-Fisken- Skrevet 1. november 2010 #1 Del Skrevet 1. november 2010 Er det noen som kan hjelpe med med dette: Hvor mange protoner bruker til produksjonen av 1 ATP? Jeg har prøvd å lese litt på det på nettet, men jeg har egentlig ikke funnet noe særlig fornuftig. Det eneste tallet jeg leste var 9, og at det var så mange protoner som trengtes for en hel rotasjon av gamma subenheten til ATP synthase, men jeg er usikker på om dette er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 2. november 2010 Forfatter #2 Del Skrevet 2. november 2010 Fant ut av det, tre protoner gjennom ATP synthase gir nok energy for synthesen av én ATP fra ADP og Pi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 2. november 2010 #3 Del Skrevet 2. november 2010 Det er vel et vanskelig spørsmål å få et eksakt svar på, da ph under reaksjonene vil bestemme en god del av utfallet. Tar utgangspunkt i at du mener ATP-ase i SR (dvs ikke ATP-ase som i fotosyntesen). Hvis jeg husker riktig, så er det protoner i form av H+ og Ca2+ som i hovedsak vil påvrike de sekventielle reaksjonene av ATP-syntase i mitokondrier. Konsentrasjonen av H+ er jo hva som bestemmer pH, og den optimale flux av ATP oppnåes ved ph ca 7.2. Jo høyere konsentrasjon av H+, jo høyere konsentrasjon av Ca2+. Under optimale forhold, så mener jeg likevel å huske at det tar 3 protoner å danne 1 mol ATP inne i mitokondriene. I tillegg så kreves det et proton for å transportere ATP ut til cytoplasma. En full rotasjon (full revolution) av ATP-syntase gir 3 ATP. Som du vet så består ATP-syntase av underenheter, såkalte c subenheter. C subenheter fungerer som samletrakter (funnels) for protoner, og når et proton passerer så vil c subenheten rotere, som igjen fører til at de andre c subenhetene ved samme punkt også roterer. I løpet av en full rev av ATP-syntase så kreves det dermed en proton per subenhet. Subenheter i mitokondria teller 9 c subenheter, og du trenger dermed 9 protoner. En full rotasjon produserer 3 ATP, men siden du trenger 9 protoner for å produsere disse tre, så vil dette gi gjennomsnittlig 3 protoner per ATP. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 2. november 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 2. november 2010 Takk for oppklaringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå