etterhvert... Så da er det kanskje bedre å løpe med lavere intensitet i et strekk til jeg får god nok kondis til å drive mer effektiv intervalltrening? Jeg tror ikke du løper ikke på maks. 3 min på makspuls er veldig lenge. Kjør en makspulstest og finn ut din faktiske makspuls. 220-alder er bare et veldig grovt estimat. Intervalltrening er den beste måten å bedre kondisen på, om man skal se en trening isolert. Men så og si alle toppidrettsøvere i Norge i kondisjonsbransjen trener mye langkjøring i tillegg til langintervall(4min x Y). Jo flere drag du kjører jo bedre er det.
Frk. Belle Skrevet 4. november 2010 #7 Skrevet 4. november 2010 Jeg er 23, så regner ca. 200 som makspuls. Ligger på makspuls når jeg løper, og synker fort ned til 75% når jeg jogger. Vet at intervallene blir litt "feil", men klarer ikke å ha høyere intensitet lenger enn rundt 2 min. om gangen, planlegger selvsagt å korte ned på pausene etterhvert... Så da er det kanskje bedre å løpe med lavere intensitet i et strekk til jeg får god nok kondis til å drive mer effektiv intervalltrening? Hvis 200 er din makspuls skal du ligge på 85-95% av dette i intervallen (altså 170-190). Løp så hardt du klarer i 4min uten at musklere stivner. Hvis du vanligvis ikke greier du ikke løpe 4 miniutter så løp saktere slik at du faktisk klarer det! Intervalltrening brukes på personer med kols, herteproblemer etc så alle skal kunne klare det selv om de er i dårlig form.
alCaldazar Skrevet 4. november 2010 #8 Skrevet 4. november 2010 2 minutters "drag" virker for kort til å ha noe særlig effekt. KRoppen bruker 1-2 minutter på å få opp koken, og effekt av intervalltrening får du først når du puster tungt. 4-5 minutters drag er finfint, for da får du 2-3 minutter med effektiv trening (dvs tungpustet) i hvert drag.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #9 Skrevet 4. november 2010 Jeg ville også ha trent intervaller. Jeg hadde null kondisjon for noen uker siden, og begynte så med intervaller 2-3 ganger i uken, og merker stor fremgang! Nå kan jeg jogge i evigheter (virker det som;))Jeg kjører 4x4-intervaller som beskrevet ovenfor. Du kan jo også variere litt. Intervaller 2 dager i uken, og langkjøring 1 dag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå