AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #1 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg ser etter jobb og bolig et helt annet sted i landet enn jeg bor nå. Føler at jeg må vite at jeg har et sted å bo der før jeg skriver under arbeidskontrakt, men må også vite at jeg har en jobb der før jeg skriver under leiekontrakt. Blir helt stresset bare av å tenke på dette. Synes egentlig det er viktigst å ordne jobb først, for jeg har ikke mye oppsparte penger. Så får jeg bare håpe at jeg finner ok bolig også. Men hva bør jeg skrive i jobbsøknadene egentlig? Jeg kan jo ikke møte til intervju når som helst, eller tiltre stillingen "snarest" som det bes om i noen annonser. Samtidig vil jeg ikke skrive en avhandling om flytteplanene og bla bla heller. Jeg har tjent så lite at jeg ikke har krav på dagpenger. Akkurat nå bor jeg så og si gratis hos moren min... Det har jeg gjort i over et halvår siden det ble slutt med sambo. Jeg er 25 år. Vil mildt sagt begynne å stå på egne ben igjen. Er det mulig å få noe støtte fra NAV når jeg nå skal flytte? Det er jo ikke en selvfølge å kunne bo omtrent gratis hos moren sin liksom... Noen tips?
Daniel84 Skrevet 31. oktober 2010 #2 Skrevet 31. oktober 2010 Du kan få bostøtte og penger fra sosialen.. Bostøtte får du derimot ikke søkt om før du har husleiekontrakten..
Gjest Spinell Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Dette er ikke så vanskelig. Først får du deg jobb, og deretter finner du deg bolig. Det er ikke sikkert at du finner den ultimate boligen med en gang, men da går det an å flytte. Med mindre du vet akkurat når du kan starte i jobben, skriver du ikke noe om dette i søknaden. Da er det bedre å oppgi stedet som en av grunnene til at du søker jobben. Kommer du på intervju kan dere snakke om oppstartstidspunkt der. Det er sjelden folk kan starte i en jobb på øyeblikks varsel uansett. De fleste har jo oppsigelsestid i nåværende jobb. Det er heller ikke helt uvanlig at arbeidsgivere har støtteordninger i forbindelse med flytting (hele/deler av flyttekostnadene). De opplyser det bare ikke med mindre noen spør...
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Hvis du skal søke på jobber hvor det står "tiltredelse snarest" synes jeg du skal skrive noe slikt "Jeg kan tiltre stillingen så fort jeg har et sted å bo på *Stedet*." Det har jeg selv skrevet i søknader. Hvis søknadsfristen går ut om lang tid, kan du bare skrive "Jeg bor på *Et annet sted*, men ønsker å flytte til *Stedet* snarest mulig. Søke derfor på stillingen som *Ansatt* hos dere." (Det er kanskje litt synd å få det til å høres ut som at eneste grunnen til at du søker jobben er fordi du vil flytte til stedet hvor den jobben er ledig. At ikke jobben i seg selv er grunnen til at du vil ha den... Kanskje andre har bedre forslag.) Lykketil!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Du kan få bostøtte Dette gjelder vel ikke alle leieboere? Har med Husbanken å gjøre, alle kommer ikke med i den ordningen.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Bostøtte er vel en lang prosess, er det ikke, hvor man må dokumentere lav inntekt over tid osv? Man kan få hjelp fra sosialkontoret til husleie/livsopphold, men jeg vet at i hvert fall endel tilflyttingskommuner er ganske restriktive når man nettopp har flyttet. Det kan også bli forsinkelser pga flytting/adresseendring, vil jeg tro. I tillegg er det nok lettere å få innpass på leiemarkedet om man har jobb enn med sosialstønad, selv om det er kortsiktig. Ellers har du rett på arbeidsledighetstrygd dersom du har jobbet deg opp rettigheter, men hvis du sier opp selv er det jo noen uker før du får trygd. Om jeg ikke hadde oppsparte midler til å klare meg en periode uten jobb, ville jeg definitivt søkt på jobber før jeg hadde flyttet. Selv om du skulle få noe stønad er det gjerne såpass marginalt at det kan bli vanskelig i overgangsperioden når du får jobb, for da stopper utbetalingene kanskje før du har fått lønn/selv om du ikke har full jobb.
påtuppa Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 Jeg er i så og si nøyaktig samme situasjon. Jeg har skaffet meg bolig som jeg tar over snart, og satser på at det ordner seg fort med jobb. Kanskje den mer usikre rekkefølgen, men jeg tenker at det er lettere å få seg jobb når man faktisk befinner seg på stedet der man ønsker å jobbe, enn om man sitter på en annen kant av landet og sender ut søknader. Da har man mulighet til å gå rundt til ulike bedrifter, stille på intervjuer på kort varsel etc. Dessuten MÅ man da få seg jobb, så man arbeider mer aktivt med det enn man (ihvertfall jeg) gjør dersom man sitter forholdsvis trygt økonomisk hjemme.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #8 Skrevet 1. november 2010 Ellers har du rett på arbeidsledighetstrygd dersom du har jobbet deg opp rettigheter, men hvis du sier opp selv er det jo noen uker før du får trygd. Er ikke det det samme som dagpenger? Hun skriver jo at hun ikke har krav på det. Påtuppa, synes det høres utrygt ut! Men da har du penger så du klarer deg en stund uten jobb? Lykke til til deg også! Man må jo like mye få jobb hvis man gjør det omvent også. Jobb først, så ordner det seg alltids med krypinn tenker jeg. Spesielt når man ikke har råd til å sitte på en leilighet uten å også ha jobb. Kommer veldig an på hvor man flytter, og det kan hende noen har flaks, men det er ikke noe jeg villet satse på.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #9 Skrevet 1. november 2010 TS her. Takk for svar! Daniel84, kan du forklare litt nærmere? Påtuppa, hvordan fikk du bolig? Ser at endel utleiere ikke leier ut til folk uten jobb. Hadde jeg hatt litt penger, ville jeg gjort som deg... Er nok absolutt best å gå rundt og se etter jobb når man allerede bor der man skal bo fremover.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2010 #10 Skrevet 4. november 2010 Jeg ville uten tvil prøvd å finne jobb først. En som du nesten garantert kan starte i 1.des eller 1.jan f,eks... Og så kan du se deg om etter leilighet som blir ledig til samme tid. Å svare på boligannonser hvor du kan flytte inn i morgen eller om en uke passer ikke. Men du kan jo se på bolig først også, da bør det være en stund til innflytting så du rekker finne jobb i mellomtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå