Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg (som så mange andre) går med tanker om å starte en blogg. En hobbyblogg denne gangen. Men hvordan går man frem, sånn rent teknisk?

Jeg ser at de fleste blogger finnes på egne blogg-sider. Jeg har eget domene med serverplass. Kan jeg bruke denne? f.eks. www.mittdomene.com/minblogg

Jeg antar at det finnes programmer som man lager bloggen i? Hvilke er bra? Helst noe gratis. Når jeg lager websider har jeg laget dem i html i notepad, men en blogg er jo en del mer avansert enn som så.

Jeg ønsker meg også oversikt over hvor mange treff, hvor de kommer fra osv.

Også vil jeg gjerne ha noen generelle råd om hva dere synes bør være med i bloggen. Ikke nødvendigvis selve innholdet, men mer utformingen. Hvordan gjør man bloggen mest mulig oversiktlig f.eks.

Og sist men ikke minst: Hvordan gjør man bloggen kjent for omverdenen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wordpress hører jeg mye godord om, når man blogger på egen server. Den har de tekniske løsningene du trenger, skulle jeg tro.

Noen markedsføringstips.

Se på blogger du liker selv og synes er oversiktlige, stjel ideer til utforming :)

Gjest Thefainter
Skrevet (endret)

Joomla!! :biggrin: det er gratis og er kjempelett å bruke. Wordpress er ikke noe iforhold syns jeg :)

Edit: med joomla er det også kjempelett å søkemotoroptimalisere. Jeg kan hjelpe deg hvis du vil :)

Endret av Thefainter
Skrevet

Å bruke Joomla for å blogge er ikke vanlig. Wordpress er det vanligste og hvis Thefainter over her ikke syns Wordpress er noe i forhold til Joomla så har han/hun ikke god kjennskap til Wordpress.

Skrevet

For folk flest er wordpress nok helt grei. Bruker den selv og ser ikke helt hva jeg skulle savne. Masse plugins som kan legges til også.

Du kan velge å ha wordpress eksternt (veldig enkel registrering på wordpress.org), eller evntuelt da ha egen host hjemme, da må du laste ned fra wordpress.com (noe jeg har) og registrere egen domene.

Skrevet

Joomla har jeg brukt en gang. Syntes den var litt knotete, men det kan ha noe med at introduksjonen min til Joomla var "Her er passordet, gå og oppdater websidene våre"

Skal ta en titt på både Joomla og Wordpress :Nikke:

Skrevet

Jeg bruker Blogg.no

Jeg brukte wordpress en gang, men jeg syns det var litt komplisert. Det var alsri noen som leste den helle, men nå når jeg ar blogg.no leser fremmede bloggen min hele tiden.

Gjest Thefainter
Skrevet (endret)

Å bruke Joomla for å blogge er ikke vanlig. Wordpress er det vanligste og hvis Thefainter over her ikke syns Wordpress er noe i forhold til Joomla så har han/hun ikke god kjennskap til Wordpress.

Dette utsagnet tyder jo på at du ikke har noen god kjennskap til Joomla da... :natti:

Endret av Thefainter
Skrevet

jeg brukte wordpress og var veldig fornøyd, veldig greit oppsett, og hvis du kan litt html er det ihvertfall ikkenoe problem å få det akkurat som du selv vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...