Gå til innhold

Hvordan dele taxiregning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På lørdag var jeg ute med en kamerat, på hjemstedet hans. Det ligger ca. 2 mil utenfor byen og jeg bor 1 mil utenfor i motsatt retning. Planen min var å ta Timesekspressen (som går en gang i timen) inn til sentrum og taxi hjem derfra. Det ville kostet med 375 kr (75 kr for bussen og ca. 300 kr for taxi). Kameraten min insisterte på å ta taxi til byen, han nektet å vente hele 15 minutter på bussen. Siden jeg ikke hadde lyst til å stå alene å vente på bussen valgte jeg å bli med i taxien. Taxituren endte jeg med å betale, siden jeg gikk av sist. Morroa kom på 836 kr. Jeg foreslo at vi bare skulle dele regningen i to - altså 418 kr på hver. Kompisen min mener at vi skal dele de 522 kronene taksameteret stod på da han ble satt av og at jeg skal betale de resterende 314 kronene, altså 261 kroner på ham og 575 kroner på meg.

Hva er mest rettferdig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I og med at du selv ble med, synes jeg at kompisen din har rett - dvs det er greit å dele den delen som dere kjørte sammen.

Skrevet

Jeg synes ikke det er rettferdig at kameraten din skal betale for deg. Du valgte selv å bli med i drosjen.

Skrevet

Jeg synes regnestykket til kameraten din høres riktig ut.

Dere delte tross alt på en Taxi fra hans bosted inn til byen, mens du reiste alene derifra og hjem.

Skrevet

Stiller meg bak de andre. Kompisen din har rett.

Skrevet

Stiller meg bak de andre. Kompisen din har rett.

:Nikke:

Skrevet

Takk for svar!

Jeg ser hva dere mener og vanligvis ville jeg vært enig i det. Grunnen til at jeg har protestert litt er at jeg hele tiden var klar på at jeg ville ta Timesekpressen inn til byen og taxi derfra - noe kameraten min var enig i. Det er tross alt mye billigere enn taxituren til over 500 kr. At jeg i det hele tatt ble med i taxien var fordi han plutselig ombestemte seg og ikke gadd å vente hele 15 minutter på bussen. Jeg kunne selvsagt bare ventet på bussen, men å stå alene på et busstopp som ligger litt øde til var ikke spesielt fristende. Jeg tar min del av regningen og lager ikke noe mer styr ut av dette.

TS

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Grunnen til at jeg har protestert litt er at jeg hele tiden var klar på at jeg ville ta Timesekpressen inn til byen og taxi derfra - noe kameraten min var enig i. Det er tross alt mye billigere enn taxituren til over 500 kr. At jeg i det hele tatt ble med i taxien var fordi han plutselig ombestemte seg og ikke gadd å vente hele 15 minutter på bussen.

Hva du VILLE og hva du GJORDE er to forskjellige ting.

Det blir som å argumentere på denne måten: "jeg ville ta toget for det er billigst, men jeg ombestemte meg fordi alle de andre tok flyet.. Da burde jeg få rabatt på flyet.."

Ser du ikke hvor utrolig ulogisk du tenker?

Hvis du ikke ville betale mer enn bussen, så burde du tatt bussen uansett om du måtte vente aleine et kvarter.

Du tok et valg, og da betaler du din andel.

edit: skrivefeil

Endret av Kevlarsjäl
Skrevet

Takk for svar!

Jeg ser hva dere mener og vanligvis ville jeg vært enig i det. Grunnen til at jeg har protestert litt er at jeg hele tiden var klar på at jeg ville ta Timesekpressen inn til byen og taxi derfra - noe kameraten min var enig i. Det er tross alt mye billigere enn taxituren til over 500 kr. At jeg i det hele tatt ble med i taxien var fordi han plutselig ombestemte seg og ikke gadd å vente hele 15 minutter på bussen. Jeg kunne selvsagt bare ventet på bussen, men å stå alene på et busstopp som ligger litt øde til var ikke spesielt fristende. Jeg tar min del av regningen og lager ikke noe mer styr ut av dette.

TS

Det er ikke kompisen din sin feil at du ikke ville stå alene i 15 minutter... ;) Med mindre han prøvde å overtale deg til å ta taxi sammen med deg og sa at dere skulle dele regninga på to bør du ta din del uten å protestere... :)

Skjønner jo at det er surt, men sånn er det... Det ble et dyrt kvarter for deg... ;)

Skrevet

Hva du VILLE og hva du GJORDE er to forskjellige ting.

Det blir som å argumentere på denne måten: "jeg ville ta toget for det er billigst, men jeg ombestemte meg fordi alle de andre tok flyet.. Da burde jeg få rabatt på flyet.."

Ser du ikke hvor utrolig ulogisk du tenker?

Hvis du ikke ville betale mer enn bussen, så burde du tatt bussen uansett om du måtte vente aleine et kvarter.

Du tok et valg, og da betaler du din andel.

edit: skrivefeil

Signerer.

Men hadde kompisen din sagt at dere skulle dele hele regningen i to, da hadde jeg vært enig med deg TS.

Skrevet

I min krets ville dette sannsynligvis endt opp slik at den som insisterte på taxi, hadde betalt hjem til seg, også hadde den andre betalt derifra og hjem til seg selv. Kanskje evt delt henteavgiften.

Rett og slett fordi person A hadde tatt den drosjen uansett, og kan da like gjerne være greit å la person B få sitte på, fremfor å stå alene i et busskur som person A også hadde sagt at han skulle stå i.

Skrevet

På lørdag var jeg ute med en kamerat, på hjemstedet hans. Det ligger ca. 2 mil utenfor byen og jeg bor 1 mil utenfor i motsatt retning. Planen min var å ta Timesekspressen (som går en gang i timen) inn til sentrum og taxi hjem derfra. Det ville kostet med 375 kr (75 kr for bussen og ca. 300 kr for taxi). Kameraten min insisterte på å ta taxi til byen, han nektet å vente hele 15 minutter på bussen. Siden jeg ikke hadde lyst til å stå alene å vente på bussen valgte jeg å bli med i taxien. Taxituren endte jeg med å betale, siden jeg gikk av sist. Morroa kom på 836 kr. Jeg foreslo at vi bare skulle dele regningen i to - altså 418 kr på hver. Kompisen min mener at vi skal dele de 522 kronene taksameteret stod på da han ble satt av og at jeg skal betale de resterende 314 kronene, altså 261 kroner på ham og 575 kroner på meg.

Hva er mest rettferdig?

I min vennegjeng hadde nok den som gikk av først, rundet av til nærmeste hundrelapp, altså 300, også hadde den andre betalt resten. Jeg synes det høres greit ut.

Skrevet

I min vennegjeng hadde nok den som gikk av først, rundet av til nærmeste hundrelapp, altså 300, også hadde den andre betalt resten. Jeg synes det høres greit ut.

Samme her. Det har jeg alltid selv gjort.

Skrevet

Jeg ser hva dere mener og vanligvis ville jeg vært enig i det. Grunnen til at jeg har protestert litt er at jeg hele tiden var klar på at jeg ville ta Timesekpressen inn til byen og taxi derfra - noe kameraten min var enig i.

Da burde du insistert på du ville ta bussen, og og sagt at det var pga pengene. Mest sannsynlig hadde han da sagt at du kunne blitt med uten å betale, siden han uansett skulle ta drosje. Eller så hadde han innsett at det var tull, og blitt med deg på bussen.

• Liker 1
Skrevet

Da burde du insistert på du ville ta bussen, og og sagt at det var pga pengene. Mest sannsynlig hadde han da sagt at du kunne blitt med uten å betale, siden han uansett skulle ta drosje. Eller så hadde han innsett at det var tull, og blitt med deg på bussen.

Jeg insisterte ganske hardt på at vi skulle ta bussen, det var vi enige om i utgangspunktet og jeg sa klart i fra at jeg ikke var interessert i å bruke masse penger på taxi bare for å slippe å vente 15 minutter på bussen. Kameraten min er fryktelig utålmodig og har god råd, så han ble bare irritert og sa at han kom til å ta taxi, han gadd ikke å stå ute å fryse i 15 minutter når det var flere taxier tilgjengelige. Men, har sagt at han skylder meg 261 kr og jeg dekker resten, så saken er ute av verden.

TS

Skrevet

Jeg synes du har vel så mye rett som kameraten din.Et poeng her er at taxi koster mer etter en stund nesten dobbel pris etter første 11km i trondheim sikkert samme i oslo. Kameraten vil ta taxi og hadde måttet betale alt selv om du ikke ble med.

Kan dere ikke dele på startprisen/hente taksten og så få han betale turen til seg og du resten? feks 300/350 på han og resten på deg? 260 på han er urimelig, synes jeg.

Skrevet

Syntes kameraten din og du skal dele 50/50.... en person kan ikke stå aleine mitt i ødemarken mitt på natten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...