Smurfa Skrevet 12. oktober 2003 #2 Skrevet 12. oktober 2003 Det er ofte helt spesielle lukter jeg forbinder med jul; gløgg, mandariner, julerøkelse, pinnekjøtt, pepperkaker osv. Ellers er jo "Jul i Skomakergata" noe jeg forbinder med jul, pga det har vært siden jeg var liten. Det samme gjelder "Tre nøtter til Askepott", "Reisen til julestjernen" og "Grevinnen og hovmesteren". (Iår har jeg kjøpt "Reisen til julestjernen" på video, så jeg kan se den noen dager før jul istedet) Julestemning får jeg også når vi henger opp adventsstjernen, julegardiner og tar fram juleservicet vårt (Gammeldags jul) Hjemmelaget marsipan får jeg også julestemning av, for det lager vi kun til jul..
Gjest Embla s Skrevet 12. oktober 2003 #3 Skrevet 12. oktober 2003 Hm, julelukter, spes i huset til foreldrene mine. Julesanger, er så glad i "deilig er jorden". Den er vakker.. Julenek, gnistrende snøføre, bål i peisen, Tre nøtter til Askepott... Multekrem..
Gjest Zalomine Skrevet 12. oktober 2003 #4 Skrevet 12. oktober 2003 Lukter som pinnekjøtt, mandarin og gran. God mat, familie og kos. Tre nøtter til askepott, definitivt. Reisen til julestjernen er også fin, den ser jeg ikke på julaften, men vi kjøpte den på video da jeg var lita. Og "Grevinnen og hovmesteren" hører med Trenger jeg forklare "hvorfor" om noe av dette? Det bare ER JUL rett og slett
Smurfa Skrevet 12. oktober 2003 #5 Skrevet 12. oktober 2003 Oj, hvordan kunne jeg glemme å nevne lukten av juletre... :o Mmmm, det er en herlig lukt, det. + grantre ute på verandaen med masse lys!!!
tuji Skrevet 12. oktober 2003 #6 Skrevet 12. oktober 2003 Det er lukter jeg også forbinder med jul, og at alt er så mykt på en eller annen måte - snøen ute, å gå rundt på sokkelester, sitte under et teppe og spise mandariner, kose med katten - slappe helt av. Pynte seg, stå lenge på badet sammen med søstrene mine før vi går ut og erobrer hjemstedet... Gleder meg til jul, jeg!
Gjest Tex Skrevet 14. oktober 2003 #7 Skrevet 14. oktober 2003 Ekstra tid og koselig samvær med familien
Gjest Hulderjenta Skrevet 14. oktober 2003 #8 Skrevet 14. oktober 2003 Duften av pinnekjøtt, grantre i stuen, mørkt ute, julestjerner og adventstaker i folk sine vinduer, lyskjeder i trærene, julenisser, engler, julekoert, pakke inn gaver, pakke ut gaver, blanke julekuler.... Har man i tilleg samlet de man er glad i, da er det virkelig jul!
*Lillian* Skrevet 14. oktober 2003 #9 Skrevet 14. oktober 2003 Hva jeg forbinder med julen? Sorg, savn, ensomhet, selvmord og selvmordsforsøk..... Påklistra glis og overfladisk hygge.. Orker ikke utdype det mer.. :-? Lillian
La Guapa Skrevet 17. oktober 2003 #11 Skrevet 17. oktober 2003 :D Adventstid med røde gardiner, kongerøkelse hver dag, kakebaking og små hemmeligheter. Tante Pose, Tre nøtter for Askepott og Grevinnen og hovmesteren på TV. Mannen min som får stjerner i øynene når han finner en liten gave i fotenden på juledags morgen. Treeet som er så vakkert at du kan gråte når vi lar det stå tent om natten. Stearinlys, godterier, mandariner og ribbe på julaften. Kjøleskap fullt av lefser, lammerull, sild og rødbetsalat. Foreldrene som kommer til oss på julaften, sultne og fulle av forventning. Den første julen med en liten i maven.... Mer perfekt kan det umulig bli. :D Åhhhh, jul er deilig. La Guapa
ringblomst Skrevet 18. oktober 2003 #12 Skrevet 18. oktober 2003 Jeg forbinder julen med full kirke, tre nøtter til askepott og masser av god mat; faktisk så mye mat at vi aldri orker dessert. Da broren min og jeg var mindre pleide vi å mase oss til å få lov til å åpne en gave på julaften formiddag. Mandel i grøten til både broren min og meg er også et koselig minne.
Gjest Madley Skrevet 19. oktober 2003 #13 Skrevet 19. oktober 2003 Lukt! Det er lukt som gir den store julestemninga. Lukta av ribbe, surkål og medister. Lukta av ei skål grønnsåpe bak sofaen. Gløgg, mandariner, pepperkaker i vinduet, appelsin med nellikspiker. Pappas after shave, juleøl og ja sikkert mere men dere vet vel hva jeg snakker om :D
Eowyn Skrevet 19. oktober 2003 #14 Skrevet 19. oktober 2003 Åh, nå kom jeg i julestemning, bare av å lese her. Når jeg kjenner lukten av nellik, så tenker jeg med engang på julen...Helt siden jeg var liten, så har vi brukt å lage appelsin med nellikspiker i, for å telle ned dagene til jul, og samtidig minner det meg om jul i skomakergata som er og blir den beste julekalenderen noensinne. Ellers så er det de "typiske" juleluktene som gløgg, røkelse, mandariner og nybakte kaker....Mmmmmm :rosasmil: Og selvfølgelig snø....Å stå opp om morgenen når den første snøen er kommet gir meg med engang julestemning. Spesielt slik som det var i fjor da det var kommet så mye snø at det var som tatt rett fra et julekort. Julemusikk er jo en selvskreven julestemning-starter, så når adventstiden kommer, så pleier jeg og venninnene mine å lage juleverksted hvor vi lager julegaver og spiller julemusikk. Det er så koooooos!!! Nei, jul bare er og blir den koseligste tiden jeg vet om. Jeg kan nesten ikke vente!!
Jinx Skrevet 19. oktober 2003 #15 Skrevet 19. oktober 2003 Hva forbinder jeg med jula ?? Hm.. det er så mye.. Alt fra forventinger, stress, håp, tro, glede og lukter ... Julen starter med innpakking av kalendergaver til barna.. Pynting 1 søndag i advent eller 1.desember, da jeg henger opp julegardiner og lager evnt julevinduer.. Pynter litt hver dag frem mot jul .. Julen er å gå i julegater med masse julelys, og juletrær og julemusikk ... Å det må være snø .. Dalende snø .. Julens lukter ja ... Lukten på julaften er alltid speseiell.. Både ute og inne.. Dufter ribbe og steik.. Grantre’et i stua Klementiner/Mandariner Kongerøkelse Gløgg Kardemomme og nellik lukter jul Julestjerner Mandel i grøten Store julefrokoster/lunsjer Når jeg tenker på julen tenker jeg på koselige kvelder inne sammen med familien.. Med mange talglys, julepyntlaging, baking eller innpakking av julegaver.. Eller bare det å sitte å slappe av, høre på julemusikk og se snøen som daler sakte ned utenfor vinduene.. Pepperkaker og Julebrus Marsipanpølser og Juleskum Andre juleting ... Julesiden min på nett Tre nøtter for Askepott Disney’s tegnefilmer på julaften Reisen til julestjernen Jul i Skomakergata Julenek fulle av dompapper og andre små fugler .. Lage/skrive Julekort Ha Juleverksted Lese julefortellinger Julen er helt klart årets høydepunkt.. Noe jeg gleder meg til hvert eneste år .. Når jeg tenker på julen så er julen så stille og rolig.. Nesten så en kan høre at det snør.. Er det lov å høre julemsuikk nå ?? Tjihi
Væren Skrevet 19. oktober 2003 #16 Skrevet 19. oktober 2003 Stemning, lukter, tradisjoner, god tid til familie og venner, glede og lys. Og julens budskap hører også med! Tid for avslapning og til å hente seg inn igjen i den mørke årstiden. Glede hverandre med gaver og koselige juleprogram på TV!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå