Gå til innhold

Skulle ønske det var fler som begynte på karate...


Anglofil

Anbefalte innlegg

Hehe...Ville bare utfordre jeg..Hvis man finner ut at karate ikke er en sport for deg,så kan man da bare slutte....

Så....Hva blir det til?!

Hilsen kata klar utøver for øyeblikket...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

Jeg ser rett og slett ikke meningen med å trene en kamp sport.

Har prøvd en del og har fummet ut at et ikke er tingen for meg.

Jeg hadde ikke følt meg trygg om jeg hadde gått alene når det var mørkt om jeg hadde hatt svart belte i karate eller lignende.

For det er jo nemmelig sån at når man trener en kamp sport så lærer man hvordan men skal seire over en som også holder på med sammene kampsporten og det vil da bli lett og lese personen.

Når du kommer ut i virkelig live så er det ikke like lett å lese de som eventuelt du må bekytte seg for,siden de har sin måte å sloss på og ikke har øvd inn karate.

Så jeg ville helle annbefalt kvinner og menn og ta et selvforsvars kurs i steden for å få falsk trygghet med å trene ehn da de overskrytte kampsportene

klem fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,og det er faktisk det mange har missforstått..!!Fighting som dere kanskje har sett på TV er faktisk ikke det karate handler om.Fight og lignende er faktisk IKKE det som er det sentrale....I karate består det meste av selvforsvar og karate betyr tom hånd.Altså selvforsvar uten våpen.Dessuten gir karate:

*Bedre fysisk styrke

*Man lærer å få ut kraft,uten å bruke muskler

*Bedre psykisk styrke

*Meditasjon

*Finne seg selv

*Kondis

*Utholdenhet

*Smidighet

*Selvforsvar

*Venner/bra miljø

*Mykhet

Karate er en japansk kampsport,hvor bevegelsene skal være så naturlig som mulig.Det er faktisk bevist at de som driver med kampsport generelt yter mindre vold mot medmennensker enn de som ikke driver med dette.Man mister faktisk interessen til å banke opp folk,for man skjønner at karate er en ikke-voldelig sport...

icon_smile.gif

_________________

yvonne_karatekidgirl smilejente.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: yvonne den 2002-05-05 19:57 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trente selvforsvar en gang i tiden, kjempegøy, og siden jeg fikk ut så masse aggresjon ble jeg roligere ellers. har prøvd meg på taekwondo, men det er to problemer:

jeg synes det er komisk med sånne seremonielle hilse-ritualer og sånt og begynner å fnise, så jeg ødelegger for de andre. i tillegg er jeg altfor astmatisk til å kunne følge en vanlig treningsøkt så jeg ender opp med å stå der og pese og fnise og hive etter pusten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampsport er topp det, er det så få som begynner med det da? Har selv trent Tae Kwondo, men sluttet etter at vi fikk en trener som var helt håpløs... Jeg mistet lysten. Men har tenkt på å begynne igjen, kanskje til høsten? Det er suveren trening, og litt selvforsvar er heller ikke dumt å kunne.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei...

Jeg må bare meddele at jeg faktisk har astma selv,anstrengelses astma,må ta medisiner ol,men å ikke trene kampsport er faktisk ikke en unnskyldning.Du kan tro jeg peser men alle er vant til det og selv bryr jeg meg lite selv.Noen ganger må jeg jo stoppe,men bare for å trekke pusten.Og disse hilse ritualene er bare der for å vise hverandre,motstanderen eller deg selv respekt... icon_smile.gif

Hilsen en som trener karate hver dag..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei yvonne, astma er forskjellig fra person til person. du er garantert lettere rammet enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ang Karate, jeg vil heller annbefale kick-boksing jeg icon_smile.gif.

Jeg har aldri forstått pointet med å brøle så jeg begyndte med kickboksing og det var morro.

Du får mye bedre kondisjon, det er gøy, det er for alle, uansett lengde,kilo, alder, kjønn. Ja det er kjempemorro.

Og jeg tror ikke du kan trene noe bedre selvforsvar en Kickboksing:)

Stein icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiai=skrik på japansk,er faktisk til noe...Dette kommer inn i selvforsvarsdelen.Vi har altså Kiai til å forsvare oss,men får å få dette til å sitte,sånn at det skal komme som en refleks.Ikke at man skal gå rundt og "skrike" på åpen gate,og skrik er kanskje et feil ord.Man bruker ikke kraft fra lungene,man skal bruke magen.Og du kickboxing fan-jeg blåser i hva du sier,jeg synes karate er best,og at du ikke forstår er at enten så har du ikke satt deg godt nok inn i karate,og kan faktisk ikke uttale deg,eller så vil du enkelt ikke forstå!

Hilsen meg...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke satt meg inn i Karate, jeg har venner og kolleger som er gradert både brunt og svart belte så jeg veit hva jeg prater om, jeg bare nevner KIck-boksing som et annet valg istedet for karate, jeg har drevet med begge delelen og kiai, konon kata eller hva det het, det var ikke noe for meg, derimot kickboksing, har du prøvd det?.

Karate ble mote etter karate kid filmene, hadde karate kid handlet om aikido eller noe annet hadde de hatt flere folk i miljøet sitt.

Uansett, Aikido, judo, karate, kung fu, jiu jutsu, boksing kick-boksing. Folk får velge hva de vil, det er masse tilbud ute og går.

Men et klart alternativ til Karate er kickboksing/Thai-boksing.

Jeg har vært mye borti kampsport miljøet i oslo bla mye gjennom jobben bla, tro meg jeg veit hva jeg snakker om.

Kiai, refleks uansett. Prat med folk i miljøet, de mest respekterte er de høyt graderte i Thai og kickboksing.

Mener ikke dette som å inlede til krangel eller diskusjon, jeg bare brenner litt ekstra for Kick-boksing:)

Uansett det er bra trim begge deler, og for dem som vil trene annbefaler jeg på det sterkeste å prøve kick-boksing:)

Stein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke provosere nei..ikke i det hele tatt....Nei,nei...Vel,vel,jeg kan jo ikke si at jeg har fått noe mer respekt for kick-boxing nå...Dessuten har jeg hatt en fetter som trente iherdig kickboxing...Han likte det ikke han heller...Og jo,jeg har pøvd det...!Likte karate ti ganger mer!Ganhon-kata/kiai,var det det du kalte det?!Kata er noe totalt annerledes enn kiai...Kata=mønster av teknikker som skal huskes utenatt....Kiai=skrik/rop,kommer fra magen...

Min trener med 5.dan virker ikke akuratt så begeisteret for kickboxing...Hehe... icon_wink.gif Respekt in my ass!Jeg blir provosert og du har fått meg mektig irritert,over din uvitenhet!

Hilsen sint 15-åring....!

_________________

yvonne_karatekidgirl smilejente.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: yvonne den 2002-05-08 21:13 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg veit hva både kiai og kata er for noe, jeg skrev et lite komma, jeg satte de ikke sammen....

5 dan ja.... Ja det imponerer ikke meg, Thomas en kompis av meg, han har jobbet endel på store steder i Oslo, han har trent kickboksing i 12 år, han ER jeg imponert over.

15 år ja... Ikke for å være frekk men jeg trodde du var eldre.

Karate, Kickboksing. Jeg kjenner folk som er gradert høyt innen begge, Karate trenes som en sport for å forbedre kondis og selvforsvar, kickboksing allurat det samme, Men jeg vil påstå: som samtlige andre jeg har forhørt meg med at du har mere igjen for kickboksing. Så fettern din var ikke begeistret da anbefalte du sikkert karate og nå er han kjempehappy. Jeg kjenner folk med både blått, brunt og svart belte som har gått over til kickboksing og ikke angret en dag.

Vi kan skrive vær vår bok og ingen gidder å lese våre argumenter for det kommer ikke noe godt ut av det. Men et sp mål, hvorfor er/var karate så populært (karate kid??) Når du blir så gammel at du kan gå ut på byen, tja ca 10 år for de bedre stedene, spør gutta i døra på Barock, Buddah bar osv hva de synest om karate... hehe om tony, amir og kai osv jobber som vakter da...

C ya... Stein :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Jeg har trent judo jeg. I to år. Men så gadd jeg ikke mer fordi vi fikk ny, teit trener og jeg ville heller spille volleyball...

Ellers så er jeg jo the Slayer of Oslo så litt ballespark og sånt kan jeg jo :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stein...Du Stein... :ler:

Det du tydeligvis ikke har forstådt er at jeg aldri har kritisert kick-boxing,men jeg spurte om ikke flere kunne begynne på karate.Siden jeg vil ha flere aktive,men det er da ikke sånn at jeg driver noen misjonsdrift hvor jeg prøver å tvinge folk til noe!Begynner folk med Judo eller Ju jitsu,gjerne for meg,men vil bare ha noen flere "venner" som trener det samme som meg.Det er det jeg spør om.Forsvar gjerne kick-boxing som ligger så nært ditt hjerte,noe jeg respekterer,men da må du da lære deg å være en voksen mann og respektere meg!Det er alt jeg ber om fra deg,for jeg kommer tydeligvis aldri til å få noen venn ut av deg,men jeg respekterer deg,noe du må tydeligvis lære ovenfor andre....!Og jeg kommer nok aldri til å holde meg borte fra Buddah Bar eller hva du nå kalte det,høres ikke spesielt kult ut,spør pappa jeg,han er drosjesjåfør,han vet om de beste stedene,når jeg blir 25 år.Dessuten har ikke jeg noe stort behov for å være festløve eller *urbanbabe*!Elsker å danse,men ekke spesielt glad i sånn ville fester og parties....Jeg vil finne meg en rolig type jeg,som respekterer meg,som f.eks på treninga.... :P

Og jeg er faktisk snart 16!*Knegg* :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld da vennen, Jeg prøvde å provosere deg litt i det siste innlegget men det gikk ikke.

Karate, judo, kick boksing, kung fu, grapling, krav maga, jiu jutsu. Dette er akkurat det samme som at jeg liker cola, og du drikker fanta. Alle har sin greie.

Og uansett diskusjoner, så er det kun en ting de fleste er enige om, Bruce Lee var den største. :D

Stein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei hei!

Jeg har også alltid trent masse kampsport! Har trent Karate, judo, jijutsu og kickboksing. Hver stilart har sin kvalitet, men de tiltrekker seg kanskje litt forskjellige mennesker. Det beste med karate er helheten, synes jeg - både fysisk og åndelig trening. Kickboksing er topp fordi du lærer å sloss "på ordentlig", med kontakt, pluss at jeg ikke vet noenting som er bedre kondis-trening. Men jeg er egentlig karatejente, dah! En stund trente jeg Kickboksing parallelt med jijutsu og da syntes jeg virkelig jeg fikk det beste fra begge verdner.

Jeg leter egentlig etter en god karateklubb i oslo, hvor trener du yvonne?

Jeg må si at kampsporttrening OVERHODET ikke gir "falsk trygghet"! Jeg ble overfalt en gang, og da var jeg kjempglad for at jeg har trent kampsport siden jeg var 9 år gammel. Fyren skjønte ingenting før det var for sent! He he! :sjarmor:

Ida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest anders23

Hei Yvonne!

Ville bare si at jeg digger jenter som trener karate

det er kjempetöft og sexy.

hilsen anders 23 år 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Jeg trener i Troll Bushido karateklubb.

*Treninga begynner i morgen igjen...,midt i pakking og flytting,hjelp..! :sjarmor: *

Hilsen solbrun karatekidgirl med sommerbleiket hår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anders23

HEI!

har noen spörsmål til Yvonne.

Hva slags belte har du?

Hvilken stilart trener du?

Hugs fra Anders23 som drömmer om en kampsportjente! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...