Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par som er i ferd med å flytte sammen. Hun har ingen jobb og var i møte med nav denne uka. Nav mener at jeg må forsørge henne fordi jeg har jobb.

Kan det stemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er et par som er i ferd med å flytte sammen. Hun har ingen jobb og var i møte med nav denne uka. Nav mener at jeg må forsørge henne fordi jeg har jobb.

Kan det stemme?

Går hun på sosialstønad?

Hvis ja, så drives det veldig forskjellig praksis på dette. Noen kontorer har det sånn at samboere har forsørgelsesrett, og noen har det sånn at samboer ikke har forsørgelsesrett...

Skrevet

Hun får ingenting av nav. Nav mente jeg skal stå for utgiftene

Skrevet

Går hun på sosialstønad?

Hvis ja, så drives det veldig forskjellig praksis på dette. Noen kontorer har det sånn at samboere har forsørgelsesrett, og noen har det sånn at samboer ikke har forsørgelsesrett...

Og i følge norsk lov har kun ektefeller forsørgelsesplikt overfor hverandre. Derfor gjør NAV sosial feil i å mene du skal forsørge henne.

Det er forresten mange tråder her om dette, også hvor du finner muligheter for hvordan du kan klage.

Skrevet

Man har i utgangspunktet ikke forsørgerplikt over andre personer. For at man skal få det, kreves en særskilt lovhjemmel. Slike fins for ektefeller (ekteskapsloven) og for foreldre overfor barna (barneloven). Det fins ingen hjemmel som gir samboere forsørgelsesplikt, ergo eksisterer ingen slik plikt.

Enhver offentlig myndighet skal hjemle sine vedtak i lov. Du får spørre hvilket lovgrunnlag de har gitt deg forsørgelsesplikt på.

Skrevet

Har nå snakket med nav ang. forsørgelse. Og de mener at det er opp til hver enkel kommune og avgjøre det. Hun får ikke noe penger til livsopphold, men kunne kanskje få til halv husleie.

Syns da dette hørtes rart ut? Eller kan det stemme?

Skrevet

Nei, dette er feil! Var gjennom den mølla der selv i fjor.

Samboere har IKKE lovfestet forsørgelsesplikt. Hun må søke om den stønaden som passer hennes situasjon rett, regner med at det er sosialpenger. De kommer til å avslå søknaden første gang, og prøve å bruke et skriv hvor det står at "samboere skal behandles som ektefeller" som grunnlag. Men, i det samme skrivet (og dette skal også stå sitert i avslaget dere får) står det: "men kan ikke tvinges til å forsørge hverandre" eller noe i den duren. Så dermed leverer dere inn en klage: Hun skriver i klagen at du ikke vil forsørge henne. Du skriver et vedlegg til hennes klage, hvor du leker drittsekk og sier at dine penger er dine penger og kjerringa får klare seg sjøl.

Akkurat dette med samboere og forsørgelsesrett er virkelig min ene store kjepphest når det gjelder NAV. Det er ikke lovpålagt, men de prøver så iherdig å snike seg unna! Og de sier vannvittig mye rart, særlig de i skrankene.

Skrevet

Ok! Det er merkelig at to forskjellige saksbehandlere kan si det samme. Jeg skal få prøvd å få et hastemøte i morgen - sammen med henne. Og be henne sende inn en søknad.

Dette er jo startsfasen for oss, og jeg vil ærlig talt ikke betale alt for henne.

Eventuelt hvor lang tid bruker de på en klagesak?

Skrevet

Hvi du ikke er interessert i å betale alt for henne, hvorfor har dere da valgt å flytte sammen nå når hun ikke har noen inntekt? Kunne det ikke ventet til hun får seg jobb igjen?

Skrevet

Hvi du ikke er interessert i å betale alt for henne, hvorfor har dere da valgt å flytte sammen nå når hun ikke har noen inntekt? Kunne det ikke ventet til hun får seg jobb igjen?

Sannsynligvis fordi han ikke har noen forsørgelsesrett, og fordi det sannsynligvis er meningen at hun i utgangspunktet skal forsørge seg selv. Det er ikke alltid at dette går helt som planlagt.

Skrevet

Jeg skriver ikke at jeg ikke vil betale for henne. Har ikke noe lyst til å stå for alt av utgifter. Vi er jo 2 om det, så på en måte er det bare rett og rimelig at hun også skal betale sin andel.

Har lest litt på lovdata i dag men finner ingen lover om samboerskap og forsørgelse. Finnes det en lov om det?

Skrevet

Nei, det finnes ingen lov. For samboere har ikke lovfestet forsørgelsesplikt. Det som ble sitert i avslaget mitt, var et rundskriv, mao en generell regel, som ikke har noe hjemmel i loven whatsoever.

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Dette er nå blitt ordnet opp i.

De sa i dag at de ikke hadde lest saken hennes/vår nøye nok, om dette er sant eller ikke vet jeg ikke.

Skrevet

Så flott! Det lønner seg å være sta :)

Skrevet (endret)

Så flott! Det lønner seg å være sta :)

Man må være sta for å i det heletatt komme igjennom hos nav!

Endret av Jane F.
Skrevet

Min erfaring er at man alltid får nei på første forsøk. Jeg tror de prøver å sile ut dem som ikke er desperat nok eller tøffe nok til å klage. Dette har jeg opplevd gjentatte ganger både for egen del og venner/familie/bekjente.

Man har absolutt ingen forsørgelsesplikt overfor samboer.

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke at de kan behandle folk på den måten. Har slitt en del med nav selv, og blir alltid misfornøyd. De gir absolutt så lite som overhode mulig. Har selv gått på sosialen for en god stund tilbake!

Men det var bra at det ordnet seg for dere :)

Skrevet

Det er helt vanlig at de prøver seg med at samboere har felles forsørgelsesplikt. Lik de prøver seg med at de har et tak på husleia. Det har de IKKE. Dette er ikke nedfelt i lov i det hele tatt og et vedtak kan klages på.

Rimelig husleie i området kan faktisk være på 6000 og nav sier 5000. De har ikke lov til å sette et tak her. Rimelig er i forhold til sted og utleiepriser.

Hvordan jeg vet det.

Har kjente som jobber i sosialetaten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...