Auri Skrevet 31. oktober 2010 #1 Skrevet 31. oktober 2010 Har sett noen nevnt rundt omkring om at det er kommet en ny lov som sier at hvitevarer følger leiligheten, ikke eier... For det første: WTF?! Er Norges politikere helt korka? Ja, okey, det visste vi allerede. For det andre: Kan noen utdype mer om dette? Linker til artikler som omhandler det? Vi leier en leilighet som skal på markedet nå, og jeg vil gjerne vite NÅ om vi må gi fra oss hvitevarene våre!
jolie Skrevet 31. oktober 2010 #2 Skrevet 31. oktober 2010 Det er vel bare å be megleren sørge for at det står "hvitevarer medfølger ikke" i prospektet. Jeg tenker det blir leit for eier av leiligheten om det viser seg at han har solgt hvitevarer han selv ikke eier. Så lenge det ikke er dere som selger, så skal dere selvfølgelig ikke gi fra dere hvitevarene deres.
Gundel Gaukeley Skrevet 31. oktober 2010 #3 Skrevet 31. oktober 2010 Har sett noen nevnt rundt omkring om at det er kommet en ny lov som sier at hvitevarer følger leiligheten, ikke eier... For det første: WTF?! Er Norges politikere helt korka? Ja, okey, det visste vi allerede. For det andre: Kan noen utdype mer om dette? Linker til artikler som omhandler det? Vi leier en leilighet som skal på markedet nå, og jeg vil gjerne vite NÅ om vi må gi fra oss hvitevarene våre! Google er en fin ting. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10009744
Auri Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg drev og søkte på feil ting, så jeg fant ikke noe. Takk for linken Gundel, men den hjelper meg like lite med problemstillingen vår. Vår komfyr kommer jo til å være her ved visning (og dessuten så trodde vi st vi kunne få sjangsen til å kjøpe kjøleskapet av huseier, sukk) Æsj, nå ble jeg stressa. Jeg elsker den pokkers komfyren Selv om det er en ganske rimelig modell fra Hoover Grepa.
Gundel Gaukeley Skrevet 31. oktober 2010 #5 Skrevet 31. oktober 2010 Vel, det er vel fremdeles slik at man ikke kan selge noe man ikke eier, enten det er sånn eller slik. Dersom du føler for å være på den sikre siden, kan du jo spørre eieren av leiligheten om hvilken megler som skal brukes, så kan du selv ta kontakt og informere om hvilke hvitevarer som er dine?
Auri Skrevet 31. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2010 Har kontakt med megler, for vi må ta av oss alt som har med salget å gjøre, siden huseier bor i Nord-Norge og vi er på Østlandet... Men salgsoppgaven går ut i morgen, så jeg tviler på om de rekker å endre den nå!
Supraspinatus Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 Har kontakt med megler, for vi må ta av oss alt som har med salget å gjøre, siden huseier bor i Nord-Norge og vi er på Østlandet... Men salgsoppgaven går ut i morgen, så jeg tviler på om de rekker å endre den nå! Endringene i den nye loven omhandler egentlig bare løse hvitevarer. Integrerte hvitevarer medfølger alltid. Og megleren må gjøre som dere ber h*n om. Om det så medfører at han må skrive inn endringen med tusj selv. Det er forsåvidt viktigst å få det med i salgskontrakten. Det er jo den som er juridisk bindene.
cindarella Skrevet 1. november 2010 #8 Skrevet 1. november 2010 Selvsagt må du ikke gi fra deg komfyren din. I såfall må jo huseier betale dere det komfyren koster eller er verdt. Er vel snakk om litt skjønn her..? Vi er i samme situasjon som dere, minus komfyrproblemet. Leiligheten vi bor i skal selges, og der har vi kjøpt vår egen oppvaskmaskin. Megler har informert om dette under visning at den ikke medfølger, så deres megler burde jo absolutt gjøre det samme. Samtidig kan det ikke være et problem for kjøperene at komfyren ikke medfølger. "Pokker altså, komfyren følger ikke med! DA gidde jeg ikke å kjøpe!" Hehe, ser det for meg. Det går nok helt fint skal du se!
Auri Skrevet 1. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 1. november 2010 Godt å høre. Jeg elsker den elendige komfyren Etter å ha hatt den i tre år kjenner jeg den inn og ut og får aldri mislykket mat på den... Ikke noe som er komfyren sin feil, hvertfall Dumt at jeg ikke fant ut om dette før, hadde nemlig håpet å få kjøpt kjøleskapet av huseieren. Oppvaskmaskinen vår står heldigvis trygt i loftsboden (siden det ikke er plass til den her)
mysan Skrevet 1. november 2010 #10 Skrevet 1. november 2010 Har kontakt med megler, for vi må ta av oss alt som har med salget å gjøre, siden huseier bor i Nord-Norge og vi er på Østlandet... Men salgsoppgaven går ut i morgen, så jeg tviler på om de rekker å endre den nå! Dette burde megleren ha visst om og gjort dere oppmerksomme på. Man kan ikke regne med at gudoghvermann vet om sånne endringer, men man bør kunne forvente at meglere får det med seg.
Auri Skrevet 1. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 1. november 2010 Hun har ikke nevnt et ord til oss, hvertfall. Mulig hun har sagt det til huseier, men det har ikke blitt kommunisert videre. Så det først i går i en tråd her på KG, jeg.
mp84 Skrevet 1. november 2010 #12 Skrevet 1. november 2010 Det er dårlig gjort av megler. Men da må dere bare passe på at det blir opplyst på visning. Selv har jeg nettopp kjøpt leilighet, og jeg vil helst ikke ha andres sine ting. Vi måtte ta kjøleskapet, fordi dette var integrert.. men ellers foretrekker jeg å ha mine egne ting i min nye leilighet, og det tror jeg de fleste tenker. Så ikke bekymre deg om det. tror ikke de fleste regner med å få med hvitevarer når de kjøper..
Auri Skrevet 1. november 2010 Forfatter #13 Skrevet 1. november 2010 Vi får ikke lov til å være her på visning, så hvordan skal jeg sørge for at det blir opplyst?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #14 Skrevet 1. november 2010 Lag ett enkelt skriv som sier at megler er klar over dette, og plikter å opplyse potensielle kjøpere om det, og nekt å forlat leiligheten på visningsdagen før megler har skrevet under.
SmallTalk Skrevet 1. november 2010 #15 Skrevet 1. november 2010 Vi får ikke lov til å være her på visning, så hvordan skal jeg sørge for at det blir opplyst? Heng opp en lapp på komfyren som sier at denne ikke er eier av leiligheten sin, og dermed ikke følger med på kjøpet. Og gi megler en kraftig pekefinger og få henne til å skrive under et papir som sier at hun plikter å opplyse om at komfyren ikke er eier sin, og dermed ikke følger med på kjøpet. Er megleren dere har truffet på helt inkompetent?
Gjest Blondie65 Skrevet 1. november 2010 #16 Skrevet 1. november 2010 Har sett noen nevnt rundt omkring om at det er kommet en ny lov som sier at hvitevarer følger leiligheten, ikke eier... For det første: WTF?! Er Norges politikere helt korka? Ja, okey, det visste vi allerede. For det andre: Kan noen utdype mer om dette? Linker til artikler som omhandler det? Vi leier en leilighet som skal på markedet nå, og jeg vil gjerne vite NÅ om vi må gi fra oss hvitevarene våre! DINE HVITEVARER er DINE hvitevarer. Hvis din husvert ønsker å selge leiligheten med hvitevarer må han kjøpe de av dere. I leiekontrakten deres SKAL det stå hva slags hvitevarer som følger med leiligheten og dersom det ikke står noe er selvsagt hvitevarene deres. Den megleren der begynner virkelig å tråkke på de streker det går an altså. Og ja en sånn lov finnes, men din husvert kan ikke selge dine hvitevarer uten ditt samtykke.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. november 2010 #17 Skrevet 1. november 2010 Vi får ikke lov til å være her på visning, så hvordan skal jeg sørge for at det blir opplyst? Med hvilken hjemmel har dere blitt jaget ut av huset under visning? Be om et møte med megler snarest - og be de dokumentere at dere må ut av huset med en lovhenvisning. Sørg samtidig for at hvitevarene som er deres blir ført opp i prospektet som deres ellers må husvert faktisk kjøpe de av dere. Jeg er fristet til å gjette hva slags meglerfirma dette er nesten ...
Auri Skrevet 1. november 2010 Forfatter #18 Skrevet 1. november 2010 Heng opp en lapp på komfyren som sier at denne ikke er eier av leiligheten sin, og dermed ikke følger med på kjøpet. Og gi megler en kraftig pekefinger og få henne til å skrive under et papir som sier at hun plikter å opplyse om at komfyren ikke er eier sin, og dermed ikke følger med på kjøpet. Er megleren dere har truffet på helt inkompetent? Hun er jæææævlig stressa, for å si det mildt Om jeg ikke svarer telefonen første gangen hun ringer, så ringer hun huseieren og klager over at hun ikke får tak i oss og at vi er vanskelige å samarbeide med... Med hvilken hjemmel har dere blitt jaget ut av huset under visning? Be om et møte med megler snarest - og be de dokumentere at dere må ut av huset med en lovhenvisning. Sørg samtidig for at hvitevarene som er deres blir ført opp i prospektet som deres ellers må husvert faktisk kjøpe de av dere. Jeg er fristet til å gjette hva slags meglerfirma dette er nesten ... Ikke noe meglerfirma, megler via lokale BBL. Jeg anbefaler henne ikke, for å si det sånn Vi har ikke blitt fortalt direkte at vi ikke får være her. Men vi har fått beskjed om at kattene må ut, og at alt hun trenger er en nøkkel, så vi trenger ikke være her...
Gjest Blondie65 Skrevet 1. november 2010 #19 Skrevet 1. november 2010 Vi har ikke blitt fortalt direkte at vi ikke får være her. Men vi har fått beskjed om at kattene må ut, og at alt hun trenger er en nøkkel, så vi trenger ikke være her... Jeg hadde ikke bevegd meg en millimeter når megler ikke vet forskjell på huseier og leietakers hvitevarer. Det går virkelig ikke an.
Auri Skrevet 1. november 2010 Forfatter #20 Skrevet 1. november 2010 Skal ta kontakt med henne på onsdag. Jeg er syk og har en tøff dag foran meg i morgen, så venter til onsdag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå