MrsC Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 Nå er jeg litt desperat for dette vet jeg ikke helt hvordan jeg skal løse. Jenta mi på 3 år var nesten helt ferdig med bleier i sommer. Da både bærsjet og tisset hun på do og sa til en viss grad fra (om ikke hun sa klart fra, så vi det tydelig på henne og kunne løpe på do). I tillegg var hun tørr hele natta og kunne holde seg til vi kom ned på do om morgenen selv om hun ofte fikk litt vann rett før un la seg. Men, så kom lillesøster i juni og kommentaren om at "alle bruker bleier". Dermed var alt over. 3- åringen sitter gjerne på do og er vil veldig gjerne gå med truse for det gjør bestevennen og andre i barnehagen, men hun viser ingen tegn til når hun skal på do og hun er tisser i nattbleia før hun kommer inn til oss på morgene. Nå har jeg prøvd å lokke med kjeks for at hun skal sitte så lenge på do at hun kanskje vil tisse, setter henne også der noe etter måltider, går med truse hjemme i helgene etc, men hun vil ikke gjøre det i do lenger. Hun holder seg til hun får på seg bleie igjen. Har også prøvd å snakke med henne. Forstår at dette er en reaksjon på lillesøster, men jeg trodde vi hadde kommet så langt at hun ikke skulle gå helt tilbake. Noen gode råd?
Gjest Lillemor Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Jeg ville latt henne begynne med bleier igjen. Ikke gjør noen big deal ut av det, bare si at hun må bruke bleier siden hun ikke vil tisse på do. Si at hun kan selv si fra når hun blir stor jente og vil slutte med bleier. Prøv dette i noen uker og se om hun selv finner ut at tida er inne for å bli "stor". Det er vanlig at barn går tilbake et par steg i utviklingen når de får småsøsken, men det er vanligvis forbigående. Min gutt var to da han fikk en lillebror, og han ville plutselig ligge på fanget og drikke melk av flaske osv. Vi lot han få lov til det, vugget og bysset han på samme måte som med lillebror. Storebror var såre fornøyd, men valgte fort å gå tilbake til å være stor gutt når han merket hvor kjedelig det var å være baby som måtte ligge hele tida. Han fikk noen sånne innfall innimellom, og vi lot han leke baby. Det tok ikke lang tid før babystadiet var glemt igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå