Gå til innhold

Når drar man til legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid hørt at man skal dra til legen om barnet har feber i mer enn 3 dager i strekk. Men så leste jeg også at om barnet har gul-grønt snørr og høy feber så burde man ikke vente? Hva er riktig da?

Jeg har et barn som hadde feber for 6 dager siden. Han fikk feber kun på kveldene, 2 kvelder. Så ble hun tilsynelatende frisk. Så, for 2 dager siden, fikk hun veldig gult snørr. Dagen etter (igår) hoppet plutselig feberen til værs til 40,5 grader. Hun var veldig slapp, men humøret var greit og ikke slik det har vært tidligere når hun har vært syk (og hun har vært veldig sutrete osv). Hun fikk en paracet og feberen gikk ned en grad. Idag morges våknet hun opp med over 39 i feber igjen og hun har mye gult snørr.

Er usikker på om jeg skal gå til legen med henne. Morsinstinktet mitt sier jo egentlig at jeg burde se det an, men så er jeg jo redd dette gule snørret og høye feberen kan bety bakteriell infeksjon og det vil være nødvendig med antibiotika e.l.

Noen som har noen tanker? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se an tilstanden ellers. Får hun i seg væske, får du kontakt med henne, og virker hun ellers i greit humør (bortsett fra at hun er snørrete og feber!) så hadde jeg ventet et par dager til.

Hvis det er vanskelig å få kontakt med henne, eller hun ikke klarer å drikke/ få i seg noe næring, ville jeg selvfølgelig ha dratt til legen. Ellers er min erfaring at det ofte er vel så slitsomt å komme seg til et legekontor, sitte å vente på et venterom fullt av syke mennesker, for så å få beskjed om at det ikke er noe annet å gjøre enn å vente til det går over av seg selv.

God bedring!

Gjest Ruccola
Skrevet

De sier du skal vurdere almenntilstanden til barn.

Er de unormalt slappe, og gjerne ikke vil verken drike eller spise skal man gå til legen raskt.

Er de oppegående, leker og spiser, men bare er litt pjusk men med høy feber - kan man drøye det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...