Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Det er et utrolig vanskelig spørsmål faktisk! Har lest så mange bra bøker - bra i hver sin genre og til hver sin tid...

Gjest sunshine-t
Skrevet

samme som embla, men jeg må si at en av de er anne franks dagbok. den er ufattelig sterk og man får et ordentlig innblikk i hva som foregikk..

Skrevet

Prozac Nation!

Hvorfor? Vanskelig å si.. Kan ha noe med at jeg kjente meg ganske godt igjen i mye av det som står der. Ganske merkelig egentlig, ble skikkelig deppa den uken lesingen av boken pågikk. Det samme skjedde meden venninne av meg. Likevel er det den beste boken jeg har lest, ikke spør meg hvorfor.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Serien om Ayla i hulebjørnens klan

Veldig spennende, og får en følelse av hvordan mennesker levde for mange millioner år siden

Skrevet

En Bønn For Owen Meany, av John Irving - fordi den er fantastisk bra skrevet, svært underholdende, bisarr, litt trist, men også til tider hylende morsom!!

og ikke minst, den er ulik alt annet jeg noengang har lest!!*anbefales på det sterkeste*:)

Skrevet

To Kill a Mockingbird - Harper Lee

Fantastisk godt skrevet bok, skildringen av omgivelsene, detaljrikdommen og hvor godt et lite, tett samfunn er bekrevet... I tillegg flere ubetalelige historer inne i rammhistorien og en fantastisk moral...

Nyyydelig....

Suz :D

Skrevet

Fuglane av Tarjei Vesaas - skrivekunst på sitt beste!

Skrevet

Leser nesten bare gode bøker jeg.

Men det er to som virkelig har brent seg fast og som virkelig satte spor...

den ene er Rosens navn av Umberto Eco. Jeg har lest den to ganger (og glem nå filmen - det er noe annet) og det er en vidunderlig blanding av klosterhistorie, krim, et fantastisk persongalleri... ja, den satte bare spor.

Den andre er De elendige av Victor Hugo. Den gjorde sånn inntrykk at jeg den dag i dag ikke en gang orker å høre musikken fra musicalen. Hva gjorde sånn inntrykk? Vet ikke.

Jeg var 19 og 21-22 eller noe da jeg leste disse, det var kanskje ungdommens uskyld som ble tatt...?

Skrevet

Papillon.

Facinerende at den (visstnok) er sann, spennende og meget underholdende. Reiseskildring og fluktplaner gang på gang. Var så skuffet når den sluttet. (Handler om en mann sin flukt fra livsvarig straffearbeid i Sør-Amerika).

Skrevet

Har lest veldig mange bra, men en av de som virkelig fjetret meg var John Grishams første; A time to kill. Som journalist er jeg opptatt av tilstedeværelse i språket og framdrift i stoffet, og der er Grisham helt rå, synes jeg.

Dessuten er Thomas Harris første om Hannibal lecter, Red Dragon, meget bra av samme grunner.

(NB! Begge disse forfatterne er definitivt best på originalspråket...)

Fru Nitha

Skrevet

Kjærlighet i koleraens tid - G.G. Marquez

Utrolige skikkelser med utrolige historier, frodig og flott, skrevet på en sånn måte at du blir sugd rett inn i forfatterens fantasiverden. Herlig!

Skrevet

Jomfru Jo av Louise M Alcott.

Bedre kjent som filmen Little Women vil jeg tro.... Boka er titusen ganger bedre enn filmen, og anbefales fra tolv tretten års alderen.....

Skrevet

Himmelblomstreets hemmelighet og Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug er i alle fall to av mine favoritter. Skriver fantastisk bra og blir helt oppslukt av historien fra regnskogene. Det er både spenning, kjærlighet, aktualitet og fantasi i disse bøkene.

Kan forøvrig anbefale alle av Gert Nygårdshaug's bøker som er en norsk forfatter som kanskje ikke så mange har kjennskap til ? Han skriver i alle fall en del fantastisk gode krimbøker som inbefatter masse arkeologi, deciffrering (vet ikke hvordan det skrives.. :oops: ) og utmerket mat og vin-kunnskap samt en hel del mord og andre mysterier :wink:

Skrevet
Fuglane av Tarjei Vesaas - skrivekunst på sitt beste!

Trodde et øyeblikk at jeg allerede hadde svart og glemt det! :hoho:

Er enig med deg!

loolaa

Skrevet

Den mest gripende boken jeg noensinne har lest er "Veien til Karlsvogna" av Jon Magnus. Det er en dagbok, skrevet av en mann som fulgte sin kjære til dødens port.

Lite utdrag fra boken:

Husker du, jenta mi? Vi avtalte at når du døde, så skulle du sette deg vel tilrette i Karlsvogna, slik at jeg alltid kunne se deg, uansett hvor i verden jeg var. Mandag natt står jeg på terrassen. De andre har lagt seg, og jeg er alene. Det er tindrende klart, og der - rett opp - henger Karlsvogna stor og lysende på en svart, svart himmel. I samme øyeblikk som jeg får øye på den, farer et stjerneskudd forbi. Og jeg tenker at nå, kjære, nå er du fremme. Og jeg tenker at det å elske et annet menneske så inderlig som jeg har elsket deg, det må være som å se Gud...

En vakker skrevet bok,men den er også ganske avslørende og nådeløs mot det norske helsevesen

Gjest Nefertiti
Skrevet

Ved elven Piedra satt jeg og gråt - Paulo Coelho

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...