Sweetpea25 Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 Hei! Er det noen som har (eik) parkett gulv rundt om i huset her, som kan svare på om det er til å anbefale eller ikke? Blir det fort riper? Kan du vaske med våt tue uten at gulvene blir ødelagt?
FatallyYours Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 eikeparkett, er storfornøyd og vasker sjeldent med vann, bruker en tørrmopp og spruter eventuelt en vanndusj rett på flekken.
NovaFlare Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Ja, vi har det og det er noe FORBANNA tull! Kun status det greiene der. Blir hakk, riper, merker for ingenting. Klikklaminaten nede ser HELT lik ut, men det har ikke en skramme. Det ser så likt ut at vi måtte få en fagmann til å bekrefte at kun det oppe faktisk er ekte. Aldri mer parkett her i huset, nei. Kællen er heldigvis helt enig!
Gjest Lille-pus Skrevet 2. november 2010 #4 Skrevet 2. november 2010 Ja, har parkett, eikeparkett til og med, - siden det var akkurat eik du spurte om Riper i lakken kan det jo bli, men det kan faktisk fikses med en lite flaske lakk (på størrelse med en litt stor neglelakkflaske. Samme system med pensel i korken). Parkett er mykere enn laminat, men på langt nær like kald som laminat. Støvsuger eller koster gulvene først, og går så en runde med lett fuktig mopp og Ajax parkett. Har hatt parkett de siste 20 årene så jeg er vant til å bruke fuktig mopp (ikke våt, du må vri godt opp !)
Octavia Skrevet 2. november 2010 #5 Skrevet 2. november 2010 Har hatt både parkett og laminat på steder jeg har bodd. Liker best parkett, men innser at i en periode nå hvor barna er små og vi har hund, så er det en absolutt fordel med laminat. Men, det må være laminat av god kvalitet. Så, jeg synes det kommer helt an på livssituasjonen din hva som passer!
SmallTalk Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 (endret) Har nylig lagt 116 kvm med eikeparkett fra Kährs og er storfornøyd! Godt å gå på, pent å se på og foreløpig ikke et hakk eller en ripe. Har ikke hatt noe behov for å vaske gulvet, men ville ikke brukt klissvåt våt klut. De få flekkene jeg har sett, har jeg vasket vekk en med litt fuktig klut. Parkett skal aldri vaskes med veldig våt klut uansett. Kun lett fuktig, ettersom vann kan trenge ned i gulvet og få det til å ese. Endret 2. november 2010 av SmallTalk
Belize. Skrevet 2. november 2010 #7 Skrevet 2. november 2010 Jeg har parkett i eik i leiligheten og det funker fint, men blir mye fortere riper enn det ville blitt på en laminat. Om jeg hadde hatt småbarn ville jeg ha gått for laminat tror jeg.
PlommentilPus Skrevet 2. november 2010 #8 Skrevet 2. november 2010 Har parkett og hund jeg. Ville aldri byttet ut med laminat. Laminat er kaldere og hardere, og kan ofte gi en hul lyd synes jeg. Klart det kan bli riper, men det er jo tross alt naturlig mareriale. Dessuten kan man slipe parketten om man etter mange år synes den trenger en shining. Vasker med en godt oppvridd mopp med litt vaskemiddel i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå