ellen :) Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Vi har ett barn og ett til på vei, er samboer (vi er ikke gift) hvis jeg dør vill barnefaren automatisk få barna? Eller fungerer det sånn hvis man er gift?? Er det noe sted jeg kan undersøke dette?
Gjest Dhanu Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Du kan ta det helt med ro, her har lovgiver sørget for at fars og barns rettigheter er på plass. Fra barneloven: § 38. Foreldreansvar etter dødsfall Døyr den eine av foreldra som har foreldreansvaret saman, får den attlevande foreldreansvaret aleine. Dersom den attlevande er sikta eller tiltala for forsettleg eller overlagt å ha valda at den andre er død, skal tingretten ta førebels avgjerd om foreldreansvaret etter reglane i § 60 a. Bur barnet saman med begge foreldra og den eine av dei døyr, får den attlevande foreldreansvaret aleine, jamvel om berre den avdøde hadde foreldreansvar. Dette gjeld ikkje i høve der den attlevande er sikta, tiltala eller dømd slik det er omtala i første stykket andre punktum.
Gjest lillelu Skrevet 2. november 2010 #3 Skrevet 2. november 2010 Altså, selv om dere ikke er gift betyr ikke det at du er mer forelder til barna enn det far er?? :klø:
Gjest gjest Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Ja, selvfølgelig er det barnefaren som får barna hvis du dør... Hvem andre skulle vært mer berettiget enn han? :klø:
Gjest Consensio Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Hva om begge foreldrene dør? Om jeg får barn så vil jeg t.ex. ikke at min mamma skal overta omsorgen for mitt barn om jeg blir borte. Pappa ville sikkert tatt ansvaret, men han begynner jo å bli gammel. Har annen familie, men ingen kontakt med dem (bortsett fra en lillesøster med veeeeldig dårlig råd og en egen sønn) Så hvem tar barnet da? Fosterfamilie?
Meridian Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 Hvis du tenker mye på dette og er redd for dette, ville jeg ha skrevet et testamente der du velger deg noen personer rangert etter førsteprioriotet, andre, tredje ... osv ... Jeg tror dette med samboerforhold kun gjelder arv. Dere er ikke gift, og bør tegne en kontrakt på at dere skal arve hverandre osv. Barna deres vil automatisk arve mor og far. Det er alltid biologiske mor og far, eller adoptivforeldrene, som har førsterett på barnet om mor eller far dør.
Lene? Skrevet 2. november 2010 #7 Skrevet 2. november 2010 [quote name=ellen ' date='02 november 2010 - 14:15' timestamp='1288703720' post='8542434] Vi har ett barn og ett til på vei, er samboer (vi er ikke gift) hvis jeg dør vill barnefaren automatisk få barna? Eller fungerer det sånn hvis man er gift?? Er det noe sted jeg kan undersøke dette?
Gjest Consensio Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Ikke alle som har faddere, da ikke alle blir døpt. Og jeg trodde det var en slik gammel tradisjon at faddere overtar barnet dersom foreldrene dør. Trodde ikke det var noen som overholdt den tradisjonen lengre nå.
Sushi Skrevet 2. november 2010 #9 Skrevet 2. november 2010 "Kven FÅR barna når ein dør?" er det spørsmålet? Ingen FÅR barnet. Eit barn er jo ikkje ein ting som ein sendar frå den eine til den andre. Men hvis du dør overtar samboaren din foreldreretten åleine. Hvis dykk begge dør, er det fadderen. Fadderen? Det stemmer vel ikke...? Det er vel noen i familien som oftest overtar ansvaret. Dessuten har ikke alle barn faddere.
Gjest gjest Skrevet 2. november 2010 #10 Skrevet 2. november 2010 Hva om begge foreldrene dør? Om jeg får barn så vil jeg t.ex. ikke at min mamma skal overta omsorgen for mitt barn om jeg blir borte. Pappa ville sikkert tatt ansvaret, men han begynner jo å bli gammel. Har annen familie, men ingen kontakt med dem (bortsett fra en lillesøster med veeeeldig dårlig råd og en egen sønn) Så hvem tar barnet da? Fosterfamilie? I slike tilfeller bør du/dere snakke med den eller de du ønsker skal ta seg av barna. Dersom disse takker ja til oppgaven så må du/dere få dette ned skriftlig i form av et testamente. Du bør selvfølgelig snakke med den/de du ønsker skal ta over barna slik at det ikke kommer som ett sjokk for dem i tilfelle du skulle dø.
Vera Vinge Skrevet 2. november 2010 #11 Skrevet 2. november 2010 "Kven FÅR barna når ein dør?" er det spørsmålet? Ingen FÅR barnet. Eit barn er jo ikkje ein ting som ein sendar frå den eine til den andre. Men hvis du dør overtar samboaren din foreldreretten åleine. Hvis dykk begge dør, er det fadderen. Det siste der stemmer vel ikke? En fadder er vel mer en religiøs rettleder uten noen juridiske plikter. Nå har nok ts sin mann uansett foreldreansvar for sine barn selv om dere ikke er gift, spesielt dersom barnet deres er ganske lite (reglene ble endret på et tidspunkt, slik at far også har foreldreansvar automatisk selv om foreldrene ikke er gift). Men foreldreansvar eller ei, mannen er jo uansett barnas biologiske far, så han vil da få omsorgen. Ellers vil jeg tro man går videre til andre biologiske slektninger, hvis noen ønsker det oppdraget. Evt. at barnet plasseres i fosterhjem. Men hvis jeg skal gjette, ser jeg ikke for meg at foreldre kan bestemme hvem som skal oppdra barna når de (begge) dør? Det er jo mange forhold som skal vurderes, f.eks. hvor gamle besteforeldrene er på det tidspunktet. Nå bare gjetter jeg, men jeg skulle tro barnevernet blir involvert og vurderer hvem som kan være mest egnet? Eller? I så fall skulle man tro en uegnet bestemor vil bli utelukket uansett.
Gjest Consensio Skrevet 2. november 2010 #12 Skrevet 2. november 2010 I slike tilfeller bør du/dere snakke med den eller de du ønsker skal ta seg av barna. Dersom disse takker ja til oppgaven så må du/dere få dette ned skriftlig i form av et testamente. Du bør selvfølgelig snakke med den/de du ønsker skal ta over barna slik at det ikke kommer som ett sjokk for dem i tilfelle du skulle dø. Ok, takk. Trodde kanskje det var sånn amerikansk måte å gjøre det på som man bare ser på film Blir jo sikkert ikke noe barn på meg, men det er jo greit å vite dersom "uhellet" skulle være ute.
PlommentilPus Skrevet 2. november 2010 #13 Skrevet 2. november 2010 Hvorfor har man faddere til barnet da?
Gjest gjest Skrevet 2. november 2010 #14 Skrevet 2. november 2010 Hvis dykk begge dør, er det fadderen. De fleste barn som blir døpt har jo flere enn en fadder... Skal barnet gå på rundgang mellom fadderene da mener du? :gjeiper:
Meridian Skrevet 2. november 2010 #15 Skrevet 2. november 2010 Hvorfor har man faddere til barnet da? Mange velger søsken og venner som faddere, men det betyr ikke at man har et godt forhold til søsken eller ser på vennene som skikket til å ta av seg barnet? Man valgte kanskje nettopp de fadderene fordi det var en plikt og en tradisjon? De fadderene jeg MÅ velge for evnt mine fremtidige barn, er ingen som jeg egentlig ville valgt... Ka hende jeg med årene får nye, gode venner med samme verdigrunnlag som meg, som jeg heller vil skal "arve" mine barn.
ashera Skrevet 2. november 2010 #16 Skrevet 2. november 2010 Fadderes forpliktelse i dag er at de skal være vitner på at barnet er døpt og hjelpe foreldrene med barnets religiøse oppdragelse. I det gamle bondesamfunnet, derimot, hadde faddere også en plikt til å hjelpe barnet på andre møter, for eksempel der foreldrene falt fra. Ansvar for barn ved forelders bortfall hører ikke hjemme i et testamente. Man kan ikke testamentere bort mennesker. Men man kan skrive en viljeserklæring. Denne blir som regel tillagt stor vekt når barnets framtid skal avgjøres.
Gjest TheaH Skrevet 2. november 2010 #17 Skrevet 2. november 2010 Det siste der stemmer vel ikke? En fadder er vel mer en religiøs rettleder uten noen juridiske plikter. Nå har nok ts sin mann uansett foreldreansvar for sine barn selv om dere ikke er gift, spesielt dersom barnet deres er ganske lite (reglene ble endret på et tidspunkt, slik at far også har foreldreansvar automatisk selv om foreldrene ikke er gift). Men foreldreansvar eller ei, mannen er jo uansett barnas biologiske far, så han vil da få omsorgen. Ellers vil jeg tro man går videre til andre biologiske slektninger, hvis noen ønsker det oppdraget. Evt. at barnet plasseres i fosterhjem. Men hvis jeg skal gjette, ser jeg ikke for meg at foreldre kan bestemme hvem som skal oppdra barna når de (begge) dør? Det er jo mange forhold som skal vurderes, f.eks. hvor gamle besteforeldrene er på det tidspunktet. Nå bare gjetter jeg, men jeg skulle tro barnevernet blir involvert og vurderer hvem som kan være mest egnet? Eller? I så fall skulle man tro en uegnet bestemor vil bli utelukket uansett.
Gjest TheaH Skrevet 2. november 2010 #18 Skrevet 2. november 2010 Svaret mitt kom visst ikke med... :klø: Foreldrene har en hel del de skulle sagt ved overtakelse av barn ved foreldrenes dødsfall, selvfølgelig kan ikke de selv bestemme dette, det vil jo komme inn for domstolene uansett. Men det skal mye til for at en tingrett fraviker foreldrenes ønsker dersom de har kommet med dette før dødsfallet. Ved dødsfall må de som ønsker omsorgen for barnet melde dette inn til tingretten. Se mer på http://www.alenemedbarn.no/foreldreansvar-foreldre%20d%C3%B8r.htm 1
Far til 2 Skrevet 2. november 2010 #19 Skrevet 2. november 2010 [quote name=ellen ' date='02 november 2010 - 14:15' timestamp='1288703720' post='8542434] Vi har ett barn og ett til på vei, er samboer (vi er ikke gift) hvis jeg dør vill barnefaren automatisk få barna? Eller fungerer det sånn hvis man er gift?? Er det noe sted jeg kan undersøke dette?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #20 Skrevet 2. november 2010 Barneloven § 38. Foreldreansvar etter dødsfall Døyr den eine av foreldra som har foreldreansvaret saman, får den attlevande foreldreansvaret aleine. Dersom den attlevande er sikta eller tiltala for forsettleg eller overlagt å ha valda at den andre er død, skal tingretten ta førebels avgjerd om foreldreansvaret etter reglane i § 60 a. Bur barnet saman med begge foreldra og den eine av dei døyr, får den attlevande foreldreansvaret aleine, jamvel om berre den avdøde hadde foreldreansvar. Dette gjeld ikkje i høve der den attlevande er sikta, tiltala eller dømd slik det er omtala i første stykket andre punktum. Fører dødsfall til at ingen lenger har foreldreansvaret for eit barn, skal lensmannen eller tingretten få opplysning om det i dødsfallsmeldinga. Tingretten skal ta avgjerd om foreldreansvaret etter reglane i § 63. Andre enn foreldra kan krevje å få foreldreansvaret til barnet etter dødsfall etter reglane i § 63. For den eller dei som får foreldreansvaret, gjeld reglane i kapitlet her og kapittel 6. Barneloven § 63. Handsamingsmåten for krav om foreldreansvar etter dødsfall Når den som får foreldreansvaret etter § 38 første stykket, ikkje budde saman med barnet, eller den av foreldra som får foreldreansvaret etter § 38 andre stykket, ikkje hadde foreldreansvaret da den andre døydde, kan andre innan seks månader etter dødsfallet reise sak med krav om å få foreldreansvaret og om å få bu fast saman med barnet. Retten kan ta førebels avgjerd etter § 60. Der den attlevande er sikta, tiltala eller dømd for forsettleg eller overlagt å ha valda at den andre er død, kan andre alltid reise sak med krav om å få foreldreansvaret innan seks månader etter at siktinga eller tiltala er fråfallen eller dom i straffesaka er rettskraftig. Dersom den attlevande krev foreldreansvaret, skal retten berre gå med på kravet når dette klart er til beste for barnet. Retten tek førebels avgjerd etter § 60 a. Retten skal avgjere spørsmålet i orskurd, som kan ankast. Retten skal til vanleg kalle inn til munnleg forhandling før det vert teke avgjerd. Det skal leggjast vekt på om den attlevande av foreldra ønskjer foreldreansvaret. Ingen kan få foreldreansvaret utan å oppfylle vilkåra i fjerde stykket. Der ingen lenger har foreldreansvaret for eit barn, jf. § 38 tredje stykket, skal dei som ønskjer foreldreansvaret, vende seg til tingretten der barnet bur. Kjem det berre eitt krav om å få foreldreansvaret, skal retten gå med på kravet, utan når det er fare for at barnet ikkje vil få forsvarleg stell og fostring, eller det vil lide skade på annan måte. Avslag på eit krav om foreldreansvaret skal gjerast i orskurd, og kan ankast. Før retten avgjer saka, skal dei næraste slektningane til barnet eller dei som barnet bur saman med, ha høve til å uttale seg. Retten kan sjå bort frå uttaleretten etter dette stykket når særlege grunnar gjer uttale uturvande. Barnet skal høyrast etter § 31. Retten kan la ein person få foreldreansvaret aleine eller la gifte eller sambuande få det saman. Får nokon annan enn attlevande far, mor eller medmor foreldreansvaret, skal retten også avgjere om faren, mora eller medmora framleis skal ha del i foreldreansvaret. Har foreldra skriftleg gjeve uttrykk for kven dei ønskjer skal ha foreldreansvaret etter at dei er døde, bør det leggjast vekt på det. Retten kan setje som vilkår for avgjerda at barnet i ei viss tid ikkje skal kunne flyttast frå heimen der det bur, dersom flyttinga kan vere uheldig for barnet, og det ikkje er rimeleg grunn til å flytte. Dersom ingen har meldt seg eller retten gjev avslag på alle krav om foreldreansvaret, skal retten melde frå til barneverntenesta. Barneverntenesta skal plassere barnet etter reglane i lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester § 4-14 og § 4-15 første stykket. §§ 4-16, 4-17, 4-18 første stykket og 4-20 gjeld tilsvarande. Avgjerd etter paragrafen her kan innstemnast på ny for retten av den attlevande av foreldra og endrast dersom særlege grunnar talar for det. § 64 tredje stykket gjeld tilsvarande. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå