Gå til innhold

Beste digitalkamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg et svært godt digitalkamera. Har speilrefleks fra før av, men trenger et til å ta med meg på reiser. Har som regel vært misfornøyd med alle digitalkameraene mine. Har nå et Panasonic Lumix DMC-FS5 som forsåvidt har vært et av de bedre jeg har hatt, men som begynner å bli gammelt.

Pris er ikke viktig. Noen anbefalinger?

Skrevet (endret)

Et kamera jeg virkelig har lyst på er Leica X1. Prisen er noe stiv, men byggekvalitet og bildekvalitet er til gjengjeld ofte bedre enn de rimelige entry-level dSLR, og kanskje på høyden med de noe dyrere systemkameraene. Les testen på dPreview.com

http://www.prisguide.no/produkt/113515

Et annet Leica er D-lux 4. Også et veldig godt kamera, fortsatt med den gode Leica-kvaliteten. Akkurat bildekvaliteten er nok ikke så vanvittig mye bedre enn alle andre rundt 4-5k, men så er det et Leica da...

http://www.prisguide.no/produkt/100900

Edit: My bad, ser at det er kommet en ny utgave, D-lux 5.

http://tinyurl.com/2vs6gb7

Endret av aluminium
Skrevet

Har aldri sett noe nærmere på slike kameraer, men det bør jeg visst. Skal se litt på Panasonic G2 og noen av de andre. Takk! :)

Skrevet

Så først nå at det hadde kommet et innlegg til. Den første Leicaen der har jeg faktisk siklet litt på før, men følt at jeg ikke kan rettferdiggjøre et kjøp siden jeg har speilrefleks ;)

Vil jo samtidig ha et bra kompaktkamera siden det ofte er på reise man tar mest bilder. Så litt på systemkameraene, men syntes kanskje de så ganske store ut? Leicaen er litt mindre igjen, og er vel kanskje vel så bra som den Panasonicen jeg først tenkte på?

Skrevet

D-luxen er da ikke så fryktelig dyr ift. andre premium-kompakter. Byggekvaliteten på en Leica er noe helt eget, og noe fullstendig annet enn de fleste andre kameraer. Det at man i tillegg får manuelle instillinger gjør kameraet veldig hendig. Jeg personlig skal ha meg en slik om en stund. dSLRen er litt for stor til å ha med seg i lomma overalt, og da er det kjekt med et relativt kompakt kamera som kan gjøre "nesten" samme nytten...

Et annet du kan se på er Sonys T-serie. Utrolig lekre kameraer, små og nette. Det er mer point'n'shoot kameraer uten noen manuelle instillinger i det hele tatt. Kvaliteten blir vel grei nok.

Gjest Nedfall
Skrevet

Er ikke Leica kameraene egentlig Panasonic, med litt ombygninger?

Skrevet

Det er vel en del Panasonic i dem ja, men jeg lurer på om ikke optikken er Leicas egen. Jeg er ingen ekspert, så vennligst arrester meg om noen kan finne noe annet...

Gjest padawan
Skrevet

hva med å titte på systemkameraer istedenfor? de er jo på omtrent samme størrelsen og tilbyr flere valgmuligheter i form av at du kan bytte ut objektiv osv.

Gjest Nedfall
Skrevet

hva med å titte på systemkameraer istedenfor? de er jo på omtrent samme størrelsen og tilbyr flere valgmuligheter i form av at du kan bytte ut objektiv osv.

TS har allerede ett..

Gjest padawan
Skrevet

da vil neg anbefale Olympus Pen E-P1 og Panasonic GF1. Det kommer en oppdatering av GF1 om ikek så lenge (det er iallefall annonsert) så TS bør vurdere å eventuelt vente på dette.

Skrevet

Jeg har ikke systemkamera, nei. Bare et speilrefleks og et kompaktkamera. Synes systemkamera ser veldig aktuelt ut for meg. Men jeg har aldri sett et i virkeligheten, så jeg lurer litt på størrelsen. Synes de ser ut som de er nesten like store som speilreflekskameraet mitt? Og det virker som om objektivene er temmelig dyre, alt fra 2000 og oppover. Blir det da til at man kjøper seg særlig mange av dem? Tenker at jeg trenger et kamera som jeg kanskje ikke trenger å være så redd for som speilreflekskameraet mitt, og som jeg kan ta med meg på reise uten å tenke på at jeg skal bli fraranet det. Speilreflekskameraet blir jo gjerne interessant for tyver, i og med at man går rundt med en stor kameraveske.

Samtidig ønsker jeg jo å kunne ta bedre bilder enn det jeg kan med mitt nåværende kompaktkamera.

Skrevet

Speilrefleks er systemkamera. Disse andre er speilløse systemkamera. Mangelen på speil er det som gjør dem så små. Men begge deler er altså systemkamera.

De fleste speilløse systemkameraene glir ikke akkurat lett ned i lomma, selv om de er mindre enn speilrefleksen.

Du kan ta en titt på denne artikkelen, der listes det også opp entusiastmodeller av kompaktkameraer, samt en del annet.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med mitt Panasonic Lumix kamera, hovedsaklig fordi det har Leica-optikk. (husker ikke modellnummeret i farten, det har sikkert gått ut av produksjon uansett for det begynner også å bli gammelt).

Leica kameraene er jo veldig dyre, så lumix serien er et billigere alternativ som fremdeles har god optikk.

Gjest padawan
Skrevet

jeg har selv tittet på speilløse systemkameraer den siste tiden og sett at disse varierer veldig i størrelse. duhar alt fra de som er på størrelse med speilrefleks og de som er på størrelse med kompaktkameraer og det er sistnevnte jeg er på jakt etter selv.

tidligere i dene tråden har jeg anbefalt Olympus PEN E-P1 og Panasonic GF1e. Begge disse er såpas små at du skal kunen ha de i lommen.

den største fordelen med speilløse systemkameraer er at du kan bytte ut objektivene. noen av disse er ganske dyre men hvis du bruker kit-objektivene som vedlig ofte følger med kan du stort sett klare deg med dette.

folk i forumet til Akam.no skal ha treff på søndag og det er flere som skal ta med speilløse systemkameraer. hvis du (TS) sender meg PM eller en eller annen form for beskjed kan gjeg gi deg oppmøteinfo for dette treffet slik at du får testet slike kameraer.

Annonse
Gjest Nedfall
Skrevet (endret)

Ett systemkamera laget etter Four Thirds standarden burde vel være overkommelig "slepbart". Det er vel stort sett Olympus som lager disse?

Endret av Nedfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...