BCL Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 (endret) For over en mnd siden sendte jeg en e-post til ei som skulle selge noe hesteutstyr. Jeg spurte etter prisen på noe jeg var interessert i. Siden det var to bilder av to produkter som var nesten like, bortsett fra kvaliteten, skrev jeg at jeg var interessert i den første av de to. Jeg fikk en pris og vi ble enige om at varene skulle sendes med en gang varene var betalt. Jeg betalte 500 kr for varene og 120 kr for frakt. Jeg sender en mail om at varene er betalt og skriver enda en gang at det er det produktet på det første bilde jeg er interessert i. Det går 2 uker uten jeg får varene jeg har betalt for. Jeg sender mail og sms for etterlyse varene. Ingen svar å få. Etter noen dager til prøver jeg å ringe, da legger hun bare på når jeg presenterer meg. Like etter får jeg en sms om at varene er sendt. Jeg venter en uke til, men får ingenting. Jeg prøver å få tak i selgeren en gang til, men hun svarer hverken på mail eller tlf. Etter et par dager til skriver jeg at jeg vil anmelde dette. Da får jeg svar om at hun har sendt varene og at hun skal ta kontakt med posten. Det går noen dager til før jeg igjen etterlyser varene, og hun skriver at posten skal etterlyse pakken. Jeg maser og maser, og til slutt skriver hun at pakken er funnet og at den er på vei til meg. Etter noen dager får jeg pakken, som er stemplet 29.10. Hun sier at den er sendt 5.10. Jeg åpner pakken og hun har søren meg sendt den varen jeg IKKE skulle ha. Varen jeg ønsket koster 800-900 ny, mens den andre koster ca 150 ny. Jeg har altså betalt det dobbelte av en brukt vare i forhold hva den ville kostet ny. Jeg skriver til henne at hun har sendt meg feil vare, men da får jeg beskjed om at de to bildene i annonsn er av samme vare og at jeg har fått det jeg skulle ha. Prøver å legge til bilder av varen jeg ville kjøpe og varen jeg fikk. Som hun mener på er samme vare. http://i817.photobucket.com/albums/zz100/Benedicte_Lervik/06_1725229845.jpg http://i817.photobucket.com/albums/zz100/Benedicte_Lervik/06_-647828052.jpg Det er altså den første jeg ville ha, men fikk den andre. Selger mener at dette er 2 bilder av samme vare. Men det er betydelig kvalitetsforskjell på disse to, og jeg ønsket absolutt ikke den jeg fikk. Hva kan jeg gjøre? IMG-tags fjernet. Iah, moderator. Endret 2. november 2010 av Iah
Lykkelitenen Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Jeg ville truet henne igjen. >Det der er IKKE samme varen, det ser man lett... Skriv en mail hvor du forklarer saken og krever ny vare eller pengene tilbake. Si at om dette ikke gjøres vil du kontakte finn.no og rapportere henne samt anmelde henne for svindel. Slike folk har ikke noe med kjøp og salg å gjøre :S
Hoppetaujenta Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Huff. Det er derfor jeg ikke kjøper noe der inne. Sjansen er stor for at det skjærer seg, og hva gjør man da... Lykke til ts.
Pingting Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Øh. Jeg har ikke peiling på hesteutstyr, og til og med jeg ser veldig lett at det ikke er samme vare. Er enig med Lykkelitenens forslag. Send mail eller brev, så har du det svart på hvitt at du har klaget. i tillegg ville jeg tatt skjermdump av annonsen om den fortsatt ligger på nettet - så har du bevis på hva hun har skrevet og hvilke bilder som lå ute. Skrev hun forresten at det er to ulike varer hun selger? da er det i tilfelle ganske utrolig at hun plutselig mener det er bilde av samme vare.
Gjest Cho Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Kontakt finn.no med disse opplysningene. I tillegg kan du også kontakte forbrukerrådet. Tingen er at når man selger en vare over nettet, skal man legge med angrerettsskjema når man sender varen til mottakeren. Har hun lagt ved et slikt skjema er jo saken grei - da har du 14 dager på deg til å angre kjøpet. Har hun ikke lagt ved et slikt skjema, har du rett på å heve kjøpet. Uansett er det viktig at du får gjort noe så fort som mulig, da heving/angring av kjøp har en utløpsfrist.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 Kontakt finn.no med disse opplysningene. I tillegg kan du også kontakte forbrukerrådet. Tingen er at når man selger en vare over nettet, skal man legge med angrerettsskjema når man sender varen til mottakeren. Har hun lagt ved et slikt skjema er jo saken grei - da har du 14 dager på deg til å angre kjøpet. Har hun ikke lagt ved et slikt skjema, har du rett på å heve kjøpet. Uansett er det viktig at du får gjort noe så fort som mulig, da heving/angring av kjøp har en utløpsfrist. Men gjelder denne regelen også når man handler ting fra privatpersoner på nett?
Gjest Cho Skrevet 2. november 2010 #7 Skrevet 2. november 2010 Men gjelder denne regelen også når man handler ting fra privatpersoner på nett? Oh yess, det gjør den! (har sittet i det samme klisteret som deg, skjønner du )
Zzyzx Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Oh yess, det gjør den! (har sittet i det samme klisteret som deg, skjønner du ) Da har du fått helt feil opplysninger. Angrerettslovens §1 regulerer lovens virkeområde og sier følgende: Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. Angrerettloven. Man har altså ikke angrerett ved kjøp fra privatpersoner. Det er kjøpsloven som regulerer denne typen kjøp.
Gjest Cho Skrevet 2. november 2010 #9 Skrevet 2. november 2010 Merkelig at jeg fikk det svaret da jeg kontaktet forbrukerrådet (ikke skyt meg hvis jeg har skrevet feil instans her, jeg blander de over en lav sko.. ) da! Jeg fikk nemlig beskjed om at det gjaldt alle salg (det med angrerett), privat eller.. ikke privat. Jeg kjøpte noen klær av en dame, men varen jeg fikk var ikke lik den i annonsen i det hele tatt. Fikk hevet kjøpet på bakgrunn av info fra forbrukerrådet.. TS: ta det jeg har skrevet her med en klype salt da, siden jeg tydeligvis har blitt feilinformert. Men å ta kontakt med finn.no og forbrukerrådet burde du gjøre uansett.
Zzyzx Skrevet 2. november 2010 #10 Skrevet 2. november 2010 Det er i så tilfelle en grov feil av forbrukerrådet, de burde vite så mye bedre enn som så. Det står jo i klartekst i loven.
Gjest Cho Skrevet 2. november 2010 #11 Skrevet 2. november 2010 Det er i så tilfelle en grov feil av forbrukerrådet, de burde vite så mye bedre enn som så. Det står jo i klartekst i loven. Ja det er jeg enig i. Det høres jo ut som jeg er blitt offer for en gigantisk misforståelse.. Eller noe.. Nei, jeg kan ikke skjønne hva som har skjedd, kanskje jeg ikke snakket med forbrukerrådet en gang? Kanskje jeg har ringt feil og så har personen i andre enden bare latet som om jeg kom riktig?
Nalla Skrevet 2. november 2010 #12 Skrevet 2. november 2010 Ganske sikker på at det er kjøpsloven som gjelder her. Hørest i alle fall ut som om selger er en privatperson! TS kan dermed bruke kjøpslovens § 19 § 18. Opplysning om egenskaper eller bruk. (1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet. Og etter §§ 37-39 kan du kreve prisavslag eller kjøpet hevet! § 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp. (1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta. (2) Kjøperen kan ikke kreve prisavslag ved kjøp av brukte ting på auksjon. § 38. Prisavslag. Har tingen mangel, kan kjøperen kreve prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden. § 39. Heving. (1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd. (2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Jeg vil tro at det vil være en stor fordel om du har kopier av e-poster, og gjerne skjermdump av finn.no annonsen + bilder av de to produktene.
Gjest Consensio Skrevet 2. november 2010 #13 Skrevet 2. november 2010 Derfor er det viktig å ta noen forhåndsregler når man kjøper. 1) Betal i postoppkrav 2) Når man henter pakken, så be om å få åpnet pakken først for å sjekke at varen er i orden. Dersom varen ikke er i orden, så sendes den tilbake med en gang. 1
Nalla Skrevet 2. november 2010 #14 Skrevet 2. november 2010 Merkelig at jeg fikk det svaret da jeg kontaktet forbrukerrådet (ikke skyt meg hvis jeg har skrevet feil instans her, jeg blander de over en lav sko.. ) da! Jeg fikk nemlig beskjed om at det gjaldt alle salg (det med angrerett), privat eller.. ikke privat. Jeg kjøpte noen klær av en dame, men varen jeg fikk var ikke lik den i annonsen i det hele tatt. Fikk hevet kjøpet på bakgrunn av info fra forbrukerrådet.. TS: ta det jeg har skrevet her med en klype salt da, siden jeg tydeligvis har blitt feilinformert. Men å ta kontakt med finn.no og forbrukerrådet burde du gjøre uansett. Hun var ikke registrert som selvstendig næringsdrivende eller solgte hun bare sine egne private klær?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #15 Skrevet 2. november 2010 Finn.no har egen avdeling som jobber med svindel, send mail til finn og be om råd
Gjest Cho Skrevet 2. november 2010 #16 Skrevet 2. november 2010 Hun var ikke registrert som selvstendig næringsdrivende eller solgte hun bare sine egne private klær? Jeg var inntil nå ganske sikker på at hun solgte som privatperson.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #17 Skrevet 2. november 2010 For meg virker det som det er en vare, bare 2 forskjellige sider av den. Men nå vet jeg ikke hvordan det du kjøpte ser på andre sida.. Sto det i annonsen at det var 2 forskjellige varer?
Gjest Uglefot Skrevet 3. november 2010 #18 Skrevet 3. november 2010 For meg virker det som det er en vare, bare 2 forskjellige sider av den. Men nå vet jeg ikke hvordan det du kjøpte ser på andre sida.. Sto det i annonsen at det var 2 forskjellige varer? Jeg tenkte det samme...men så har ikke jeg peiling på slikt utstyr heller
Gjest Uglefot Skrevet 3. november 2010 #19 Skrevet 3. november 2010 samtidig så virker det hele litt mystifistisk..
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #20 Skrevet 3. november 2010 Er nok ikke to forskjellige bilder av samme vare. Saueskinnspader har saueskinn på den ene siden (den vises ikke på bildene).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå