Gå til innhold

Smerter i leggen ved løping

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Har i det siste gjenopptatt litt løping - har ikke løpt jevnlig på flere år. Startet i sommer med rask gange, og har nå utvidet til å veksle mellom løp og rask gange. Men jeg får så vondt på fremsiden av ene leggen når jeg løper..... Er alltid godt oppvarmet.

Hva kan dette være? Smerten forsvinner med en gang, men kommer altså tilbake iblant, på samme sted i samme fot, når jeg løper. Betennelse hadde jeg vel kjent hele tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet du hva jeg tror ganske sikkert det er, det er muskel som jobber med å bli sterkere, så leggen hovner seg. tøye både før og etter(leggene) ta deg god tid til det. massere flere ganger også. kan gjerne bruke en sånn krem/gel mot muskel/leddsmerter (helsekostbutikker).. ikke bruk oppoverbakke på mølla, siden det belaster og samtider øker muskelvolum. noe som er litt for fort fremgang siden du har ikke trent på ei lita stund. mange hilsner!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hvordan tøyer jeg fremside legg, egentlig?

Skrevet

Er det i selve beinet du får vondt, altså på skinnleggen? I så fall kan det høres ut som du har tilløp til beinhinnebetennelse. Hvis det er det, må du være forsiktig med å belaste foten med løping framover til du ikke har vondt lenger. Du bør da bruke alternativ trening, som sykling, som ikke belaster på samme måte.

Hvis det er det som er problemet, bør du også tenke forebyggende når du er kvitt smertene. F.eks. bruke gode sko, gjerne noen som er tilpasset din fot (avhengig av hvor du legger hovedvekten på foten i steget, altså om du legger mest tyngde på utsiden eller innsiden av fotbladet), du bør være nøye med tøying av leggene, unngå å løpe på asfalt, være nøye med løpsteknikk, gjerne løpe med lang bukse så du ikke blir unødvendig kald foran på leggen, gjerne løpe i oppoverbakke (f.eks. ha en svak helning oppover på tredemølla) så du belaster framside legg mindre. Ja, det var noen tips i farta, hvis problemet er smerter i selve skinnleggen. Om det er muskelsmerter, antar jeg at rådene mine ikke er like relevante.

Skrevet

Hvordan tøyer jeg fremside legg, egentlig?

å bøye foten bakover. den motsatte veien som av bkside legg. du kan eventult sitte på knærne og sette deg nedover(rompe mot hælene) og bøye deg bakover med ryggen. det er litt vanskelig å foklare hehe men prøv deg fem til du merker det på forsiden. men husk nå du har trent, så skal du ikke tøye ut med en gang nr kroppen er veldig varm( har lest det), så pust litt og da tøy rolig og ikke for hardt(hvorav det er mulig å fa da strekk og andre skader) klem

Skrevet

ikke bruk oppoverbakke på mølla, siden det belaster og samtider øker muskelvolum. noe som er litt for fort fremgang siden du har ikke trent på ei lita stund. mange hilsner!

Jeg har lært at en liten incline hjelper mot benhinnebetennelse, men da ikke mer enn 1.0 eller 1.5, det funker på meg iallefall :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Tar en sving innom löplabbet og sjekket skoene mine jeg, for sikkerhetsskyld. Kjenner det bare når jeg løper, men er usikker på om det er i beinet eller i muskelen.. Takk for svar allesammen :)

Skrevet

Hvis det er på forsiden av beinet vil jeg tro det er senebetennelse. Har dette selv 4324 ganger i året.... Enten kan du la det gå over av seg selv ved å ikke løpe for hardt, men heller bare ta deg en gåtur. Ellers kan du få krem av legen, så forsvinner det i løpet av en ukestid :)

Skrevet

Hvis det er på forsiden av beinet vil jeg tro det er senebetennelse. Har dette selv 4324 ganger i året.... Enten kan du la det gå over av seg selv ved å ikke løpe for hardt, men heller bare ta deg en gåtur. Ellers kan du få krem av legen, så forsvinner det i løpet av en ukestid :)

Hvis det er fremside legg du sikter til, så er det ingen sener der. Derimot er beinhinnebetennelse en vanlig belastningskade.

Beinhinnen på leggen blir mest belastet ved støt som feks løping i nedoverbakke, hopp, osv.

TS: søk litt på beinhinnebetennelse og se om symptomene stemmer med dine problemer. Gode sko er alltid viktig.

Er det noe du bør bruke mye penger på er det gode treningsko. Og de koster gjerne fra 1500 og oppover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...