Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi kjøpte en god blanding av nytt og brukt. Vogn kjøpte vi riktignok helt ny, samme med bilstol, men dette kjøpte vi på januarsalg og ga ca 7500 for duovogn, bilstol og base til bilstolen. Kunne helt sikkert ha kjøpt det billigere på finn.no, men da tenkte vi at da hadde vi vogn til neste mann også.

Seng kjøpte vi brukt for 500 kr, kjøpte ny madrass på jysk til 500 kr i tillegg. Lekegrind med kjempefint teppe kjøpte vi brukt for 600 kr, så det var jo heller ikke så galt. Stellebord kjøpte vi på ikea, tror vi ga ca 800 kr, men så kunne den bygges om til reol etterpå, så den blir nå brukt som reol på lillegutt sitt rom.

Voksi urban pose kjøpte jeg på en nettbutikk som plutselig en uke hadde 30% på vognposer, så der sparte vi ca 700 kr.

Ellers var vi veldig heldige å arve veldig mye klær og litt diverse småutstyr i tillegg til at vi fikk masse klær da han ble født.

Glemte å skrive at vi kjøpte en fin brukt tripp trapp stol på finn.no for 500 kr!

Endret av mimi82
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke kjøpe babygym. Vi lagde en selv, med hyssing og kjøkkenutstyr i plast. Har dere mulighet kan det være kjekt å ønske seg saker til jul/bursdag. Her i huset fikk babyen på 6,5 mnd tripp trapp stol av besteforeldrene som julegave på forskudd. Lite annet hun trenger til jul uansett.

Skrevet

Ikea har billige senger og madrasser. De har også et stellebord til 200 kr. Helt greit, og ganske lite. Du får kjøpt stellematte som passer til også til 59 kr eller noe.

Vogn, vognpose, vippestol, klær, bæretøy osv kan fint kjøpes brukt.

Jeg ville kjøpt bilsete nytt, så du er helt sikker på hva du får. Vent på januarsalget, eller ta en harrytur! Man MÅ forøvrig ikke ha base til det heller, selv om det er regnet som tryggere, og er veldig praktisk!

Skrevet

Vi har ikke base til Maxi Cosi Cabriofix, null problem for oss ihvertfall.

Skrevet

Barnas hus hadde i fjor julekalender med et godt tilbud hver dag i desember. Så om det er noe man skal ha nytt kan man spare mye på å følge med det. Vi sparte f.eks 600kr på å kjøpe vognpose på en spesiell dato. Var den kommende mormoren som insisterte på å kjøpe, og siden det ble billigere enn hun forventet handlet hun litt mer utstyr ;)

Har hørt om flere om har fått tilbud om å få ny vogn fra besteforeldrene, men heller har fått de 8000 vognen kostet ny og så kjøpt vogn + mye annet utstyr brukt :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ammepumpe syns jeg var veldig greit!

Hadde så mye melk og brystspreng i begynnelsen at pumpa var en reddende engel.

Kan vel dog håndmelke og, men.

Du har fått veldig mange gode tips :)

Finn.no er det kjempe mye kjekt og billig på.

• 2 uker senere...
Skrevet

Bilsete må ikke kjøpes nytt, skal dere ha med base og isofix kommer du raskt opp i 3000kr, det første setet brukes ikke så lenge heller og 7 måneder senere må dere ut med nye 3000. Problemet er jo at du ikke vet om setet har vært med i kollisjon eller blitt skadet under en eventuell flytur når du kjøper brukt.

Litt på siden av tråden, men måtte bare kommentere likevel: Det kommer jo helt ann på størrelsen på barnet det da. Ingen i min barselgruppe har byttet ut babysetet enda, og flere av de barna er over 10 kg. Maxi Cosi går opp til 13kg. Vår tulle har såvidt bikket 8kg, og er under 70cm lang, så vi kommer nok til å ha det setet til ho er over året.

Men brukt sete kan fint brukes sålenge det ikke har vært i kollisjon og det ellers ser ok ut; men det er vanselig å vite om setet har vært i en kollisjon, men folk er vel såpass ansvarlig når de selger slike viktige ting at de er ærlige om at setet har vært i kollisjon eller ikke!

Skrevet

Jeg synes vi fikk mer penger til overs etter babyen kom enn før! Vi sparte mye på å ikke gå ut og spise, ikke på pub, på kino, jeg hadde aldri tid til shopping eller noe... For oss var det altså tvert imot et sparetiltak å få barn. :-)

Vi brukte vognbagen som seng de første månedene, altså null utgift der. Stellematte på vaskemaskina var helt perfekt og stabilt stellebord. Handlet mye på ikea.

De dyreste tingene vi handlet, var (bortsett fra vogn, som vi fikk i gave fra besteforeldre) dunposen til vogna (1500 svenske kroner). En god dunpose/skinnpose/voksi er gull verdt, men man kan sikkert finne dem lett brukt også.

Den første bilstolen fant vi på konkursutsalg på babybutikk, 500,-. gammel modell, men tuppa var strålende fornøyd.

Vi har også handlet mye på loppis, f.eks. gjorde vi et kupp sist med bæremeis til 50 kr!

Det jeg brukte unødvendige penger på, var:

For mye sengetøy (begrenset hvor mange skift barnet trenger i hver dynestørrelse/lakenstørrelse.

Amme-stæsj til mor. Handlet for mange hundre kroner på apoteket før fødselen. Brystvortekrem, ammeinnlegg, mange tuber og små pakker med div remedier som jeg trodde alle måtte ha. Jeg fikk aldri såre brystvorter, og lakk svært sjelden. Hadde klart meg lenge med prøvene som lå i gratispakkene fra apoteket, rimi og libero. Forresten, disse lønner det seg å få tak i, mye gratis her!

Skrevet

så hvis jeg har: stellebord, badebalje, seng med ny madrass, bilsete, vogn.. så har jeg det viktigste. eller noe jeg har glemt?

Skrevet

Litt på siden av tråden, men måtte bare kommentere likevel: Det kommer jo helt ann på størrelsen på barnet det da. Ingen i min barselgruppe har byttet ut babysetet enda, og flere av de barna er over 10 kg. Maxi Cosi går opp til 13kg. Vår tulle har såvidt bikket 8kg, og er under 70cm lang, så vi kommer nok til å ha det setet til ho er over året.

Men brukt sete kan fint brukes sålenge det ikke har vært i kollisjon og det ellers ser ok ut; men det er vanselig å vite om setet har vært i en kollisjon, men folk er vel såpass ansvarlig når de selger slike viktige ting at de er ærlige om at setet har vært i kollisjon eller ikke!

Barnesetet har sjeldent med vekten på barnet, men lengden og komforten. Vi har heller ikke byttet ut babysetet (blir gjort i helgen, da setet er på vei i posten). Hadde det ikke vært for at vi bor i sentrum og ikke trenger bil, men bruker offentlig transport ville jeg byttet for 1 måned siden, på grunn av komforten! Vår gutt er ikke i nærheten av å bli 10 kilo, så dette har med lengden og at han vil sitte mer opp!

De aller fleste kjøper vel også setet en liten stund før man faktisk trenger å bytte? Da blir det rundt 7 måneder ;)

Og sånn enda mer på siden, nettopp fordi du kverulerer, alle seter som kan settes bakovervendt er faktisk godkjent fra 0 kilo, om de er like komfortable er annen ting... :sjenert:

Skrevet

Barnesetet har sjeldent med vekten på barnet, men lengden og komforten. Vi har heller ikke byttet ut babysetet (blir gjort i helgen, da setet er på vei i posten). Hadde det ikke vært for at vi bor i sentrum og ikke trenger bil, men bruker offentlig transport ville jeg byttet for 1 måned siden, på grunn av komforten! Vår gutt er ikke i nærheten av å bli 10 kilo, så dette har med lengden og at han vil sitte mer opp!

De aller fleste kjøper vel også setet en liten stund før man faktisk trenger å bytte? Da blir det rundt 7 måneder ;)

Og sånn enda mer på siden, nettopp fordi du kverulerer, alle seter som kan settes bakovervendt er faktisk godkjent fra 0 kilo, om de er like komfortable er annen ting... :sjenert:

Jeg kverulerer da ikke! Jeg bare påpekte at ikke alle nødvendigvis behøver å bytte setet når barnet er 7 mnd. Og jeg har heller ikke sagt at det bare er vekten det går på, jeg påpekte jo at det også kommer ann på barnets lengde.

Noen har små barn og kan da ha setet til barnet er over året, noen har store barn og må bytte ut babysetet rundt 7 mnd. Men har man et barn som kan bruke setet til det er over ett år så behøver man da ikke å kjøpe nytt sete 5 mnd før barnet skal bytte sete, slik du tydeligvis mener.

Skrevet

Vi har kjøpt mye på Ikea. Mye for pengene! Badebalje, kluter, Sniglar seng og stellebord, madrass, sengetøy.

Sniglar stellebordet duger greit det, selv om det er veldig enkelt. Det beste er at det veier så lite at det lett kan flyttes rundt. Hos oss står det i veien når barna skal bade, men da er det bare å flytte det bort til døra. Store stellekommoder er verre sånn sett.

Vi har hatt brukt vogn, helt greit. Samtidig kan det være lurt å kjøpe ny vogn hvis man planlegger 2-3 barn - da har man kanskje vogn til alle barna, med garantitid og det hele. Vogner er ofte på tilbud, fjorårets modeller går gjerne til halv pris, så man kan gjøre gode vognkjøp også i butikk.

Man har ofte en mann som er hjemme de første par ukene, så det er fullt mulig å komme seg ut på handling etter fødselen (send far ut hvis mor er på sykehus eller ikke er så mobil) hvis det er noe man trenger. Mitt råd er derfor å avvente til man ser behovet :). Noen få basics må man ha, slik at babyen har litt bleier, litt tøy (ta høyde for gulp og bæsjeflekker, slik at man har 3-4 skift til en dag), og et teppe å pakkes inn i. En utedress og lue hvis man skal ut i vogn eller bilstol i kulda. Ellers kan babyen ligge nesten hvor som helst på dagtid, såfremt man ikke har dyr eller herjete storesøsken. Vognbagen kan brukes dag og natt den første tiden.

Skrevet

Jeg kverulerer da ikke! Jeg bare påpekte at ikke alle nødvendigvis behøver å bytte setet når barnet er 7 mnd. Og jeg har heller ikke sagt at det bare er vekten det går på, jeg påpekte jo at det også kommer ann på barnets lengde.

Noen har små barn og kan da ha setet til barnet er over året, noen har store barn og må bytte ut babysetet rundt 7 mnd. Men har man et barn som kan bruke setet til det er over ett år så behøver man da ikke å kjøpe nytt sete 5 mnd før barnet skal bytte sete, slik du tydeligvis mener.

Du påpeker jo bare at man kan vente lenger med å kjøpe et sete man uansett trenger? Man må kjøpe det sete uansett, og bruke de pengene det koster. Det er noe helt annet å vente med å kjøpe brystpumpe, babygym eller vippestol, det er ikke sikkert man trenger noen av delene/kan lages selv! Bilsete MÅ man ha ;) Bilsete er noe av det dyreste, og hvorfor ikke kaste seg over et salg, slik som det på Barnas Hus nå i desember?

Jeg tror i bunn og grunn vi er enige altså, men jeg er trøtt og småsur :kgbaby: :gjeiper: :skratte:

Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi har hatt brukt vogn, helt greit. Samtidig kan det være lurt å kjøpe ny vogn hvis man planlegger 2-3 barn - da har man kanskje vogn til alle barna, med garantitid og det hele. Vogner er ofte på tilbud, fjorårets modeller går gjerne til halv pris, så man kan gjøre gode vognkjøp også i butikk.

Vi konkluderte raskt med at brukte vogner tross alt kostet en del og nye vogner av fjorårets modell gjerne var på 40% avlslag. Så siden vi skulle ha 2-3 barn valgte vi ny vogn.

Du påpeker jo bare at man kan vente lenger med å kjøpe et sete man uansett trenger? Man må kjøpe det sete uansett, og bruke de pengene det koster. Det er noe helt annet å vente med å kjøpe brystpumpe, babygym eller vippestol, det er ikke sikkert man trenger noen av delene/kan lages selv! Bilsete MÅ man ha ;) Bilsete er noe av det dyreste, og hvorfor ikke kaste seg over et salg, slik som det på Barnas Hus nå i desember?

Helt enig. Ting man vet man må ha er det like greit å begynne å se etter tilbud av med en gang. Vi kjøpte et nytt sete med base til halv pris (!) på salg. Siden det var så billig slo vi til selv om jeg bare var 12 uker på vei den gang.

For mange er sikkert tipset om at ting kan skaffes senere godt. Men vi bor usentralt til, så det å komme seg på butikker (annet enn matbutikker og sportsbutikker ol ;) ) etter fødselen var alt annet enn en liten sak. Så for oss ble det nettbutikker som ble brukt til supplering etter fødsel.

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Poden min (på nå vel 2 år) er det man kan kalle for en ekte finn.no baby :ler:

Jeg kjøpte kombivogn til 500,-, vippestol til 300,-, babystol til ca 600,- og en diger (!) eske med babyklær fra str 50-74 til den nette sum av 500,-. Stellebordet var brukt, men det skulle man nesten ikke tro. Det ble iallefall kjøpt for ca 400,- (pluss forsendelse). Sprinkelseng hadde jeg fra før (etter 1. barn) Kombivogna brukes nå i b.hagen når han skal sove. Babystolen ble etterhvert for liten men da kjøpte jeg en ny iom den skulle brukes mye lenger tid.

Alt i alt var det ikke mye pengene jeg kjøpte til ham faktisk. Gjerrig? Nei, overhodet ikke. Bare realist rett og slett. Den første tiden går det uhorvelig mye klær med når poden gulper, spyr og driter ut klær som skal vaskes ørten ganger. Da er det like greit å bruke klær som er brukt synes jeg. Skjønt, èn ting er at man må vaske mye klær, men de vokser jo så fort at jeg ikke så helt hensikten med bare nytt...

Det skal nevnes at poden er barn nr 2. Til første kjøpte jeg veldig mye nytt. Det gikk ikke så lang tid etter at jeg skjønte jeg skulle heller kjøpt brukt. En lærdom rikere kan man si.

Men, jeg skjønner veldig godt de som ønsker å kjøpe nytt til første ungen. Klart. Skulle bare mangle. Jeg var akkurat slik. Men, man kan jo beherske seg litt mener jeg... Trenger poden (dvs mor og far) virkelig bleiebøtte når ei vanlig søppelbøtte med lokk (og en rema1000 pose nedi) gjør samme nytten?

Endret av Scorpina
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Bruke tøybleier (kan kjøpas brukt!), kjøpe seng (greit å kjøpe ny madrass, men skumgumi held fint og er billeg), vogn, stellebord og klær brukt. Bilsete kan leiast ganske billeg, men viss de skal ha fleire barn lønner det seg nok heller å kjøpe eit. Eg trur ikkje det er farleg å kjøpe brukt bilsete eg då. Dei færraste har vel vore i ulykke eller øydelagt dei på anna måte... Evnt kjøpe brukt av nokon du kjenner. Se opp for tilbod og. Elles er Britax eit bilsetemerke som er bra og forhaldsvis billeg.

Endret av imli
Skrevet

Jeg ser at ingen har nevnt et bra termometer, barneparacet og barne q-tips - det er gull verdt når/om du trenger det :)

Skrevet

Jeg er veldig glad for at jeg hadde kjøpt inn pumpe. Det kan kjøpes brukt på finn. Manuell funka fint for meg. Når du våkner med KJEMPESPRENG og er så sår og ødelagt på puppene at amming er utelukket, da har du ikke mange timene på å skaffe en før du har puppene oppi halsen og kjempevondt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...