Snop Skrevet 2. november 2010 #1 Del Skrevet 2. november 2010 Et rør er tett/lukket/ødelagt i oppvaskmaskinen og en reperatør skal komme neste uke og se på den. Jeg fikk beskjed om at det vil koste 1200kr. Jeg leier leilighet hvor det stod hvitevarer her fra før. Siden det er sannsynlig at det er min feil at den er tett, hvis det feks er mat som har tettet igjen, bør det vel gå fra min egen lommebok? Men hvis det er noe annet feil, er det da huseier som bør punge ut? Hva tror dere? (det står ingenting om hvitevarene i kontrakten, men jeg har kjempegreie huseiere, men jeg vil ikke virke frekk og spørre om noe hvis det er helt åpenbart at det er jeg som skal betale) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 2. november 2010 #2 Del Skrevet 2. november 2010 Hmm...om det er du som ved ditt bruk har ødelagt, må vel du betale reparasjonen, men det er jo ikke godt å si om den kanskje hadde begynt å bli sånn før du overtok den heller... Har du en ok utleier, så fikser forhåpentlig h*n den, får vi håpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 2. november 2010 #3 Del Skrevet 2. november 2010 Når du leier en leilighet så leier du den i utgangspunktet med alt innhold -og dermed så blir det ditt ansvar. Men de aller fleste huseiere er ganske ok på dette punktet -så ring dem og hør. Jeg bor i et kollektiv nå der kjøleskap, fryser osv. "hører til" leiligheten, og selv om huseier ikke er pålagt å fikse ting for oss så gjør de de likevel -rett og slett fordi det er sånn klarer å få folk i langtidsleie og tryggere forhold. De lever litt etter "er vi kule mot leietakerene, så er de kule mot oss". Og stort sett (iallefall i byene der det er stor utskiftning av folk) så lever de fleste ordentlige huseiere etter samme prinsippet. Ring -si fra! Og en annen ting, det kan godt hende at dine huseiere har kontakter de bruker som kan gjøre jobben billigere enn når du selv bestiller reparatør. Det har de hattt i flere av kollektivene jeg har bodd i iallefall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 2. november 2010 #4 Del Skrevet 2. november 2010 Er det ikke vanlig at slike ting går på den som leier? Altså, er ikke dette noe av hva som menes med at leietageren er ansvarlig for vedlikehold av leilighet, og da mener jeg slitasje som følger av leietagerens bruk? Og om maskinen nå er tett fordi leietageren ikke har skylt av fatene (er bare eksempel, jeg sier ikke at Snop ikke gjør dette), er dette noe leietageren må fikse selv? Men om oppvaskmaskinen er fra la oss si 80-tallet, og bare ikke vil fungere mer, er det huseier sitt ansvar? Det er hva som har stått i mine leiekontrakter i allefall. Og man kan ikke kalkulere med om ting har skjedd før man flyttet inn osv, da dette ikke er noe man kan bevise hverken fra eller til. Jeg vil tro dette er noe du egentlig skal ta på egen kappe (på lik linje med at om du har en hund som skraper opp ytterdøren, bør du erstatte den innen du flytter ut), men det kan jo være at du er heldig og huseier vil betale. Men, om rørleggeren sier at det er en annen grunn til at røret er tett/ødelagt enn hva du kan rå over, stiller saken seg selvfølgelig annerledes. Jeg vil anbefale deg å ringe huseier og opplyse om at det kommer en rørlegger, og hva problemet beståt i. Så er også de forberedt om det skulle vise seg at det er de som må betale for å fikse maskinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 2. november 2010 #5 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Jo, ~Fantabulous_kitten~, det er riktig det -men som jeg prøvde å si så er det mange utleiere som gjerne tar ansvaret. Er det Plumbo som må til så fikser man det selv, men er det reparasjoner osv. så kan man høre med huseier og enten få et ja eller et nei, ofte får man et ja. Men i følge loven så er det helt riktig at det er leietagers ansvar. Her hos www.utleiemegleren.no står det kort om hva som gjelder av lover og regler, og husleier kan spesifisere egne ønsker i leiekontrakten. Endret 2. november 2010 av Colargol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 2. november 2010 #6 Del Skrevet 2. november 2010 Kanskje jeg har vært uheldig med flesteparten av huseierne mine, for hos meg har det som regel vært slik at de ikke engang vil løfte en finger for noe de selv har ansvar for - er også dette folk jeg kjenner sier. Men er jo flott at du har en annen erfaring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 2. november 2010 #7 Del Skrevet 2. november 2010 Hos oss betalte vi selv, men om det skulle ryke helt, kjøper huseier en ny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 2. november 2010 #8 Del Skrevet 2. november 2010 (endret) Kanskje jeg har vært uheldig med flesteparten av huseierne mine, for hos meg har det som regel vært slik at de ikke engang vil løfte en finger for noe de selv har ansvar for - er også dette folk jeg kjenner sier. Men er jo flott at du har en annen erfaring Hehe, ja kanskje jeg bare har vært heldig -men hører stort sett det samme fra andre altså, så.. Uansett så tenker jeg jo at det er bedre å ta en telefon før man gjør noe selv, og får man da et nei så er det bare å sette i gang å fikse selv! En annen ting er at jeg tror jeg har fått for meg at det er annerledes i leiligheter som blir leid ut som kollektiv og de som blir leid ut til samboere/par. I kollektiv så er det jo ikke alltid at folka som bor der kjenner hverandre fra før av, og dermed så kan det oppstå vanskelige situasjoner når det kommer til "skyldspørsmål" osv. -og da tipper jeg at huseier heller legger på litt på leia enn det de egentlig hadde tenkt sånn at de kan stå for reparasjoner osv. istedet for at det skal skape uro. Dårlig stemning pga. av uforutsette regninger (og penger generelt) i et kollektiv kan bety ofte utskiftning av beboere og dermed mer jobb og stress for utleier (kontrakter/depositum osv.), og ved å legge på leia en hundrings eller to i måneden så vil de jo alt i alt tjene ganske kraftig (også økonomisk) på å ta jobben selv. Endret 2. november 2010 av Colargol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 3. november 2010 #9 Del Skrevet 3. november 2010 Godt poeng! Kanskje det er derfor flere kollektiv her i byen koster 4000 kr å bo i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 3. november 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 3. november 2010 Jeg snakket med huseier, han sa "du får bare en reparatør til å komme, det koster noen hundrelapper, så sier han enten at han kan reparere eller at du må ha ny, så tar vi det derfra." Så jeg må nok i hvert fall betale selv når reparatørmannen kommer. Jeg ringte service, og de sa det koster 1200kr hikst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 12. november 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 12. november 2010 Nå har reparatøren/rørleggeren vært her, og det viste seg at det var hullet i veggen som var laget for lite så den gradvis har gått i klem! Så jeg må bare lage hullet større... eller, en handyman-kompis eller huseieren må gjøre det Så ja, han sa at det var absolutt ikke min feil at den hadde blitt sånn! Ingen mat satt fast Det kostet for øvrig 1200kr for ham å finne dette ut. Tror dere jeg bør hinte om å få avslag på neste husleie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 12. november 2010 #12 Del Skrevet 12. november 2010 Nei, du skal ikke hinte, du skal sende regningen videre til huseier. Med en forklaring om hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå