Glow Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 Hei! i sameiet jeg bor i har alle Canal Digital bredbånd. Der det kommer en ledning ut fra veggen til en boks, og fra den boksen går selve internettledningen inn i pc'n/Macen. Vi er to stk nå, i leiligheta mi, og ønsker trådløs nett( Fordi vi bare har en internett-utgang og to pc'er, så vi må bytte på internettn hele tiden) Da fikk jeg beskjed fra Canal Digital å kjøpe trådløs router fra Leftal,Elkjøp eller lignende. Men jeg lurer på om jeg må ha spesiel router til Mac? Og er installasjonen avansert? Hvordan kommer jeg meg på samme nett som det jeg har nå med router? må jeg ha passord?
Temposonic Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Hei, da du trenger bare en trådløs router som de sa. Du får en grei en fra ca 300kr og oppover. Du trenger ikke noen spesiell en til Mac. Installasjone er gjort på 5 min. Mest sannsynlig vil du ende opp med en fire-ports router (nesten standard), da er det fem nettverkskontakter på baksiden, den ene står det WAN på, denne plugger du i CanalDigital boksen din, der du tidligere har koplet PCen din til. (de fire andre er til å kople til opptil fire pc'er el. med kabel). Så er det bare å plugge i strømmen, og du er i gang Stort sett så er den trådløse senderen på den aktivert, MEN i de fleste tilfeller er den ikke satt opp med kryptering når du får den fra butikken. Det vil si at det er ingen beskyttelse på det trådløse nettverket, og dermed kan alle naboene dine også kople seg på nettet ditt, og faktisk også relativt lett "avlytte" databruken din. Derfor er det første du må gjøre er å aktivere krypteringen. Dette er vanligvis en ganske smal sak, og er ofte enkelt forklart i bruksanvisingen. Skulle du være usikker, kan du kjøpe ruteren din, og fortelle meg hvilken type, så kan jeg forklare hvordan du gjør det.
Glow Skrevet 1. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2010 Hei, da du trenger bare en trådløs router som de sa. Du får en grei en fra ca 300kr og oppover. Du trenger ikke noen spesiell en til Mac. Installasjone er gjort på 5 min. Mest sannsynlig vil du ende opp med en fire-ports router (nesten standard), da er det fem nettverkskontakter på baksiden, den ene står det WAN på, denne plugger du i CanalDigital boksen din, der du tidligere har koplet PCen din til. (de fire andre er til å kople til opptil fire pc'er el. med kabel). Så er det bare å plugge i strømmen, og du er i gang Stort sett så er den trådløse senderen på den aktivert, MEN i de fleste tilfeller er den ikke satt opp med kryptering når du får den fra butikken. Det vil si at det er ingen beskyttelse på det trådløse nettverket, og dermed kan alle naboene dine også kople seg på nettet ditt, og faktisk også relativt lett "avlytte" databruken din. Derfor er det første du må gjøre er å aktivere krypteringen. Dette er vanligvis en ganske smal sak, og er ofte enkelt forklart i bruksanvisingen. Skulle du være usikker, kan du kjøpe ruteren din, og fortelle meg hvilken type, så kan jeg forklare hvordan du gjør det. Men jeg trenger ikke kabel fra pc til router lengre etterpå? jeg kan ha mac'en hvor jeg vil i leiligheta uten ledning som førfølger meg eller stopper når jeg har gått for langt? Og når jeg har en mac og en pc, må jeg kjøpe trådløs router til begge, eller kan jeg installere samme på begge?
Glow Skrevet 1. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2010 Og en ting til ! Jeg husker på for mange år siden at jeg brukte D-link som trådløs router på en stasjonær pc jeg hadde. Men da måtte jeg legge inn et "signalkort-ting" inne i stasjonen (måtte åpne datan og skru inn kortet) Hva er det jeg får på Mac'en? En slags signal-kort som skal inn som en usb-kabel?
Temposonic Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Nei med trådløs så trenger du ikke kabel, ligger litt i navnet Men siden de fleste rutere vanligvis har minst fire porter så kan du, om du ønsker kople til fire PC'er med kabel Du kan bruke både PCen og Macen mot ruteren, samtidig. Så godt som alle bærbare PC'er som som er laget de siste kanskje fem årene har innebygget trådløst nettverkskort, så du trenger med stor sannsynlighet ikke noe ekstra kort el. Jeg er ingen Mac ekspert, men jeg er ganske sikker på at tilfellet er det samme der også. De fleste nye mobiler har også WLAN (trådløst nettverk), så du kan komme på nett med mobilen også via ruteren din.
Henkie Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Og en ting til ! Jeg husker på for mange år siden at jeg brukte D-link som trådløs router på en stasjonær pc jeg hadde. Men da måtte jeg legge inn et "signalkort-ting" inne i stasjonen (måtte åpne datan og skru inn kortet) Hva er det jeg får på Mac'en? En slags signal-kort som skal inn som en usb-kabel? Dette har ikke noe med pc/mac å gjøre, det kommer an på om datamaskinen(e) din(e) har trådløst nettverkskort innebygget i seg. Er det bærbare maskiner har de det. Er det stasjonære maskiner er det ikke så sikkert. Da trenger de i så fall ledning.
Glow Skrevet 1. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. november 2010 hehe, selvfølgelig ligger det i navnet. Tror hjernen min tenkte litt for mye ei vending der.... haha Men tusen takk for svar! Kommer innom her igjen hvis jeg sliter etter jeg har kjøpt router, men er ikke heeeelt retard på alt som har med dette å gjøre, så vi får håpe det ordner seg :gjeiper:
Gjest brutal_mann Skrevet 1. november 2010 #8 Skrevet 1. november 2010 Husk å sette den opp med WEP2 og admin passord...
Glow Skrevet 1. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 1. november 2010 Er det forresten noen routere dere anbefaler meg å kjøpe? Jeg er student, så det blir nok ikke den dyreste! Men en som funker til en grei pris! Merke?
Gjest brutal_mann Skrevet 1. november 2010 #10 Skrevet 1. november 2010 Kjappe tips med erfaringer http://prisguide.hardware.no/sok?sort=popularity&count=18&n=&order=asc&categoryId=259&price=
AnonymBruker Skrevet 8. november 2010 #11 Skrevet 8. november 2010 Jeg bryter meg inn i tråden her litt. Jeg skal også kjøpe en slik en, men er veldig usikker på hvilken. Er helt grønn på data. Det er så store forskjeller i pris, hva bør en se på og alt slikt. ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå