Zoë Castillo Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 Jeg har ikke shoppa annet enn sokker de siste åra, for jeg takler ikke denne grå/dus-rosa tights-tunika-skjorte-trenden som ALDRI TAR SLUTT. Fint på andre, ikke på meg. Nå har jeg imidlertid krøpet til korset og dratt på shopping, og jeg kom da hjem med noe. Men fortsatt ingen ting å ha på meg. Har du noen tips til meg? Jeg er midt i 20-åra, og er lærer på videregående. Er ca 165 cm høy og ca 65 kg. Litt hofter, lår og rumpe, middels pupper. Er bittelitt kalvbeint, så tights med lave sko utgår. Tynn overkropp og ganske smal midje, men litt lovehandles gjør at figuren får en liten "knekk". Dette skjules imidlertid greit med litt høyt liv i buksa. I klesskapet mitt har jeg masse jeans, singletter og hettejakker. Praktiske allværsjakker, slitte joggesko og Converse. Lei! Jeg liker litt forskjellige stiler, men hovedsaklig liker jeg "back to nature"/cowgirl-stilen i Divided/L.O.G.G.-kolleksjonen til H&M, dressbukse/skjorte-stil, noen ganger med t-skjorte eller noe over for å gjøre det mer hverdagslig. Eeelsker også sekretær-stilen, men føler ikke at en ung lærer for 16-åringer trenger å spille mer på lærerinne-klisjeen enn det som allerede ligger i korta. I dag kjøpte jeg bla brune, litt rocka, knehøye støvletter, brune og svarte, trange tight/jeans til å ha oppi støvlettene, blå/dus rutete chinos, masse tynne gensere med knappestolpe fra H&M og grå dressbukse med bootcut. Jeg lurer imidlertid på følgende: 1) Kan hvem som helst gå med knehøye støvletter? Jeg føler meg altfor grå mus til å gå med dem, selv om jeg følte meg litt lekker med dem og trang tights/jeans. Men hva har man på toppen av noe sånt? Det var tykt stoff i tightsen, så det trenger ikke dekke rumpa (jeg kler uansett ikke så lange gensere, og fasongen på rumpa mi er helt ok. :gjeiper: ) 2) Hvilke hverdagssko kan en bruke til chinos og jeans? Jeg liker en litt rocka jeans-stil, med kule t-skjorter og røffe belter, evt nevnte gensere med knappestolpe og sprek singlett innom. De grusomme joggeskoene mine må dø, men jeg har ikke noe godt alternativ. De bør være behagelige og litt tøffe, altså ikke nette Lacoste-sko. Vurderer Vans, eller er det utelukkende for fjortiser? Har jo Converse da, men jeg vil gjerne ha et alternativ. 3) Hva går til dressbukse? Hvilke sko? Kan dressbukse brukes til samme type sko som jeg fisker etter i spørsmål nr 2? Hvile klær kan ellers brukes dersom en velger å kjøre stilen med dressbukse? Skal hvit skjorte neddi buksa, eller utenfor? Dette ble langt og kronglete, men jeg føler meg virkelig alene som dårlig kledd her i verden! De kvinnelige kollegaene mine bruker hverdagskjoler, høye hæler og er generelt freshe, og de kjekke gutta på teamet mitt er også kledd som om de skal på byn. Og så kommer jeg, den yngste læreren på skolen, som kler seg som en livslei 50-åring. Vil ikke være sånn lenger!
Gjest Nanne70 Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Jeg synes faktisk at knehøye støvletter er langt mer kledelig til mange enn noen av de andre alternativene som finnes, så ja, det er klart du kan bruke det! Til tigts/smale bukser og knehøye støvletter kan det være fint med en smal strikkegenser med stor krage, alternativt en smal topp med en lang cardigan utenpå. Det kan også være tøft med en smal topp/t-skjorte eller bluse og en nett dressjakke. En smal/figurformet skjorte/tunika er også stilig, selv om du ikke føler at du trenger å dekke rumpa. Noen litt røffe ankelstøvletter med litt hæl kan passe både til jeans/chinos og dressbukse. Det finnes mange typer ankelstøvletter i butikkene nå, så du finner helt sikkert noe som passer til din stil og smak. Til dressbukse passer det med ankelstøvletter av ulike slag, alternativt pumps med kilehæl eller litt kraftigere hæl, det kommer litt an på hvilken stil du ønsker. Dressbukser er klassisk, men jeg forbinder egentlig sekretærstil med med skjørt. For at dressbukse ikke skal bli for strengt, synes jeg det er finest å kombinere med en tynn, feminin genser, en myk bluse eller alternativt en kul t-skjorte og en tynn skinnjakke. Hvis du skal putte en topp inni buksa, er det finest at buksa er høy i livet, slik at du får markert midjen. Ellers kan du bruke figursydde overdeler, de går fint å ha utenpå også. En klassisk, smal skjorte, dressbukser, en feminin skinnjakke og noen skikkelig rå sko kan være en utrolig bra kombinasjon. Denne bloggengir mange gode tips til ulike kombinasjoner av klær og sko. Lykke til!
Zoë Castillo Skrevet 1. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2010 Takk for svar! Med sekretær-stil mente jeg blyantskjørt med skjorte, evt klassiske, knekorte kjoler. Dressbuksa er en litt mykere/mindre dristig variant av denne. Hadde jeg jobbet i kontorlandskap hadde nok stilen min vært mer feminin 60-talls, men som lærer skal det lite til før klesvalgene får innvirkning på klasseromsledelsen. Jeg skal sjekke ut bloggen du foreslo, og så får jeg hive meg ut i shopping-helvete igjen i morgen. Jeg nekter å tro at den påståtte shopping-manien til jenter er noe annet enn en myte, for dette er slitsomme greier! TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå