Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er en kvinne på 38 år av mange grunner har jeg ikke høyere utdanning en videregående skole. Jeg jobber nå som lærer jeg har veldig lyst til å videreutdanne meg til lærer. Jeg så på mange høyskoler og universitet for et par år siden der var det pliktig oppmøte så å si hver dag. Jeg føler alt jeg har mye kunnskaper om pedagogikk og læreryrke samt barn og unge. Både ved og jobbe med barn og unge og ved og lese hundrevis av bøker om emnet.

Finnes det en skole der jeg kan videreutdanne meg uten og møte opp så mye? Jeg har selvsagt ikke noe i mot a ta flere kompetanseprøver:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen universiteter og høyskoler kjører pedagogikk-studier nettbasert (gjerne med noen obligatoriske samlinger i året)

Høgskolen i Telemark sin Almennlærerutdanning finner du her; http://fagplaner.hit.no/content/view/full/21430

Dersom du ønsker på et lavere nivå, finner du sikkert det også.

Ta også kontakt med lærestedet du har mest lyst på og snakk med dem.

Noen steder kan du få tilrettelagt opplegg :-)

Skrevet

Du jobber som lærer nå selv om at du ikke er utdannet lærer? Hvordan fungerer det, er det ikke et krav å ha relevant utdanning?

Skrevet

Du jobber som lærer nå selv om at du ikke er utdannet lærer? Hvordan fungerer det, er det ikke et krav å ha relevant utdanning?

Hvis du spurte meg nå (står i profilen min at jeg underviser, så gjetter på du mente meg ?) så har jeg relevant utdanning (utdannet interiørdesigner, snakker flytende engelsk) men ikke pedagogikk. På fagskoler er ikke det alltid et krav.

Jeg har også hatt en del ekstrajobb som lærervikar på ungdsomsskolen. Du tjener mindre som uutdannet lærer (altså uten lærerutdanning/pedagogikk) men jeg synes det var ganske gode penger (og så får du lov å jobbe flere timer som vikar enn som fast ansatt)

Skrevet

Hvis du spurte meg nå (står i profilen min at jeg underviser, så gjetter på du mente meg ?) så har jeg relevant utdanning (utdannet interiørdesigner, snakker flytende engelsk) men ikke pedagogikk. På fagskoler er ikke det alltid et krav.

Jeg har også hatt en del ekstrajobb som lærervikar på ungdsomsskolen. Du tjener mindre som uutdannet lærer (altså uten lærerutdanning/pedagogikk) men jeg synes det var ganske gode penger (og så får du lov å jobbe flere timer som vikar enn som fast ansatt)

Hehe, veldig imponerende CV, men mente egentlig trådstarter ;) Stusset på denne setningen: "Jeg jobber nå som lærer jeg har veldig lyst til å videreutdanne meg til lærer."

Skrevet

Noen universiteter og høyskoler kjører pedagogikk-studier nettbasert (gjerne med noen obligatoriske samlinger i året)

Høgskolen i Telemark sin Almennlærerutdanning finner du her; http://fagplaner.hit.no/content/view/full/21430

Dersom du ønsker på et lavere nivå, finner du sikkert det også.

Ta også kontakt med lærestedet du har mest lyst på og snakk med dem.

Noen steder kan du få tilrettelagt opplegg :-)

Slik jeg forsto det på siden var det enten slik at en går på skolen og da var undervisningen obligatorisk med maks 20% fravær eller så var den nettbasert. Vet du om det koster mye og ta den nettbasert?

Er litt redd for at det skal koste veldig mye og ta det nettbasert men det er kanskje helt annerledes med nettbasert via en offentlig skole, er det noen som vet mere om dette?

Tror du det er en mulighet og få ha mer fravær om jeg tar kontakt? Jeg får nok sende en mail til høyskolen og spørre.

Skrevet

Det fungerer strålende elevene er vertfall veldig fornøyde med meg som lærer. Jeg synes det er trasig og ikke ha utdannelse selv om jeg ikke har opplevd noen problemer knyttet til dette. Jeg jobber som lærer i et språk, matte, historie, geografi, musikk, kunst valgfag (og noen andre valgfag som er litt spesielle for skolen vår.) Jeg har alltid likt å lese mye og vært interessert i pedagogikk og hvordan vi lærer og hvordan få til et godt miljø. Det er sikkert grunnen til at det har gått så bra også:)

Ja så har jeg jobbet som lærer noen år i et annet land før jeg fikk jobben som lærer i Norge det begynte da med at jeg fikk jobb i språk og så fikk jeg jobb i andre fag senere.

Skrevet

Slik jeg forsto det på siden var det enten slik at en går på skolen og da var undervisningen obligatorisk med maks 20% fravær eller så var den nettbasert. Vet du om det koster mye og ta den nettbasert?

Er litt redd for at det skal koste veldig mye og ta det nettbasert men det er kanskje helt annerledes med nettbasert via en offentlig skole, er det noen som vet mere om dette?

Tror du det er en mulighet og få ha mer fravær om jeg tar kontakt? Jeg får nok sende en mail til høyskolen og spørre.

Jeg siterer;

Arbeids- og læringsformer

Nettbasert allmennlærerutdanning er for studenter som ønsker et nettbasert studieløp med redusert progresjon. Sjølstudier har større plass og nettkommunikasjon er viktig i kontakten mellom lærere og studenter og studentene innbyrdes. Studentene må ha tilgang til pc med rask Internett-tilgang og webkamera. Studiet er bygd opp med samlinger, obligatorisk arbeid i mellomperiodene på nett, mappekrav og prosjekter. Arbeids- og undervisningsformer varierer mellom individuelt arbeid, gruppearbeid og forelesinger. Fagarbeidet er bygd på et obligatorisk pensum og alle studenter er i arbeidsgrupper som bearbeider fagstoffet.

Men du får svar på alle slike ting om du tar kontakt med høyskolen :-)

Jeg kan ikke skjønne at det skal koste så voldsomt da det er en offentlig Høyskole, ikke en privatskole.

Skrevet

Det fungerer strålende elevene er vertfall veldig fornøyde med meg som lærer. Jeg synes det er trasig og ikke ha utdannelse selv om jeg ikke har opplevd noen problemer knyttet til dette. Jeg jobber som lærer i et språk, matte, historie, geografi, musikk, kunst valgfag (og noen andre valgfag som er litt spesielle for skolen vår.) Jeg har alltid likt å lese mye og vært interessert i pedagogikk og hvordan vi lærer og hvordan få til et godt miljø. Det er sikkert grunnen til at det har gått så bra også:)

Ja så har jeg jobbet som lærer noen år i et annet land før jeg fikk jobben som lærer i Norge det begynte da med at jeg fikk jobb i språk og så fikk jeg jobb i andre fag senere.

Hvilket nivå underviser du på? Du kunne kanskje bare tatt 60 sp i pedagogikk?

Skrevet

Det tror jeg neppe. Det er ihvertfall ikke mulig der jeg studerer. Det vil si, i noen tilfeller kan vi levere oppgaver for å "gjøre opp" for det vi har gått glipp av, om oppgaven blir godkjent regnes det ikke som fravær. Men det kan i lengden bli mer jobb enn å være på forelesning. Ikke glem at det er en del uker praksis i løpet av året også, det er det også på de nettbaserte utdanningene.

Skrevet

Jeg hadde satset på å ta utdanningen var jeg deg. :) Med den nye lærerutdanningen (GLU) som startet i år, så begynner man gradvis å gå over til mer spesialiserte faglærere. Nå har det allerede blitt sånn at man må ha minimum 60 stp i faget for å undervise i matte, norsk eller engelsk på ungdomsskolen. Med mindre antall søkere på lærerutdanningen begynner å gå nedover, så er det godt mulig det vil bli flere slike krav i fremtiden. Jeg håper egentlig at det blir det, for det er en forskning som viser en sammenheng mellom lærerens utdanning i faget og elevenes resultater. Så om du allerede er en god lærer, så har både du og elevene mulighet til å dra nytte av at du i tillegg har formell utdanning i fagene du skal undervise i.

Skrevet

Om hun ikke har utdannelse i f. eks matematikk, så skal man trenge mer enn 60 stp ped for å bli mattelærer. Matten er jo mer enn å kunne regne, det er f. eks en del fagdidaktikk som hører til faget, ikke pedagogikken. Det gjelder egentlig alle trinn, alle har jo sine utfordringer i forhold til didaktikken.

Skrevet

Jeg underviser i vederegående skole.

Skrevet

Ts: Jeg håper du ikke er norsklærer!

Skrevet

Men jeg skjønner ikke hvordan du i det hele har fått jobb i å undervise i mange forskjellige fag på videregående nivå, med bare et par års erfaring fra utlandet?? Jeg skjønner jo at elevene gjerne liker dette, men det gjorde engelskelevene til en viss lærer på skolen min også - helt til hele kullet strøk med glans til eksamen etter tre år med undervisning....

Og når det kommer til min egen erfaring med lærere uten utdannelse, huff, nei, den er så dårlig at den utgjorde starten på min karriere som skulker med stil. Mistet totalt leselysten, så ikke poenget med skolegang, osv.

Hvilken skole underviser du på? Og hva gikk den erfaringen du hadde ut på? Hvilket land?

Skolesystemet vårt sliter nok allerede, derfor jeg blir litt provosert.... og ja, tar denne som anonym.

Skrevet

FÅ utdanning?? Det hørtes veldig lettvint ut.. Det er hardt arbeid som står bak en gjennomført utdanning. Ikke meningen å pirke her, men det virker som du har tatt noen snarveier både her og der..

Skrevet

Ts: Jeg håper du ikke er norsklærer!

Tenkte det samme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...